Jag har ett par OA-6 typ 2 som modifierats med Visaton BG20 i basen, F87 i mellanregistret och T22-diskanter. Filtren är anpassade så långt det är möjligt för att minska F87:ornas resonanser i mellanregistret. Vi har sedan en tid flyttat till hus, och det rum som fungerar som musikrum har snedtak, där dessvärre den enda möjliga placeringen av högtalarna är under snedtaket. Rummet är på ca 6,5x4,5 meter med snedtak som börjar på ca 1,1 meters höjd. Jag är därför intresserad dels av att minska den negativa påverkan snedtaket har på ortoakusiken samt om möjligt även dämpa F87:orna i det kritiska registret.
Jag är ute efter något material som fungerar både som absorbent och diffusor och är verksamt från strax under 1kHz och upp mot runt 6kHz. Om jag går efter mitt eget öra ligger problemet egentligen i ett mycket snävt område runt 1860-2100 Hz, särskilt i form av första övertonen hos akustiskt piano i spannet 830-1050 Hz.
- Vilket material är lämpligt för detta ändamål?
- Behöver man mäta i rummet för att kunna räkna på utformningen av eventuella absorbenter/diffusorer?
- Hur genomför jag lämpligen det i så fall (jag saknar mätmikrofon etc)?
Tacksam för all input!