OA-14 till Satori+T22 - bestående lyssningsintryck?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

magoo

OA-14 till Satori+T22 - bestående lyssningsintryck?

Inläggav magoo » 2015-09-07 11:05

Hej alla,
jag är ägare av ett par OA-14 med originalbestyckning i gott skick (omkantade SC-165, friska men såklart ändock rätt trista MT-20).

Min fråga är om det finns andra OA-14-användare här som kan dela med sig av erfarenheter efter att ha uppgraderat till Satori+T22, och sedan levt med detta ett tag?

Jag överväger att ta mitt par på denna resa, och skulle vilja förstå mer om hur pass stor förändringen i ljudåtergivningen är. Hur förändras basen? Klarar de högre ljudtryck/komplext material (pop/rock) bättre? Ja, typ såna frågor.

(Det är alltså OA-14 jag är intresserad av, inte OD-11 eller OA-12, pga skillnaderna i avstämningssituationen som grafpro dokumenterat).

Många tack på förhand!

Användarvisningsbild
momus

Re: OA-14 till Satori+T22 - bestående lyssningsintryck?

Inläggav momus » 2015-09-07 11:55

Tyvärr så är det här inte vad du frågat om. Jag har ingen erfarenhet av Satori i OA 14. Däremot i OA 50 och OA 12 (precis det du undanbad dig om)
OA 14 har jag levt i många år med, men då bestyckade med originaldiskanter och B 65 II. Men för ett par dagar sedan var jag nere i min sommarstuga och lyssnade då mycket på ett par OA 12 med Satori (med T 22:or). Sen lyssnade jag på mina OA 50.3 (med Satori) innan jag gick till jobbet.Och då slogs jag av den ganska stora skillnaden i ljudet mellan OA 12 resp OA 50. Möjligen kan det här förstås beror på rum och övrig anläggning. Du skriver inte heller om med vad du driver dina OA 14 med eller hur rummet är beskaffat. Både rum och anläggning kan betyda hela skillnaden. Till skillnad från många andra så upplever jag både sjuttiotalarna och 80-talarna tämligen känsliga utifrån vad man driver dom med. Och förstås hur rummet är beskaffat. Två saker kan jag i alla fall gå i god för:
1 Utifrån dom jämförelser jag har gjort mellan den gamla Peerlessdiskanten och T 22 så hör i alla fall jag ingen större skillnad. Det är t o m så att jag faktiskt föredrog den äldre diskanten på visst programmaterial. Men T 22: an är oändligt mer robust och borde med stor sannoliket ha en mycket längre livslängd (jag var tvungen att byta totalt 3 diskanter på mina OA 14).
2 Distorsionen! Satori upplever jag som mycket mer distorsionsfri än varianter av SCA 165. Det gäller både när jag lyssnar på OA 12 resp OA 50.3. Är det det du prioriterar så slå till med Satori.
Om du är en basfreak så är det inte mindre bas med Satori i någon av mina högtalare, snarare mer. Men jag misstänker, att eftersom Satori är mer optimerad till aningen mindre lådor än OA 14 så tror jag att grundproblemet i viss mån kommer att kvarstå, alltså en inte alls så markant och fast bas i OA 14 som i dom övriga modellerna. Men Grafpros mätningar ger ju vid handen att det blir "ett snäpp bättre" än med det äldre elementet.
Jag skulle inte satsa nästan 4000 kr på två Satori till ett par OA 14 om det är mer kvalitativ bas jag vill ha. Däremot om jag är ute efter mycket lägre tredjetonsdistorion(?) så skulle jag absolut göra det (jag har ju nästan lagt ner 8000 kr på mina OA 12 och OA 50.3). Däremot är jag aningen tveksam till att lägga ut 3000 kr plus filterkostnad för en uppsättning T 22 till ett par OA 14. Möjligen skulle jag konfigurera om dom så att dom blev ett par OA 13 (eller OA12 med stor låda). Jag tror knappast att jag skulle höra någon skillnad (jag hör heller ingen skillnad på den s k Y-konfigurationen). Hoppas det här var till någon hjälp trots att du uttryckligen inte bad om den här typen av råd. Men - återigen. Vad du ska använda högtalarna till, vad du driver dom med och hur rummet ser ut har en oerhört stor betydelse. Det är i alla fall min erfarenhet.

magoo

Inläggav magoo » 2015-09-07 12:39

Tack för svar Momus. Du har rätt, jag skulle beskrivit min setup mer i detalj.

Mina OA-14 står nu i ett vardagsrum som varit omöjligt att få bra ljud i med konventionella högtalare: 9,6 * 4,5 meter, lätt kuperat tak med träpanel (max takhöjd 2,57), och en soffgrupp i varje kortände av rummet.

De står nu utmed en långsida av rummet, ca 1,5 meter in från hörnen. De ger fantastisk spridning i rummet, så det är inget att klaga på. Närvaron är fantastisk, och vid spelning av jazz/klassiskt det i särklass bästa jag hört i detta rum. Det är kanske lite basfattigt ja, men det är inget större problem att korrigera (med tonkontroll och/eller kanske en subtilt inställd sub i framtiden). De drivs med en Denon AVR-2312 för tillfället, kanske inte optimalt (men Denon's receivers finns ju ändå med på CP's rekommendationslista).

Mitt stora problem är att jag tycker mellanregistret/diskanten låter orent vid spelning av musik med mer tryck i (a la pop/rock). Det är nästan garanterat inga uttryckliga fel på diskanterna, men jag skulle gissa att det jag hör är dist. Jag kan inte nog om elementens karaktärer för att kunna säga om det är bredbandaren eller diskanterna, eller båda, som mina öron inte riktigt gillar.

Jag är ute efter det optimala ljudet för detta vardagsrum, och ser inte kostnaden för Satori+T22 som ett hinder ifall detta skulle vara rätta vägen... :)

Anders J

Inläggav Anders J » 2015-09-07 15:10

Inte heller jag borde ju yttra mig. Men efter att ha hållit på väldigt länge så är ju detta att leva med Carlsson helt nytt. I mitt fall är det ju en ovilja att bygga om lyssningsrummet och då täkte jag ortoakustik istället. Tänkte litet på skillnaden i går, lyssnade på en testskiva. Den där "My voice is now recorded out of phase" har ibland nästan givit mig panikkänsla, men det blir inte lika katastrofakänsla med OA!

Jag spelar definitivt aldrig dunkadunka och aldrig högt på det viset, jag har inte OA14, utan OA12 med Satori men ännu så länge med omoddade filter. Men en bestående känsla förutom den förnämliga basåtergivningen är ändå att det hörs att det distar i övre diskanten, tycker att sopraner ibland låter pressat och litet illa, Oaktat alla andra skillnader och oberoende om du behåller diskanterna eller byter till 4 x T22 (eller, ja varför inte, idén om "OA13" är ju ganska smart) så kan du ju flytta upp delningen mot 3 kHz och där kan jag tänka mig att det blir en förbätring.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-09-07 17:38

Jag har kört oa14 med t22 och satori i 9-10 månader. Jag kör delat mot 2 st baslådor. Har såklart provat fullrange också men inte under lång tid.

Jag har däremot inte hört oa14 med original element, eller ja min hade original diskanter när jag köpte dom men dom lät inte vidare).

Jämfört med b65oaII så upplever jag att jag inte kan spela lika starkt och att dom blev något trögare att driva, iaf i början. Tycker också att dom distar lite mindre nu.

Jag har även haft Doofus oa51le hemma på låns och dom tycker jag var bättre.

Jag har inte blindtestat så mina upplevelser subjektiva och säkert en god dos placebo.

Med facit i hand så hade jag nog köpt en oa51 istället men mina oa14 skäms inte och kan inte säga att jag ångar satori bytet.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-09-07 19:21

Det där som föregående skribent skriver, om att sopraner kan låta lite öronnypande, det känner jag igen. Men för mig så handlade det inte om diskantelementen utan om klass A resp klass B. Det var på den tiden jag använde OA 12 (med T 22 och B 65 OA II).
Distande sopranröster försvann i och med klass A resp ett nytt RIAA. Dessutom lät allting som tidigare låtit aningen "skrikigt" mycket mjukare.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-09-07 19:31

Sorry, glömde att skriva en sak. Var hemma hos en kollega för ca 20 år sedan. Han spelade på ett par OA 12 genom en Sonab 4000 och som källa var det en Lenco 75 med en Shure M 75 EG pickup. Jag hade dittills inte varit så impad av OA12 men den här anläggningen fyllde ut ett cirkulärt rum som nästan var tre meter högt och ca 9 - 10 meter i diameter. Det lät alldeles utmärkt. Och rummet var tämligen sparsamt möblerat. Där fick jag så jag teg. Men OA 12 kanske funkar bra i runda rum. Undrar hur OA 14 hade låtit där?

magoo

Inläggav magoo » 2015-09-08 00:05

Tack alla för svar. Ja, val av stärkare kan säkert göra markant skillnad också. Och åttiotalarna kan likaså bli ett lyft. Men givet mitt rum så är det rejäl ortho-akustik jag vill ha (alltså försöka komma dit jag vill utan att hemfalla till tvåvägare), samt att givet vilda barn i hemmet är högtalare med rejält galler ett riktigt plus... ett par OA-52 skulle inte överleva mer än ett par timmar. ;)

Bootstrap - jag antar att du kör dina OA-14+satori+t22 med grafpros filter?

Någon annan som haft en OA-14 Satori+T22 komplett med grafpro's filter som kan dela med sig om hur stor (eller liten) den faktiska ljudkvalitetshöjningen verkligen är (givet SC-165 och MT-20 som utgångspunkt, och samma stärkare före/innan)?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-09-08 07:58

magoo skrev:Tack alla för svar. Ja, val av stärkare kan säkert göra markant skillnad också. Och åttiotalarna kan likaså bli ett lyft. Men givet mitt rum så är det rejäl ortho-akustik jag vill ha (alltså försöka komma dit jag vill utan att hemfalla till tvåvägare), samt att givet vilda barn i hemmet är högtalare med rejält galler ett riktigt plus... ett par OA-52 skulle inte överleva mer än ett par timmar. ;)

Bootstrap - jag antar att du kör dina OA-14+satori+t22 med grafpros filter?

Någon annan som haft en OA-14 Satori+T22 komplett med grafpro's filter som kan dela med sig om hur stor (eller liten) den faktiska ljudkvalitetshöjningen verkligen är (givet SC-165 och MT-20 som utgångspunkt, och samma stärkare före/innan)?

Ja jag använde hans filter. Jag har inte kunskap att göra ett eget. Värt att nämna är att jag tog den utan höjningen i diskanten.

Användarvisningsbild
CCL

Inläggav CCL » 2015-09-08 15:30

Hej Magoo!
Har inte heller den konfiguration som du efterlyser...men har OA14 med Satori sedan 8 mån och CT62 diskanter . Dessa diskanter har ju sina begränsningar framför allt uppåt. Något som inte kom fram i rekommendationerna för ett antal år sedan. Grafpro skriver att man samtidigt delvis kan kompensera detta med höjning av diskantratten. Dessutom är ju Satoribasen något mer okänslig än orginalbasarna vilket kanske något balanserar bas-diskantnivåerna. Nåväl, filtren renoverade jag för ca 10 år sedan enligt Carlsonplanets förslag och jag har inte ändrat dem nu heller. Säger i likhet med Momus att det låter rent och luftigt och basen är mer spänstig utan "mummel". Jag är mkt nöjd med detta ljud. Lyssnar på både Pop/Rock och Klassiskt + film(som frontar utan sub).
Kollade hörseln härom veckan och hör bra för min ålder :) . Född -55.

Vet inte om bilden klarnar med jag tycker att Satori passar bra i OA14. T22 verkar ju vara en fin diskant men det kostar ju en del med 8 st.

Lycka till!

CCL
OA 52.3, 14.3Y Satori, 12.3, OD 11.3, QLN Signature
Accuphase E-203, Marantz Preceiver SR-320, Pioneer SX-838, NAD T753

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2015-10-10 00:02

Hej Magoo.

Du har ett PM från mig ang OA14 och Satori.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Återgå till Carlsson Illuminati