OD-11 - vindsfyndet vill leva trots baselementet..

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
johnjohn

OD-11 - vindsfyndet vill leva trots baselementet..

Inläggav johnjohn » 2016-10-31 00:36

Hej!

Första posten på faktiskt.se, stötvis läst endel och lärt mig massor. Carlssonfascinerad sen tonåren då fadern plockade fram två gamla kuber för att kväsa funderingarna på hundratals watt och tramsiga proportioner på element för pojkrumsmöbleringen. Jag beundras över det stora engagemang kring Carlsson som fortfarande finns kvar och det stora kunnandet.

Long story short (den får komma i avsedd forumdel)

Jag har två stycken tills nyligen oöppnade OD-11. "Byt skumkanter" ropar säkert folk.. Nja, min far gjorde en annan lösning i mitten på 90-talet via rekommendation från den lokala radiohandlaren. Köpte nya element
"Monarch SPH-165" som byttes utan att öppna hela högtalaren. Forumet berättar lite om de elementen, i varierande ordalag. Inte särskilt positiva dock. De är i alla fall ganska fräscha och jag har för avsikt att använda dem. Likheter med SC165 finns kanske.. Fyll gärna i!
sph165.jpg
sph165.jpg (99.58 KiB) Visad 3800 gånger

Felmonterade diskanter.. Skyller på lokale radiohandlaren.

För att få högtalarna spelbara igen har jag inhandlat OBI T22 diskanter och tja, trodde att det skulle räcka med en kompletterande 4,7uF kondensator men så var det inte när jag tänkte ett varv till..

Nytt filter får byggas och som jag sa, jag vill mest ha dem spelbara för närvarande för en liten peng, för att i framtiden e.v. komplettera med antingen B65oaIV eller mer troligt Satori-elementen som verkar väldigt trevliga, och dyra. Jag klarar mig f.n. utan tonbyglar. Vill mest ha dem spelbara då Orto-suget återkommit och orginal MT20 diskanter var kass. Ser det lite som en tribute till farsgubben..

Genom lite läsning och fundering var detta något jag knåpade ihop på temat delningsfilter. Ligger jag hyffsat rätt eller kan någon kanske ge mig feedback i rätt riktning?

Bild1.JPG
Bild1.JPG (33.4 KiB) Visad 3800 gånger

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: OD-11 - vindsfyndet vill leva trots baselementet..

Inläggav Perfector » 2016-10-31 01:48

johnjohn skrev:Hej!

Första posten på faktiskt.se, stötvis läst endel och lärt mig massor. Carlssonfascinerad sen tonåren då fadern plockade fram två gamla kuber för att kväsa funderingarna på hundratals watt och tramsiga proportioner på element för pojkrumsmöbleringen. Jag beundras över det stora engagemang kring Carlsson som fortfarande finns kvar och det stora kunnandet.

Jag har två stycken tills nyligen oöppnade OD-11. "Byt skumkanter" ropar säkert folk.. Nja, min far gjorde en annan lösning i mitten på 90-talet via rekommendation från den lokala radiohandlaren. Köpte nya element
"Monarch SPH-165" som byttes utan att öppna hela högtalaren. Forumet berättar lite om de elementen, i varierande ordalag. Inte särskilt positiva dock. De är i alla fall ganska fräscha och jag har för avsikt att använda dem. Likheter med SC165 finns kanske.. Fyll gärna i!
Bilagan sph165.jpg finns inte längre

För att få högtalarna spelbara igen har jag inhandlat OBI T22 diskanter och tja, trodde att det skulle räcka med en kompletterande 4,7uF kondensator men så var det inte när jag tänkte ett varv till..

Nytt filter får byggas och som jag sa, jag vill mest ha dem spelbara för närvarande för en liten peng, för att i framtiden e.v. komplettera med antingen B65oaIV eller mer troligt Satori-elementen som verkar väldigt trevliga, och dyra. Jag klarar mig f.n. utan tonbyglar. Vill mest ha dem spelbara då Orto-suget återkommit och orginal MT20 diskanter var kass. Ser det lite som en tribute till farsgubben..

Genom lite läsning och fundering var detta något jag knåpade ihop på temat delningsfilter. Ligger jag hyffsat rätt eller kan någon kanske ge mig feedback i rätt riktning?

Bilagan Bild1.JPG finns inte längre

Tacksam för svar!

Det är inget fel på basens ljudkvalitet.
Jag vet för jag byggde utställningshögtalare åt Monacor (monarch) i över 10 år.
Däremot blir delningen konstig då den är runt 1000 Hz för basen och 3000 för diskanten.
Beroende på diskanter kan jag rekommendera DN-20 från monacor som delar 2000 Hz 12dB/Octav.
Annars 0.75 mH serie och 4.7 uF parallellt med en diskantdelning på 3.3 uF serie och 0.75 mH parallellt.
En dämpning av diskanten med 2.7 dB med 2.2 Ohm serie och 22 Ohm parallellt.
Filtret delar 16/12 dB / Octav.
Bifogar filterlistan jag använder (Philips Butterworth)
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 3786 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-31 05:30

johnjohn skrev:Hej!

sph165.jpg

Bild1.JPG

Tacksam för svar!

Om jag vore du skulle jag köra med elementen Carlsson B65oa-IV och Carlsson (egentligen Obi) T22 och detta delningsfilter:
Bild

Filterkomponenter finns hos HiFi-kit.

Som du ser är det fyra och inte en diskant på bilden. Det beror på att det är samma filter som till OA14.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-31 09:27

4?
1 ser jag, var har han gömt de andra 3?
Bilagor
OD11-seethru.jpg
OD11-seethru.jpg (15.85 KiB) Visad 3731 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-31 09:35

Perfector skrev:4?

Läs en gång till. Förstår du inte då, så läs ytterligare en gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-31 09:39

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:4?

Läs en gång till. Förstår du inte då, så läs ytterligare en gång.

Jag förstår att man kan rita om med bara en diskant för att undvika förvirring.

Användarvisningsbild
johnjohn

Inläggav johnjohn » 2016-11-01 00:29

Perfector skrev:Det är inget fel på basens ljudkvalitet.
Däremot blir delningen konstig då den är runt 1000 Hz för basen och 3000 för diskanten.
Beroende på diskanter kan jag rekommendera DN-20 från monacor som delar 2000 Hz 12dB/Octav.
Annars 0.75 mH serie och 4.7 uF parallellt med en diskantdelning på 3.3 uF serie och 0.75 mH parallellt.

Får väl rätta mig där. Inget fel på basen som sådan, utan snarare min (läs radiohandlaren) tillämpning av den i OD-11

Jag har väldigt låg kunskap om el över lag, och inte koll på delningsfilter eller kopplingsscheman, men min tolkning av ditt råd gäller alltså för mina element? Mitt ursprungstänk är baserat på dels hur grafpro's filter (carlssonkult.se) för SC165 och T22 såg ut kombinerat med faktiskt.se information om hur det ser ut för en golvplacerad högtalare utan tonbyglar inkopplade..

I min enfald trodde jag nog att SC165 och SPH-165 hade vissa likheter utöver storleken..

Om jag tolkat dig rätt, ska det se ut såhär:
Bild1.jpg
Bild1.jpg (37.61 KiB) Visad 3627 gånger

och 22Ohms motståndet kopplas in mellan grön punkt 1 2 och 3? Blev inte riktigt klok..
Edit: Och då kanske 8.2uF också ska bort?

Tack för engagemanget och berättelsen om Monarcor!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-01 01:14

johnjohn skrev:
Perfector skrev:Det är inget fel på basens ljudkvalitet.

Får väl rätta mig där. Inget fel på basen som sådan, utan snarare min (läs radiohandlaren) tillämpning av den i OD-11

Jag har väldigt låg kunskap om el över lag, och inte koll på delningsfilter eller kopplingsscheman, men min tolkning av ditt råd gäller alltså för mina element? Mitt ursprungstänk är baserat på dels hur grafpro's filter (carlssonkult.se) för SC165 och T22 såg ut kombinerat med faktiskt.se information om hur det ser ut för en golvplacerad högtalare utan tonbyglar inkopplade..

I min enfald trodde jag nog att SC165 och SPH-165 hade vissa likheter utöver storleken..

Om jag tolkat dig rätt, ska det se ut såhär:
Bild1.jpg

och 22Ohms motståndet kopplas in mellan grön punkt 1 2 och 3? Blev inte riktigt klok..
Edit: Och då kanske 8.2uF också ska bort?

Tack för engagemanget och berättelsen om Monarcor!

Njae.
2.2 ohm i serie efter delningen
22 ohm parallellt mellan + och - på diskanten efter seriemotståndet för att behålla systemimpedansen.
8.2 uf är ju för att öka brantheten i delningen så den kan gott finnas kvar.
Du kan även överväga en konjugat (impedansjustering) till basen.
Värdena syns sist i 6 dB-listan till höger
Det blir 3.7 uF och 10 ohm mellan + och - efter delningen

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-03 06:35

Att ersätta ett riktigt delningsfilter (gjort med hänsyn både till elementens överföringsfunktion, deras impedanser och kabinettet/baffelns påverkan) med ett leksaksfilter baserat på tabeller och tumregler, verkar väl nästan lite för dumt kan jag tycka. :?

Lite som att föreslå någon som söker en högklassig oljemålning för någon vägg därhemma, att istället köpa en barnritbok där man kan riva ut en sida med en sådan där bild där man fyller i lite fält med färger enligt en tabell...
Bild

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-03 11:29

IngOehman skrev:Att ersätta ett riktigt delningsfilter (gjort med hänsyn både till elementens överföringsfunktion, deras impedanser och kabinettet/baffelns påverkan) med ett leksaksfilter baserat på tabeller och tumregler, verkar väl nästan lite för dumt kan jag tycka. :?

Lite som att föreslå någon som söker en högklassig oljemålning för någon vägg därhemma, att istället köpa en barnritbok där man kan riva ut en sida med en sådan där bild där man fyller i lite fält med färger enligt en tabell...
[ Bild ]

Vh, iö

Missar du inte nå't nu?
Det är inte orginalelementet längre.
Hade det varit det skulle jag inte förslagit nånting.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-03 12:47

Jag menar bara att det du skrev om delningsfrekvenser inte alls stämmer.

Om man tolkar ett faktiskt fungerande delningsfilter genom att jämföra de komponentvärden man ser med en tabell så kan man få hur tokig uppfattning som helst om filtret.

Du har självklart rätt i att ett filter optimerat för monarch- elementet inte behöver bli identiskt med ett för ett annat element. Men vet vi verkligen hur elementen skiljer sig från varandra? Utan noggranna uppgifter för element är det alltid svårt att dimensionera ett passande filter.

Jag menade dock inte att kritisera försöket, mera att lite allmänt klargöra att det inte är konstigt att ett rätt dimensionerat filter verkar konstigt analyserat med tabeller för skolboksfilter. Och vice versa - att filter dimensionerade med tabell för skolboksfilter kan ge mycket stora fel i en faktisk högtalare. Jag borde kanske ha uttryckt mig lite mjukare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-03 12:57

IngOehman skrev:Jag menar bara att det du skrev om delningsfrekvenser inte alls stämmer.

Om man tolkar ett faktiskt fungerande delningsfilter genom att jämföra de komponentvärden man ser med en tabell så kan man få hur tokig uppfattning som helst om filtret.

Du har självklart rätt i att ett filter optimerat för monarch- elementet inte behöver bli identiskt med ett för ett annat element. Men vet vi verkligen hur elementen skiljer sig från varandra? Utan noggranna uppgifter för element är det alltid svårt att dimensionera ett passande filter.

Jag menade dock inte att kritisera försöket, mera att lite allmänt klargöra att det inte är konstigt att ett rätt dimensionerat filter verkar konstigt analyserat med tabeller för skolboksfilter. Och vice versa - att filter dimensionerade med tabell för skolboksfilter kan ge mycket stora fel i en faktisk högtalare. Jag borde kanske ha uttryckt mig lite mjukare.

Vh, iö

Jag har full förståelse för att du uttrycker dig, men mina filter har aldrig blivit nedsablade i praktiskt övningar (färdiga högtalare) och jag vet att om man gör en komplett filterritning med konjugater och de dämpningar som behövs för nivåanpassning så är det alldeles utmärkt.
Jag ska inte rada upp namn här men vi har haft denna diskussion i andra trådar och jag står vid mitt roder med bergfast insikt i det jag föreslår.
Tack för dina synpunkter dock.

Återgå till Carlsson Illuminati