Hjälp med Carlsson OA5

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IT

Hjälp med Carlsson OA5

Inläggav IT » 2005-11-27 01:38

Hej alla HIFI-proffs!

Efter 20-år har mitt HIFI intresse väckts till liv igen och jag undrar vad man ska tänka på innan man slår till på ett par Carlsson OA5 ?

När kom dom och när slutades dom att tillverkas?
Pris efter skick men vad ska man ge för ett fint par?
Vilka modellervarianter finns det på Carlsson OA5 (äldre o nyare)?
Vad ska man tänka på innan man slår till, hur ser man om dom är äkta osv?

Tack på förhand.
Mvh Richard

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-27 01:53

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-27 01:58

Välkommen IT

Har du haft Carlsson innan?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
IT

Inläggav IT » 2005-11-27 02:06

Några Carlssonhögtalare har jag inte ägt innan.
Lyssnade på ett par första gång mitten -80 talet hom min kompis. Det var hans pappas högtalare och jag blev imponerad redan då.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-27 02:07

Är det en omstart vad gäller hifi, skulle jag inte titta åt OA-5 i dag.

Är det nostalgi du är ute efter, så kör till, men se till att få snygga lådor för pengarna och hela fungerande högtalarelement, ytterst svårt att få tag på utbyteselement i dag till dessa.

En tendens som jag upplevt med OA-5, att de låter kyligare/råare med stigande ålder, förmodligen pga ogynnsamma åldersförändringar i högtalarelementen.

Om suget gäller OA-högtalare specifikt, rekommenderar jag dig, som alternativ att söka efter OA-14 eller OA-12, som låter mycket bättre och det finns fortfarande utbyteselement att köpa till dem.
De kan väl sägas vara OA-5ans bättre utvecklade ersättare och har flera förespråkare här på forumet.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-01-11 23:29

En fördel med OA5 jämfört med med OA12 å 14 är väl att dom i allmänhet funkar som dom är å står, om inget element är bränt vill säga. Inga torkade skumkanter i 9710M inte å även diskanterna brukar funka bra, mina OA5 från 68 funkar oklanderligt. SEN är det en annan sak hur dom låter.....dom duger bra till nostalgilyssning iaf.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-01-12 09:55

Underbara högtalare, men enligt min uppfattning har de tyvärr inte mycket med modern HiFi att göra. Konstruktionen är trots allt 35 år gammal eller så. Men visst har de fördelar. Rumsligheten är fortfarande unik och oöverträffad.

Om man byter diskanterna till Peerless ct62 (som visst inte heller illverkas längre) blir diskantåtergivningen riktigt bra. Men då hör man ännu tydligare bristerna hos trotjänarna Philips 9710: Svag och luddig bas, överdrivet skarpt övre mellanregister med rätt mycket distorsion.

Så om du inte är nostalgisk Carlsson-freak är de inte att rekommendera. Men på 70-talet var de enastående bra. Jag har fortfarande en gammal klockarkärlek till dem.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-01-13 15:24

Hej!

Det finns en sak som är viktigare än allt annat på OA-5 och det är att man köper OA-5 typ 2.

Titta in på Carlssonplanet för att se skillnaden.

För övrigt bör du kolla att det inte är bytt till några andra basar i dem, det är vanligt att folk spelat sönder dem. Kolla att det finns en diskanttratt.

Resten är efter tycke och smak

250 - 600 SEK för ett oskruvat par OA-5 tycker jag känns skäligt.

Med vänlig hälsning

Martin

Återgå till Carlsson Illuminati