Sneglade lite på äldre JBL men där skenade priserna upp i 5 siffrigt rätt snabbt. Carlsson har jag alltid vetat vad det varit för högtalare då man såg sådana hos vänners föräldrar på 80 talet ( min far var inte som andra utan körde stora altec horn med altec basar till min mors förtret...)
Dagens lägenheter och hus går mot öppna planlösningar vilket gör att ett bra sweetspot område är svårt att finna. De Dynaudiostativare jag har idag låter fantastiskt vid stillasittande lyssning och då i sweetspot. Så jag började tänka i banorna rundstrålande och kom att tänka på MBL men då spårar budgeten igen.
Efter ett besök hos Hifikit så provlyssnade jag den några år gamla MMX byggsatsen och den föll mig helt i smaken. Lagom stor och helt klart en annorlunda högtalare mot vad man är van att lyssna på. Blickarna drogs till Blocket och eftersom jag inte kunde något om dessa högtalare så slog man till på första bästa man hittade ett par OA-5 type 2 enligt annonsen. Lådorna såg riktigt fina ut och det var mest det jag tittade på när jag ändå tänkte renovera och byta elementen.
Efter lite mer surfande på nätet och jämförande med det jag köpt så tog det inte långt tid innan jag förstod att det var kopior av det sämre slaget. Lådorna höll inte samma mått, inte samma stagningar inuti etc. Det enda som stämde var Philips bredbandare. Nu vart det ut på blocket och leta igen men de jag ringde på var sålda eller totala fantasipriser på. Efter lite letande hittar jag endast ett par lådor i väldigt fint skick. Några repor får man ta med tanke på att dom ändå är 40 år gamla

Så nu kunde äntligen bygget starta.
Det som inhandlats hittills är:
2 X Obi F87
8 X Obi T22
Filterkomponenter
Skruvar
Högtalarterminaler
Internkablage
SD fötter för MMX
Material för galler
Träolja
Svart lackfärg
Dämpning
Jag beslöt även efter lite velande om att göra nya bafflar i 16 mm mdf istället för att behålla originalet i spån.
I denna tråden kommer byggbilder och färdigt resultat att visas. Blir jag inte nöjd åker dom väl ut på torget sedan

I helgen blir det att göra klart filter och montera i ny dämpning.