Bill50x skrev:Återigen, det är en väldig skillnad om man diskuterar om/med SC's senare skapelser (50-serien) och den tidigare (12/14/116/osv). Oavsett benämning är det ganska olika inställning till hur man åstadkommer en bra återgivning.
Ja, så är det kanske, och så tyckte även Stig själv när 50-serien var alldeles ny. I hans värld gjorde han med OA-51 sig fri från sin egen historik och gick en helt ny väg. Han tyckte till och med att han haft fel tidigare.
Några år senare såg han mera likheter mellan det tidigare och det senare. Metoderna hade ändrats lite, visst men målet var ändå i princip samma...
Bill50x skrev:Talande är också SC's kommentar om "läcker återgivning" i motsats till din "korrekt återgivning". Det är en synskillnad som inte bara finns mellan SC och dig IÖ utan även mellan mig och er.
Okej. Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med det.
Bill50x skrev:Utan att förhäva mig, och utan att ha kunskap om ljudåtergivning på den nivå som du och SC är mäktiga, jag förbehåller mig rätten att tycka annorlunda. Personligen tycker jag att det som kom efter OA5 blev lite väl tunt och skrikigt. Det var först med 50-serien som SC var på banan igen. MEN, det kan mycket väl bero på att jag lyssnat på 12/14/116/etc i fel sammanhang. 2212 med 5W rörsteg var riktigt fel, skrälligt och tunt.
Men det är detaljer. Jag föredrar mindre dämpade rum än många andra Ino-entusiaster, jag föredrar mer direktivitet än 12/14/116. Jag trivs med mer levande rum, även om de bidrar till ljudåtergivningen på ett mindre positivt sätt. Bäst för mig är blandade material, oregelbundna former och dämpningen från ett rum möblerat med hög mysighetsfaktor
/ B
Okej. Det låter som om du är lite av en blandning mellan Stig och mig åsiktsmässig.
Och om man struntar helt i rum som är åtgärdade på något sätt så kan jag bara skriva under på ditt: "Bäst för mig är blandade material, oregelbundna former och dämpningen från ett rum möblerat med hög mysighetsfaktor

Det är just sådana rum som är "naturligt bäst", alltså som är i minst behov av att behöva åtgärdas för att fungera som musiklyssningsrum.
Vh, iö