OA-5 Typ 2, vad göra?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

perkaby

OA-5 Typ 2, vad göra?

Inläggav perkaby » 2014-07-15 12:29

Hej,

Mitt första inlägg på detta forum. Har läst ett bra tag, men tänkte nu att jag skulle göra ett inlägg.

Har införskaffat ett par OA-5 Typ 2 i orginalskick. Lådorna ser mycket bra, diskanterna ser bra ut och låter som dom ska, bas/mellanrigister ser väldigt fina ut. Jag upplever dock (som jag förstått att många andra också gjort när jag läser på nätet) att det saknas bas. Jag måste i princip maxa EQ och tonkontroller för att få lite bas, men tycker ändå att det saknas något. Bör tilläggas att jag inte är ute efter, eller förväntade mig, någon extrem subbas eller "dunka dunka"-ljud....

Har kollat dämpmaterialet så att det inte blockerar någon av basportarna. Kan det vara så att 9710:orna har nedsjunkna koner och att detta gör att dom inte återger basen som dom ska? Hur kontrollerar jag det enklast?

Jag hade gärna uppgradera till F87 och T22-oa, men jag kan för tillfället inte lägga dom pengarna. Finns det några andra alternativ till uppgradering av dessa klassiker? Har någon experimenterat med andra element?

Några andra tips för att förhöja ljudupplevelsen? (har självklart läst renoveringstipsen på carlsonplanet)

Användarvisningsbild
zlim

Re: OA-5 Typ 2, vad göra?

Inläggav zlim » 2014-07-15 22:17

Får börja med att gratulera och välkomna dig hit :)

Om du läser inlägget från "jansch" under -oa6 typ2 fynd?- Ligger två snäpp under ditt. Så är det samma bas som sitter i dina högtalare. Där fanns lite tips att gå efter.

Oa6-typ2 har två sådana element och ger enligt mig mycket mer bas än oa5!

70-talarna ger mer bas, lite rappare med. Det är billigare att köpa dessa än nya element till oa5:orna. Jag tycker du skall ha dem för vad det är och kanske kolla över basen lite. Har ett par själv, de spelar bra på lägre ljudnivåer= normal lyssning och lite till, sedan tycker jag basen kommer lite efter.

Lyssnade på ett par oa12:or med t22 och fixad bas. Det vart mycket mer fart i dem! Bara en tanke.

Kanske köpa en lite sub till dem :-)

Lycka till

perkaby

Inläggav perkaby » 2014-07-16 09:53

Tack för svaret. Jag har som sagt inte förväntat mig några högtalare med extrem bas, men jag tror att det är något knas med mina högtalare.
Jag ska testa tipset i din tråd om X-centreringen och se om det hjälper, eftersom jag misstänker nedsjunkna koner som borde innebära kortar slaglängd och sämre bas (?).

Hade tänkt att jag skulle slippa en subwoofer. Anledningen till att jag valde OA-5 var för att jag hittade ett par i ek. OA-6 och OA-12/14 verkar inte producerats i ek, vilket jag tycker är lite synd. Men det klart att det går att lägga nytt fanér, men tiden måste räcka till husrenoveringar, jobb och barn också! :)

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2014-07-16 15:16

1. Då hade man köpt cerwin Vega :-)

2. Mina ger rätt hyfsad bas, så troligen kan dina vara nerhängda eller liknande. Jag kör även 2x75watt Cambridge till mina. Gav lite mer tryck än den äldre förstärkaren jag hade.

3. Förstår ditt problem. Kanske satsa på 2st till, dubbelt så kul ;-)

4. Finns en tråd om hur man byggde om oa5 typ2 till oa6 typ2, de är visserligen mycket tid men gör nog susen! ( bas i botten )

Men börja med att försöka få ordning på dem du har.

Edit: kom på att man ABSOLUT inte får skruva på de tre skruvarna runt basen för det är inställningarna för bas/ låda, då kan det bli helt fel om jag förstår detta rätt. Sedan kan du se till att kontakten till högtalarna sitter ordentligt, mina original satt inte helt ok från början. Bytte till andra som passade bättre och då hände det en del.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-07-16 20:52

Man kan ju bygga om dem till "riktig" basreflex efter samma princip som beskriv i ritningarna till "popboxen". Det gjorde jag på ett par OA5II hembyggen och det blev mer bas.

Från Carlsson Planet
"jag har ägt och renoverat två exemplar av Popboxen med vanliga OA-5-element och båda gångerna slogs jag av hur nästan ofattbart bra högtalaren lät. Diskantåtergivningen var vida bättre än i den serietillverkade Sonab OA-5 Typ 1 och basen var klart bättre upplöst och luftigare även jämfört med Sonab OA-5 Typ II. Se där vad ett basreflexrör kan göra!"

Bygg om och återraportera!
/krister

perkaby

Inläggav perkaby » 2014-07-17 15:39

Intressant! Det får jag testa, men jag tror jag börjar med att försöka komma till rätta med högtalarelementen. Jag återkommer med resultat så snart jag hunnit ta tag i detta.

perkaby

Inläggav perkaby » 2014-07-18 15:58

Lägesrapport:
Jag har nu kontrollerat Philips elementen och dom var så nedsjunkna som dom kunde vara. Dvs kanten på talspolen låg i samma höjd som nederkanten på korgen och det syntes även att allt var ihopsjunket. Jag har följt instruktionerna från jansch i andra trådar och nu ligger högtalarna fixerade på tork.

perkaby

Inläggav perkaby » 2014-08-07 11:08

Kan meddela att basen har kommit tillbaka i mina OA-5 efter att jag åtgärdade dom nedsjunkna elementen. Undrar bara hur länge dom håller sig innan dom sjunker ner igen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-07 14:52

Vänd dem upp-och-ner när du inte lyssnar :) .

perkaby

Inläggav perkaby » 2014-08-08 14:19

Självklart, att jag inte tänkte på det! :D

jansch

Inläggav jansch » 2014-08-13 20:10

Perkaby - Meddela gärna om du upptäcker att dom sjunker! Jag har inte upplevt att dom sjunker igen (2års perpektiv)

perkaby

Inläggav perkaby » 2014-08-20 15:26

Det ska jag. Kan dock inte bestämma mig om jag ska behålla högtalarna eller inte! :) Ena dagen tycker jag dom låter jättebra, andra dagar saknar jag något...

Återgå till Carlsson Illuminati