Sprakande od11

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
obbiewan

Ort: Hufvudstadens södra delar, eller rättare sagt i haninge.

Sprakande od11

Inläggav obbiewan » 2016-03-18 09:32

Hej jag har fått problem med en utav mina od11, helt plötsligt började den spraka och tappade all bas.
Jag trodde att det kunde vara förstärkaren som strulade och växlade plats på högtalarna men problemet kvarstod.
Jag är ganska så okunnig till högtalares funktion etc men jag tog bort gallret och när jag satt fingret mot membranet så försvann spraket och basen kom tillbaka.
Någon som vet vad som är fel och hur det fixas om det går?

Mvh Mattias
Det är dom små grejerna som gör grejen..

Användarvisningsbild
blixten_no1

Re: Sprakande od11

Inläggav blixten_no1 » 2016-03-18 09:48

Man måste nog skruva upp och kolla vad som har hänt, men nån form av glapp låter det som.
Kan ju hoppas att det är kablarna från delningsfiltret till terminalen på högtalarelementet som är dåliga men då borde det inte hjälpa med att peta på konen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-18 12:57

Jag tycker det låter som om det är glapp mellan "the lead in wire" (den som går från elementets terminal och konen) och talspoletråden där de möts.

De möts ofta i en lödd "knut" på endera in- eller utsidan av konen. Är den dåligt lödd kan den börja glappa.

Ett annat ställe där det kan bli fel, speciellt på dessa element, är i den mekaniska anslutningen mellan kon och talspole, och att detta element, det vill säga de som gjordes på 70-talet, hade en lite försvagad kon på grund av ventileringen genom sex hål i konen under domen. Om elementet fått leva ett hårt liv så finns det fall där konen börjat luckrats upp och efter en tids bruk med en mjuk kon, så kan själva talspole tråden gå av till följd av mattning.

I både fallen kan ljudet komma tillbaka när man trycker lite på konen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
obbiewan

Ort: Hufvudstadens södra delar, eller rättare sagt i haninge.

Inläggav obbiewan » 2016-03-18 13:15

Tack för ett väl formulerat svar. Jag får nog ta fram skruvmejseln och inspektera. Finns det någon typ skiss på hur det ska se ut? Eller om den ska skruvas isär i någon viss ordning? Tänkte så att jag inte förvärrar något.

Mvh Mattias
Det är dom små grejerna som gör grejen..

Återgå till Carlsson Illuminati