Hjälp med ett par OA-5 typ2

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
KristoferA

Hjälp med ett par OA-5 typ2

Inläggav KristoferA » 2015-06-13 11:04

Har införskaffat ett par OA5 (äntligen) och hade tänkt gå igenom dom och se till att dom blir så nära nyskick som möjligt utan att byta ut elementen till nyare modeller. Det första jag märkte var att den ena högtalaren saknade justeringsskruvar till dämpkorgen och då misstänker jag att det är en byggsats. Den andra Har dom tre justeringsskruvarna och ser mer ut som ett original.

Bild
Här ser man dom tre justerskruvarna runt 9710. Dom är lite dammiga men inte länge till.

Bild
Här ser man att denna saknar justerskruvarna. Man ser också på dessa två bilderna att diskanterna inte sitter likadant mellan lådorna.

Bild
Då var det värsta dammet borta från ena lådan och alla element funkar som dom ska.

Bild
Jag var tyvärr tvungen att ta bort den fina tygpåsen som satt runt elementet då där var fullt av hål och bara man rörde vid den så blev där hål igen. Någon som vet vart man kan skaffa nya eller bra ersättningstyger till dom?

Bild
Detta gjorde mig lite fundersam. Hela korgen var mer eller mindre täckt med fint vitt damm som mer kändes som söndersmulad betong. Svårt att få bort och sen så ser det ut som att någon har kletat limm på korgen.

Bild

Bild
Jag har läst att upphängningen är väldigt ömtålig och man ska undvika att röra vid den. Tänkte följa rådet från Carlssonplanet och rengöra försiktigt med fin pensel och sen coata upphängningen. Har tillgång till sådant coatingmedel som man penslar på upphängningen till PA element. Funkar det också bra till 9710?

Bild

Bild

Vad är mer värt att gå igenom och fixa till på dessa fina lådor tycker ni?
Ska själv putsa ner och lacka om lådorna, byta terminaler undertill då det sitter "sockerbitar" som kontakter just nu och även kolla över filtret.

Användarvisningsbild
Maccis

Re: Hjälp med ett par OA-5 typ2

Inläggav Maccis » 2015-06-13 11:21

Min första tanke är - inga original, utan kloner/hembyggda.

Basen på översta bilden, skruvarna ser inte ut att vara monterade i fabrik.
Juster-skruvarna saknas på den ena högtalaren.
Diskanterna sitter inte lika på nr1 och nr2.
Gummilisten under 9710'an, hade verkligen Stig denna?
Har du sonab emblemen på lådorna?

Hur ser lådorna ut underifrån?

Kommer säkert fler kommentarer om att de inte är äkta.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-06-13 12:38

Diskanterna är inte Perless MT20 som Sonabhögtalarna hade. Pga det och en del annat säger jag också hembygge.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2015-06-13 12:55

Precis som jag också skrev i tråden. Den ena ser inte original ut men den andra gör. Har inte kollat upp diskanterna vart dom kommer ifrån men det enda jag kan säga nu är att dom är målade svart i efterhand. Ska ta fler bilder ock lägga upp ock även ta bild på undersidan. Just nu så är det bara två hål utan rör precis så som originalen. Finns inget på lådorna som säger att dom är äkta. Enda som fick/får mig att tro är dom tre justerskruvarna på ena lådan. Vad jag har läst så ska man inte röra dom. Ska fortsätta med demonteringen av lådan senare för arr se vad som mer döljer sig i den.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-06-13 13:28

KristoferA skrev:Precis som jag också skrev i tråden. Den ena ser inte original ut men den andra gör. ...

Ingen av dem ser original (= Perless MT20) ut.

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2015-06-13 14:15

Ja det har du rätt i. Det är inte MT20 som sitter på dom. Har kollat runt lite på nätet och jag vet faktiskt inte vad det är för diskanter som sitter där. Känns lite som att jag måste plocka fram min mätrigg och mäta på en diskant och se hur den beter sig? Kan det vara så att förra ägaren bytte ut dom mot dessa?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-06-13 14:28

Seas tror jag. Det finns fler trådar här om kloner. Och Seas som såg ut som dina var inte ovanliga. Högtalarna är nog byggda så från början.
Tyvärr är det alltså inte Sonab originalhögtalare. Men låter de bra så var nöjd i alla fall. Jag rekommenderar dig dock inte att lägga för mycket pengar på dem. Då bör du hitta ett par original istället. Eller enligt min mening hellre ett par ur 70-tals serien, dvs OD11, OA12, OA14, OA116 eller OA2212. OA12 och OA14 är väl närmast ersättarna till OA5.

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2015-06-13 14:36

Det är säkert Seas men ska kolla runt lite till så man vet exakt. Kloner är det säkert men hyfsat lika originalen förutom diskanterna då. Jag kommer inte lägga så mycket pengar på dom men desto mera tid för att få dom fina. Dom låter som sagt helt okej men jag märker nu att diskanten behövs nog dämpas någon/några dB då på vissa låtar kan låta essigt eller så har dom en elak peak någonstans som man får fixa. Någon här på forumet som har 8 st MT20 som dom inte behöver mer?

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2015-06-13 14:43

Hittade modellen på diskanterna nu. Det är visst Seas 5 TV-HF som sitter i dom.

Återgå till Carlsson Illuminati