Fina OA50.0 (hur gå vidare?)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
jooe

Fina OA50.0 (hur gå vidare?)

Inläggav jooe » 2015-06-01 20:34

Hej

Har köpt ett par väldigt vackra OA50.0, vita i princip felfria i vinylen och huvgallren är spikraka, kompletta med orginal stickproppar. Endast en del av plastdetaljerna som håller huvarna är skadade. Tyvärr är basarna väck, trodde det skulle räcka med omkantning men ena basen är totalt sönderspelad.

Jag vill nu ha råd om hur jag skall gå till väga. Finns lite olika vägar att gå...

1. Satori: för dyrt just nu.
2. LE: Vill ej karva i lådan och den versionen är inte heller så ekonomiskt.

Till saken hör att att jag har 4st orginaldiskanter(2 i reserv) som enligt uppgift skall vara i god kondition. Har ett par B65oaII i mina OA14 som jag skulle kunna låna, men då behövs det en spole i serie med basen har jag läst, vet dock inte vilket värde spolen behöver ha. Jag vill helst prova att jämföra OA14 med OA50 och då behöver jag element i båda :)

De varianter .2 .3 .4 som finns beskrivna på Carlsonkult.se innebär alla byte av diskant och jag har ej kompetensen att designa ett eget filter om jag skulle byta endast bas

Vet ej hur jag skall göra... Tar gärna emot tips :)
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Fina OA50.0 (hur gå vidare?)

Inläggav matssvensson » 2015-06-01 21:29

Dina alternativ som jag ser det:

1. Försök jaga rätt på originalbasar så du kan använda befintliga filter och diskanter. Kanske via att erbjuda ett par B65oaII som du kan köpa nya och byta med någon som inte nödvändigtvis behöver just ett par originalbasar.

2. Köpa nya basar och diskanter plus filter.

3. Hitta någon som kan hjälpa dig designa ett filter till B65oaII och originaldiskanter.

Ettan tar kanske längst tid eftersom det involverar endra faktorer utanför din kontroll. Men borde bli billigast. Tvåan blir dyrare men kan bli klart nu med en gång. Trean kanske inte ens är ett alternativ. Vet inte om det finns någon som vill ge sig på en sån konstruktion. Och förmodligen dyrt också, om du inte nöjer dig med en snabbfix som kan bestå av att ta LP filtret till B665oaII och gifta ihop det med det ursprungliga HP filtret till originaldiskanterna. Tveksamt hur den överföringfunktionen fungerar i praktiken, så det är inget jag rekommenderar.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-01 22:28

Punkt tre vore ju trevligt om någon gjorde (om det inte redan är gjort?) och lade ut i den publika domänen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-06-01 22:34

Nattlorden skrev:Punkt tre vore ju trevligt om någon gjorde (om det inte redan är gjort?) och lade ut i den publika domänen.

Vad jag minns från andra trådar och andra siter är att individvariationerna på originaldiskanterna är stora och att de åldras. Svårt att veta vad man designar mot då. Fast visst vore det trevligt.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2015-06-01 22:43

Tack för dina funderingar matssvenson!

Kommer troligtvis leta orginalbasar som det ser ut nu, vem vet det kanske löser sig snabbare än väntat...

En filterlösning för B65oaII och orginaldiskant vore trevligt men det innebär en massa jobb och efterfrågan på filter till just den elementkombinationen kanske inte motiverar den mängd idéellt arbete som krävs.
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-01 22:48

matssvensson skrev:
Nattlorden skrev:Punkt tre vore ju trevligt om någon gjorde (om det inte redan är gjort?) och lade ut i den publika domänen.

Vad jag minns från andra trådar och andra siter är att individvariationerna på originaldiskanterna är stora och att de åldras. Svårt att veta vad man designar mot då. Fast visst vore det trevligt.

Man får väl designa mot originalparametrar och acceptera åldringsförändringen på samma sätt som en naturlig sådan?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2015-07-13 22:40

Tack Maccis för att jag snabbt fick tag på ett par omkastade orginalbasar! Nu har det dock tagit ett tag pga vattenskada i tvättstugan så jag har varit upptagen med det men just ikväll är det frufritt och jag kan möblera om lite på kvällskvisten efter att jag och Hiltin skakat hand ett par timmar ... nåja :)

På bilden syns det jag lyssnar på och dricker :) tyvärr lät inte forat mig ladda upp en bild i hög kvalitet, men jag hoppas det kommer se ok ut. I skrivandets stund lyssnar jag in mig på mina OA-14 med B65OA2 och två obi t-22 så det är väll OA-14-2(minus 2). Provar både vinyl och cd, skall snart koppla in OA50. Spännande!

Vill även påpeka att vid de få tillfällen jag är ensam hemma(tex nu), dvs frufritt placerar jag högtalarna på långväggen och ej som det är på bilden, inträngda i ett hörn mellan vägg och bokhylla...
Bilagor
image.jpg
image.jpg (74.34 KiB) Visad 1421 gånger
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-13 23:10

Kul att du blev nöjd!

Har du sett mitt senaste projekt?
Kika i slutet på OA50.XLR tråden.... :D

(sida 4)
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2015-07-13 23:28

Japp, kikade i den tråden alldeles nyss! Klart man blir sugen, men mina OA50 förblir nog orginal ett tag, de spelar så bra just nu! Skall bli kul att se(höra) vad jag tycker då jag byter tillbaka till oa14, men det får vänta ett par skivor :)
Mvh Joakim

Återgå till Carlsson Illuminati