Hej,
Mitt första inlägg på detta forum. Har läst ett bra tag, men tänkte nu att jag skulle göra ett inlägg.
Har införskaffat ett par OA-5 Typ 2 i orginalskick. Lådorna ser mycket bra, diskanterna ser bra ut och låter som dom ska, bas/mellanrigister ser väldigt fina ut. Jag upplever dock (som jag förstått att många andra också gjort när jag läser på nätet) att det saknas bas. Jag måste i princip maxa EQ och tonkontroller för att få lite bas, men tycker ändå att det saknas något. Bör tilläggas att jag inte är ute efter, eller förväntade mig, någon extrem subbas eller "dunka dunka"-ljud....
Har kollat dämpmaterialet så att det inte blockerar någon av basportarna. Kan det vara så att 9710:orna har nedsjunkna koner och att detta gör att dom inte återger basen som dom ska? Hur kontrollerar jag det enklast?
Jag hade gärna uppgradera till F87 och T22-oa, men jag kan för tillfället inte lägga dom pengarna. Finns det några andra alternativ till uppgradering av dessa klassiker? Har någon experimenterat med andra element?
Några andra tips för att förhöja ljudupplevelsen? (har självklart läst renoveringstipsen på carlsonplanet)