Ny medlem här på forumet, men har läst en hel del. Blev intresserad av Carlsson högtalare mest på grund av designen och att de var gamla

Höll utkik ett tag på annonssidor men priserna och framförallt avstånden avskräckte. Så när det dök upp ett par i min hemstad i rimlig prisnivå slog jag till direkt.
Ett par fungerande Sonab oa14, en ägare, renoverade någon gång på 90-talet. En snabb visuell inspektion visade på friska skumkanter, men jag såg genast att det inte var de SC165 jag sett på bilder här.
Blev lite misstänksam och det bekräftades vid provspelning. Jag avstår från målande beskrivningar, men det lät helt enkelt fel. Provade lite olika placeringar av högtalarna, flyttade byglarna och rattade på receiverns tonkontroller. Vissa låtar kunde låta ok, men aldrig så bra som mina Wharfdale Linton 3xp(vilka är ganska mid-fi vad jag kan förstå).
Har med papprör lyssnat på var diskant för sig och de skapar inga missljud, så de verkar ok.
När jag plockade lös basarna visade det sig vara Peerless 832429(samma som 833429 vad jag kan förstå) vilket skall vara uselt som ersättare enligt vad jag läst. Hoppet steg då en aning, målet är givetvis att njuta av ljudet...
Men, efter lite efterforskning så verkar det inte finnas någon enkel lösning.
Alternativen verkar vara:
1. Hitta ok orginalelement SC165
2. Köpa det minst sämsta ersättningselementet som dessutom inte passar riktigt och kanske eventuellt bygga om till sluten låda.
3. Fylla högtalarna med ca 12l sand för att minska volymen.
4. Köpa det "riktiga" ersättningselementet B65oaII, se glad ut och låtsas som att jag inte läst om att det inte är lämpligt för oa14.
Så nu vänder jag mig till er som äger/har ägt/lyssnat på oa14 om råd.
Är det någon som renoverat sina oa14 och kan berätta om sina erfarenheter?
Vad bör jag göra?
mvh Joakim