Oa6-typ2a fynd?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
zlim

Oa6-typ2a fynd?

Inläggav zlim » 2014-07-10 23:15

Hej på er alla!
Snubblade över ett par oa6-typ2a. Är detta ett fynd eller mer åt nostalgi hållet?
Båda funkade, även basen :-)

Nu till stora frågan: vad göra med dem?
Som jag förstår det så behöver man fixa till basförstärkaren. Går det spela innan detta eller man skall låta bli?
Byta dåliga diskanter.
Skall man coata baserna med? Ev. Byta plats på mellan och bas?
Är det något mer man bör fixa/kolla över?

Jag föredrar original skick framför "uppgraderingar".

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Re: Oa6-typ2a fynd?

Inläggav Schimpans-AB » 2014-07-10 23:26

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2014-07-10 23:53

Tackar!

Jag gillar kompetent info, men de talar lite emot varandra på vissa punkter. Jag har läst allt på dessa sidor :-)
Om det är allt man behöver veta så är det ju bara att köra på!? ;-)

Sista jag läste var att f87 var "sämre" än original basen? Skönt att veta då det är bättre att behålla originalet. Hur bra håller de elementen?

Hur får man ner storleken på bilderna så det går lägga ut dem? (Sitter på platta)

jansch

Inläggav jansch » 2014-07-12 03:14

Coata INTE 9710M högtalarna!!! Jag har provat många "varianter" av coating och förstört åtminstone 10 element.

Du kan byta mellanregister mot basarna, dock kolla först att du inte har ett "veck" ca 4-5 cm in från den veckade upphängningen. Det är vanligt och beror på att basarna har gått hårt och nått Xmax (mekaniskt) så att konen blivit stukad. Funkar fortfarande bra som bas men bör nog inte användas som mellanregister.

X - centrera alla 9710:or genom att lossa konen/korgen från magneten med att ta bort de tre skruvarna (INTE bultarna på magneten!). Detta går endast att göra på de 9710:or med Alnicomagnet. Vät sedan spindeln och veckade kanten med vatten och fixera talspolen så den ligger 1,7mm innanför sargen på korgen. Låt torka några dygn - upprepa et behövs. Var extra försiktig när du väter den veckade kanten, den blir mycket skör när den är våt.

Visaton BG20 är en mycket bra ersättare till basarna men inte till mellanregister.

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2014-07-13 09:38

Tack jansch!

Då har jag bättre koll :)

Ingen coating som många säger då.

X-centreringen gör man pga att de är ner hängda, eller hur? Och fixar man det, behöver man ändå trimma basförstärkaren?

Visaton bg20 såg jag något bytt till på sidan. Såg ju bra ut. Men om original elementen klarar sig, så kör jag nog på dem ett tag till!

Spelat lite försiktigt på oa6:orna och är faktiskt lite impad :-)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-08-06 08:27

Hej zlim

Grattis till ett par kul burkar.
Jag har ett par som jag påbörjat en renovering på. Har bytt basarna till Visaton-basen, och la upp basarna som satt i som mellanregister. Funkar riktigt fint.

Ett tips är att byta alla elektrolytkondensatorer i delningsfiltrena. Jag har gjort det på en av högtalarna, och kan konstatera rätt så stora skillnader i ljudet, till det bättre för den som kondingarna är bytta i.

Lycka till!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-06 09:36

zlim skrev:Tackar!

Hur får man ner storleken på bilderna så det går lägga ut dem? (Sitter på platta)

Med hjälp av något enkelt bildbehandlingsprogram.
Medlem i MEK

Återgå till Carlsson Illuminati