STDI skrev:Det förvånar mig att du upplever så stor skillnad på OA12 och OA14. Men det skiljde kanske även i uppgradering eller renovering.
Jag har eller har haft alla 70-tals Sonab i olika uppgraderingsvarianter. Så också med OA50 och OA52. OA51 har jag aldrig haft.
Nu har jag också Larsen L4.2 och Larsen L8. De som jag minst troligt kommer att göra mig av med är OA52.2, OA52LE samt Larsen L8. Skälet är att de alla låter bra och dessutom är OA52.2 fabrikstillverkade.
Många Sonab kan låta bra men jag tycker att 80-talsmodellerna, även t ex OA52 i original, slår dem normalt.
Du får ta en tur söderut och komma och lyssna. Just nu finns nio olika par att lyssna till samt ett par OA50 som väntar på nya kanter.
Du får inte vara så modig mot en okänd själ på ett entusiastforum. Jag har redan frågat min sambo när vi ska hälsa på hennes systerdotter i Malmö. Jag är således på väg under sommaren. Jag bor på Tjörn och vi har dessutom planerat ett studiebesök på ett Microbryggeri i Halland och det ligger liksom på vägen. Länge har det bara varit öl vi pratat om hemma, men nu har jag gått i väggen och min läkare har sagt åt mig på skarpen att i lugn och ro ägna mig åt mina intressen, och då ska hifin uppgraderas.
Jag köpte mina OA12 i isärplockat skick med ruskigt slitna lådor och ett defekt SC165. Det jag gjorde var att renovera lådorna och skaffade ett SC165, kantade om och monterade ihop. Alla som varit hemma hos mig och lyssnat har varit lite förundrade - "Hur kan så små högtalare med så små element låta så mycket?". Men efter det att jag lånade OA14 som inte lät bra hemma hos ägaren så hörde jag skillnaden. Hemma hos ägaren saknades all bas. Jag har varit där och lyssnat. Hemma hos mig så låter nog basen på mina OA 12 mer men inte bättre. Jag tror det är så enkelt att min väns OA14 behöver motionera basen lite. Mina OA12 däremot låter grötiga och otydliga. OA14 är helt klara och tydliga.
Det blir OA52 för mig. Kommer jag fortfarande längta efter mina Luxor 8071 som frugan kastade ut?
Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.