Här kan det vara på sin plats att kommentera. Då Sonab ville komma ur avtalet med Stig Carlsson så ville Sonab hitta en ny exploatör av Carlssonhögtalarna. I den vevan kom Olle Mirsch in i bilden och det blev så att avtalet signerades av Olle Mirsch och Stig Carlsson och statsföretag Sonab var då ute ur bilden.
I det här läget skulle Olle Mirsch driva företaget som skulle tillverka, marknadsföra och sälja Carlssonhögtalarna under firmanamnet och varumärket Sonab.
Även under hela den process från Statsföretags nedläggning av Sonab och uppsägning av avtalen umgicks jag flitigt med Stig Carlsson och träffade flera av de gamla Sonabdistributörerna som var förfärade och ängsliga över att kanske inte längre få leverans på de högtalare som de älskade. Det var alltid jag och Wilhelm Lilliehöök som var i Stigs innersta krets då just den typen av saker var på tapeten.
Stig Carlsson var allt annat än glad över situationen i Sonab och Stig var väldigt missnöjd med att behöva ha gemensam kappsäck och trunk med sin tidigare antagonist Olle Mirsch som Stig såg ner på. Det var inga snälla ord som ubyttes och Stig var inte nådig i sin kritik.
Nåväl, produktionen kom i alla fall igång och Olle Mirsch gjorde nog så gott han kunde för att sjösätta högtalarna igen.
Olle Mirsch ville i den vevan spara in på enligt hans tycke onödiga produktionskostnader. Då införde Olle Mirsch vissa förändringar som förenklade högtalaren och Olle ansåg att det var nödvändigt och att OD-11 hade en publik som i alla fall inte brydde sig. Någon högtalare i sortimentet blir ju de facto billigast.
Det stora felet Olle gjorde var att inte förankra eller ens tala om för Stig Carlsson innan genomförandet att det skulle införas förändring i konstruktionen av OD-11 inför produktion.
Då Stig Carlsson i efterhand fick veta om detta tilltag blev han rosenrasande och ansåg sig förd bakom ljuset. Jag var mitt i händelseförloppet och min åsikt var att själva förändringarna nog inte var så farliga och mycket väl kunde motiveras. Jag tillhörde varken ja-sägarna eller gycklarna runt Stig och jag ville aldrig göra någon björntjänst.
Stig kunde till slut acceptera själva förändringarna som Olle hade infört, men inte det faktum att Stig själv inte i förväg blev informerad. Stig uttryckte oro för vilka tilltag som härnäst kunde ske av Olle Mirsch och Stig sade upp avtalet med Olle Mirsch.
I och med detta var Stigs imperium också slut och det kände jag på mig då Stig framförde nyheten medans vi satt och lirade musik hemma hos Stig. Det blev en mycket kort period för Stig Caarlsson med Olle Mirsch.
Vad var det då som Olle Mirsch förändrade. Jag minns inte riktigt alla små detaljer men ingångskontakten under högtalaren som var en Dinkontakt som Stig använde tror jag Olle slopade och bygeln har jag för mig att Olle också tog bort ur konstruktionen.
Ljudmässigt bedömer jag det dock som så att alla väsentliga punkter för ljudet var intakta, Såsom högtalarelement och delningsfilter där motståndet i delningsfiltret hade samma värde som värdet då bygeln satt i default-läge.
Jag vet inte i vilket läge som bygeln satt i som standard från fabrik, men om den t.ex. satt i läget mellan röd och orange så blir det sammanlagda motståndsvärdet på motstånden på ingången 4,7+3,3 ohm = 8,0 ohm och detta kan ersättas med ett motstånd som tål effekt t.ex. 5-10 watt och är på 8,2 ohm.
Om bygeln istället sitter mellan brun och röd så skall motståndet vara 10 ohm. OBS! Värdena är enligt den skiss som är i ditt inlägg. Jag skulle tro att det finns ett läge till och det är att ena änden på bygeln är i ett uttag utan anslutning och kabel d v s bygeln gör i det läget ingen kortslutning av något motstånd och i detta läge blir i så fall det totala motståndsvärdet 4,7 + 3,3 + 4,7 ohm = 12,7 ohm och det närmast värdet är då 12 ohm.
nanossl skrev:Vad syftar brun, röd och orange till?

I en annan bild i ditt inlägg denna tråd syns detta kopplingsschema och då kan det vara på pass att kommentera lite.
nanossl skrev:schmutziger skrev:Blev aldrig helt klar men:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=45922
I OD11/OA14-filtret ska 4,9 ohm vara 4,7 ohm (eftersom 4,9 inte finns...).
I OD11 ska diskantelementet ha plus till jord.
Lägg gärna till polaritet på basen också, där är det alltid minus till jord.
De parallella kondensatorerna 10uF och 4,7uF är inte något självändamål, rita hellre ett enda 15uF så slipper man undra.
Tack för välkommandet och svaren!

Jag är novice när det gäller kopplingscheman och filter, men GrafPros kopplingschema skiljer sig väl inte nämnvärt från det du bifogade?

förutom 15uF då..
I det ovanstående första schemat i detta inlägg är bygelns läge annorlunda och enligt detta schema så ingår det ett motstånd med värdet 4,9 ohm, men det existerar inte standardmotstånd med värdet 4,9 ohm och jag är tämligen säker på att det är felskrivet. Det skall i så fall stå 4,7 ohm, som schmutziger redan påpekat.
Om man nu med detta värde synar kretsschemat ser man att det inte överensstämmer med det andra schemat. Med detta schema och i beaktande att motståndsvärdet är 4,7 ohm (d v s inte 4,9 ohm) så blir det aktuella motståndsvärdet i serie med diskantfilter och diskant antingen 4,7 ohm eller 8 ohm eller 12,7 ohm.
Jag vet inte om dessa filter är modifierade filter för olika diskanter, men dessa båda filter är i alla fall inte ekvivalenta. Jag känner inte till alla modifieringsvarianter så jag kan inte svara på huruvida någon av dessa är rätt eller inte.
Kanske AVR 7000 kan hjälpa, eller Naq, eller Schmutziger eller Grafpro eller någon annan. Jag har själv aldrig ägnat så mycket tid åt modifieringar av OD-11.
Schmutziger har en del intressant i den andra tråden som refereras till.
Eftersom du inte har byglar på dina OD-11 så måste du redan från början bestämma dig för vilket motståndsvärde du bör använda.
Lycka till med dina OD-11. Det är fina högtalare, även den förenklade som byggdes på slutet.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.