Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav IngOehman » 2015-05-07 14:11

Bill50x skrev:Återigen, det är en väldig skillnad om man diskuterar om/med SC's senare skapelser (50-serien) och den tidigare (12/14/116/osv). Oavsett benämning är det ganska olika inställning till hur man åstadkommer en bra återgivning.

Ja, så är det kanske, och så tyckte även Stig själv när 50-serien var alldeles ny. I hans värld gjorde han med OA-51 sig fri från sin egen historik och gick en helt ny väg. Han tyckte till och med att han haft fel tidigare.

Några år senare såg han mera likheter mellan det tidigare och det senare. Metoderna hade ändrats lite, visst men målet var ändå i princip samma...

Bill50x skrev:Talande är också SC's kommentar om "läcker återgivning" i motsats till din "korrekt återgivning". Det är en synskillnad som inte bara finns mellan SC och dig IÖ utan även mellan mig och er.

Okej. Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med det.

Bill50x skrev:Utan att förhäva mig, och utan att ha kunskap om ljudåtergivning på den nivå som du och SC är mäktiga, jag förbehåller mig rätten att tycka annorlunda. Personligen tycker jag att det som kom efter OA5 blev lite väl tunt och skrikigt. Det var först med 50-serien som SC var på banan igen. MEN, det kan mycket väl bero på att jag lyssnat på 12/14/116/etc i fel sammanhang. 2212 med 5W rörsteg var riktigt fel, skrälligt och tunt.

Men det är detaljer. Jag föredrar mindre dämpade rum än många andra Ino-entusiaster, jag föredrar mer direktivitet än 12/14/116. Jag trivs med mer levande rum, även om de bidrar till ljudåtergivningen på ett mindre positivt sätt. Bäst för mig är blandade material, oregelbundna former och dämpningen från ett rum möblerat med hög mysighetsfaktor :-)

/ B

Okej. Det låter som om du är lite av en blandning mellan Stig och mig åsiktsmässig.

Och om man struntar helt i rum som är åtgärdade på något sätt så kan jag bara skriva under på ditt: "Bäst för mig är blandade material, oregelbundna former och dämpningen från ett rum möblerat med hög mysighetsfaktor :-)"

Det är just sådana rum som är "naturligt bäst", alltså som är i minst behov av att behöva åtgärdas för att fungera som musiklyssningsrum.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-07 16:11

Jag tänkte invända mot det där med krav på större vardagsrum och skriva att hos mig har det baske mig alltid... men så började jag fundera på mina olika "Carlsson-rum" och inser att de ändå har varit ganska lika allihop. Det första hade en massa fönster och mätte ca 5x7 meter. Högtalarna på "kortväggen" som inte var så kort ändå. Mitt andra rum var lika stort, men hade bara ett källarfönster och träpaneler på både väggar och tak. Det lät gudomligt. Tredje rummet var det minsta hittills, det var nog bara 4x6 meter om ens det. Högtalarna på kortväggen igen och ett fönster bakom lyssnaren. Funkade utmärkt. Nästa rum var en gillestuga på ca 5x8 meter. Högtalarna på kortväggen, gallren på. Och nuvarande lyssningsrum är ca 5x7 meter och ganska högt i tak (nära 4 meter), till skillnad mot de tidigare källar-rummen och här låter det kanske bäst någonsin. Fortfarande spelar jag med högtalarna på kortväggen och i alla rum har jag placerat mig mitt i rummet, utan vägg bakom fåtöljen eller soffan. Nu blir jag nyfiken på om en vägg bakom mig skulle göra någon skillnad.

En kort tid körde jag med högtalarna efter långväggen i nuvarande rum, fåtöljen nära väggen, distansbräda och allt. Det funkade jättefint det också, men om det lät så mycket bättre än nuvarande placering får jag nog undersöka fler gånger. Av praktiska skäl är nuvarande uppställning den som funkar för mig. Ganska olika rum genom åren, men samtidigt många likheter också. Hmmm... där ser man.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-07 17:08

Bill50x skrev:Bäst för mig är blandade material, oregelbundna former och dämpningen från ett rum möblerat med hög mysighetsfaktor

Märkligt nog har tydligen inte alla förstått det. Tycker inte damer under 50 om mysiga miljöer utan ska ha stora öppna ekande lokaler? Kan ha förståelse för att många akustikreglerade rum ser lite "tekniska" ut och därför inte går heminredarna till mötes. Ni som har lyssningsrum där ni får härja fritt utifrån välljudsideal har det lättare än vi som huserar i familjens vardagsrum. Riklig möblering och mycket grejor framme är hos rätt många ett trätoämne... Inte minst om det en gång har gjorts en storröjning t.ex. inför tapetsering, då riskerar många prylar hamna i andra utrymmen och så sitter man i en mindre mysig akustik.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-07 19:06

RogerGustavsson skrev:
Märkligt nog har tydligen inte alla förstått det. Tycker inte damer under 50 om mysiga miljöer utan ska ha stora öppna ekande lokaler?

Man kompenserar väl att det inte är så stort genom att få det att låta större.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati