Absorbenter och diffusorer för OA-6 II.3 i rum med snedtak

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A

Absorbenter och diffusorer för OA-6 II.3 i rum med snedtak

Inläggav Daniel_A » 2014-11-30 01:03

Jag har ett par OA-6 typ 2 som modifierats med Visaton BG20 i basen, F87 i mellanregistret och T22-diskanter. Filtren är anpassade så långt det är möjligt för att minska F87:ornas resonanser i mellanregistret. Vi har sedan en tid flyttat till hus, och det rum som fungerar som musikrum har snedtak, där dessvärre den enda möjliga placeringen av högtalarna är under snedtaket. Rummet är på ca 6,5x4,5 meter med snedtak som börjar på ca 1,1 meters höjd. Jag är därför intresserad dels av att minska den negativa påverkan snedtaket har på ortoakusiken samt om möjligt även dämpa F87:orna i det kritiska registret.

Jag är ute efter något material som fungerar både som absorbent och diffusor och är verksamt från strax under 1kHz och upp mot runt 6kHz. Om jag går efter mitt eget öra ligger problemet egentligen i ett mycket snävt område runt 1860-2100 Hz, särskilt i form av första övertonen hos akustiskt piano i spannet 830-1050 Hz.

- Vilket material är lämpligt för detta ändamål?
- Behöver man mäta i rummet för att kunna räkna på utformningen av eventuella absorbenter/diffusorer?
- Hur genomför jag lämpligen det i så fall (jag saknar mätmikrofon etc)?

Tacksam för all input!

Användarvisningsbild
Renobo

Re: Absorbenter och diffusorer för OA-6 II.3 i rum med snedt

Inläggav Renobo » 2014-11-30 15:34

Jag har själv haft snedtak o OA5 or. Men tyckte det var helt OK. Även OA 52 lät OK.
Att dämpa taket helt ger ju större negativ inverkan på ljudet. Takreflexer räknas ju in i orthoakustik. Men i praktiken skickar det sneda taket ljudet åt fel håll. Stereobilden borde bli sämre (men så är det ju med äldre OA-burkar). Samt som du skriver: att vissa frekvenser når lyssnaren med större intensitet än tänkt.

Men det är det låga taket som är problemet. Över 180 cm är det ju inga problem. Jag hade testat att dämpa ordentligt upp till ca: 150cm höjd. Ca 1 meter ut från väggen.

Och jag utgår från att du har heltäckningsmatta i hela rummet... ända ut i hörnen :wink:

Lycka till!

/Krister

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2014-11-30 18:14

Heltäckningsmatta vore så synd på det nyslipade golvet. :) Större matta finns, men dämpat till Carlssons önskade nivå blir det nog aldrig.

I det här fallet finns en oönskad egenskap hos mellanregisterelementen som hördes redan i ett "vanligt" rum men som accentueras av snedtaket. Därför vill jag både "simulera" en högre takhöjd och särskilt dämpa ett problematiskt register.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2014-12-03 19:23

Ingen som har några fler goda råd om material och mätningar? :)

Eller borde jag ställa frågan i något annat underforum på Faktiskt (har sällan vågat mig utanför Carlsson- och Vintageavdelningarna)?

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-12-04 08:58

Testa, testa, testa, testa, testa, testa, testa, testa, testa.... :wink:
Och återkom med rapport, du är knappast ensam om problemet med snedtak o Carlsson.

/krister

jansch

Inläggav jansch » 2014-12-11 12:59

Du har ju tur att problemen ligger så högt i frekvens. Det räcker med 10-15 mm högabsorbent direkt på snedväggen. Om du har sådär en knapp meter avstånd mellan högtalare och snedvägg hade jag provat med cirkulär bit med ca 75cm i diameter rakt ovanför eller lite framför centrumaxeln på F87:an. (Beroende på väggvinkel)
Varför inte prova med en stolsdyna eller mattstump först som du tillfälligt kan fixera med ett kvastskaft eller nåt. Gå inte över 2cm i tjocklek om du vill behålla mellanregistret.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-12-11 14:53

Om man måste göra något så känns det som att diffuson är bättre än absorbering. Det sägs att herr Carlsson vill låta ljudet studsa fritt i taket och heltäckningsmatta på golvet.

jansch

Inläggav jansch » 2014-12-12 13:33

bootstrap - jag håller inte riktigt med. ( och det är väl bra för att hålla diskussionen uppe).

Snedväggen är, om man nyttjar normal placering av OA6 invid vertikala väggen, bara ca 50 cm från högtalaren.
Med så kort avstånd kommer säkerligen den del av reflektionen, direkt mot lyssnaren, att uppfattas som en del av direktljudet då det ligger under 2 ms - tror jag!

En OA6 typ2 med F87 eller 9710 "boostar" ju det frekvensregister rejält i vertikalled som verkar vara störande för Daniel och dessutom är "örat" bäst på att bestämma riktning för frekvenser i ca 1-4 kHz området. Risken är ju då att Stereobilden också vandrar upp och ner vi lyssning - tror jag.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-12-12 16:53

Får erkänna att jag inte läste mig på detaljerna. Men ibland kan man locka några av dom mer kunniga om man påstår något som inte stämmer :)

Jag vill minnas att några har skrivit om att placera sina Carlsson lite mer okonventionellt. Kanske är en högtalare på var sin sida om rummet, där taket är som högst att föredra framför absorbering eller diffuson...

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2014-12-16 21:16

Tack för era kommentarer, särskilt jansch'!

Jag har börjat experimentera med olika material, men kommer också att läsa in mig på rumsmätningar för att så småningom kunna börja se hur olika lösningar ser ut i kurvform. Något jag fortfarande funderar över är hur jag ska åstadkomma den grad av diffusering som jag tror behövs.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2015-03-02 21:47

Diffusorer är onekligen det allra viktigast. Dämpning kommer i andra hand.
Utifrån mina erfarenheter av OA-5, OD-11, OA-14, OA-2212, OA-6 mk1 och 2.
Är själv en driven pianist och gitarrist, så referenser saknas inte vad gäller akustik.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-03-02 22:13

Hej Ragnwald! tänkte på dig idag faktiskt när jag skrev senaste inlägget :) nä, det är inte bara tjuta å köra när man musicerar själv också.. länge sen nu men man minns ju hur de va
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2015-03-02 22:19

roggaro skrev:... men man minns ju hur de va

Va kul, trumpet?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-03-02 22:49

fortfarande jättestora kinder ska du veta 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2015-03-02 23:36

roggaro skrev:fortfarande jättestora kinder ska du veta 8)

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2015-03-22 22:23

Funderar lite på hur en sån tavellist skulle funka i snetaket. Är ju ganska lätt att prova iaf, fäst med häftmassa lite tillfälligt och prova olika höjder...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Återgå till Carlsson Illuminati