Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-07 21:18

Hej,

Är nybörjare vad gäller Carlsson-högtalare, har bara lyssnat en gång och det var flera år sedan. Jag är fascinerad av tänket och designen, men är osäker på om Carlsson-högtalare är för mig. Här är några frågor som jag hoppas någon kan besvara.

Vilken typ av musik är bäst resp. sämst? Vet att detta är en subjektiv fråga, men finns det någon typ av musik/ljud som en Carlsson högtalare inte klara av/klarar av sämre än andra? Fungerar det ha Carlsson-högtalare till TV?

Det jag är främst orolig över är placering. Jag har en relativt kort vägg, där en högtalare måste stå nära ett hörn och den andra har öppet vid sidan om, se bifogad bild. Kommer detta att ens fungera något sånär tillfredställande?
vardagsrum.jpg
vardagsrum.jpg (56.5 KiB) Visad 3219 gånger


Förstår att det bästa hade varit att åka och lyssna, eller låna hem ett par, men det är lättare sagt än gjort. Det är ju inte bara att åka till en affär, utan måste i princip hitta en privatperson antar jag.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav STDI » 2021-12-07 21:30

Visst kräver även Carlsson-högtalare rätt placering för att prestera bäst. Ingen högtalare mår väl riktigt bra av stå i hörn, det är framför allt basen som kan påverkas. Men jag tror inte det blir sämre med Carlsson-högtalare än med andra. Det är bara att testa.

Visst fungerar det att ha Carlsson-högtalare till TV. Jag förmodar du menar kopplad via förstärkare.
Någon särskild "Carlsson-musik" anser jag inte finns.

Talar du om var du bor så hittar du kanske en trevlig privatperson som låter dig lyssna.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav hifikg » 2021-12-08 01:08

Välkommen till Faktiskt :)

Har haft Carlsson ett tag nu och vill nog påstå att de kan spela allt, även om jag inte lyssnar på riktigt allt. Klart att du kan ha dem till TV. Den placering du ritar upp är väl inte helt optimal, men det gör å andra sidan att du längre fram kanske får ut ännu mer välljud ur dem. Vilken modell har du tänkt dig? Själv föredrar jag hans sista konstruktioner. Bor du söderut kanske STDI kan låta dig lyssna på olika modeller. Råkar du bo i närheten av Hallstahammar så är du välkommen att lyssna på OA52.2, Världens Bästa Högtalare (alla på forat är inte helt överens, än).
Sitter nöjd :)

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-08 08:23

STDI skrev:Visst kräver även Carlsson-högtalare rätt placering för att prestera bäst. Ingen högtalare mår väl riktigt bra av stå i hörn, det är framför allt basen som kan påverkas. Men jag tror inte det blir sämre med Carlsson-högtalare än med andra. Det är bara att testa.

Visst fungerar det att ha Carlsson-högtalare till TV. Jag förmodar du menar kopplad via förstärkare.
Någon särskild "Carlsson-musik" anser jag inte finns.

Talar du om var du bor så hittar du kanske en trevlig privatperson som låter dig lyssna.


Ja, med förstärkare såklart :)

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-08 08:29

hifikg skrev:Välkommen till Faktiskt :)

Har haft Carlsson ett tag nu och vill nog påstå att de kan spela allt, även om jag inte lyssnar på riktigt allt. Klart att du kan ha dem till TV. Den placering du ritar upp är väl inte helt optimal, men det gör å andra sidan att du längre fram kanske får ut ännu mer välljud ur dem. Vilken modell har du tänkt dig? Själv föredrar jag hans sista konstruktioner. Bor du söderut kanske STDI kan låta dig lyssna på olika modeller. Råkar du bo i närheten av Hallstahammar så är du välkommen att lyssna på OA52.2, Världens Bästa Högtalare (alla på forat är inte helt överens, än).



Tack!

Det låter ju lovande! Eftersom jag inte lyssnat, så kan jag inte säga vilken modell. Kan endast säga något om utseendet och där går väl alla hem. Plus i kanten för de med metallnät ur praktiskt synvinkel.
Har ju läst alls om finns på carlssonplanet och carlssonkult, men inte hittat något som jämför ljudbilden mellan de olika högtalarna, men det är ju subjektivt. Har ni några åsikter här?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav galder » 2021-12-08 12:05

Hej, kul att se ett intresse för Ortho acoustic-konstruktioner. Fler skulle nog fatta tycke för dem, om de var mer tillgängliga.
Nu finns ju också märket Larsen som varande bra representanter med nya modeller. Titta efter dem också. Eller kanske Bremens "ägg".
Det har nämnts, men nära sidovägg är väl inte bra för någon högtalare. OA bör gärna ha minst 1m avstånd till sidovägg.
Kan du inte skifta soffa TV, så har du ju mer utrymme för högtalarna. Eller TV på sidoväggen, och soffan mer fritt i rummet.
OA högtalare är synnerligen lämpade för TV, pga av dess säregenhet vad gäller spridning av ljudet, vilket medför att du sannolikt inte behöver någon centerhögtalare. Jag har testat detta men valde annan lösning pga bekvämlighet.
Modellen OA51, är väl en bra modell för att få mer normal höjd på högtalare. Antingen på stativ, eller stående på några basstöd, för fylligare ljud. Larsens modeller har ju bra höjd på sina modeller, med eller utan extra basstöd implementerat.
Skriver du ut vilket område du befinner dig i, så kanske någon boende nära bjuder hem dig för provlyssning?
Skriv gärna hur det utvecklar sig för dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-08 12:14

Placering enligt skissen ger nog en väldig "sned" ljudpresentation. Den i hörnet kommer att låta rejält annorlunda mot den med nästan inget väggstöd. Det är rätt långt ifrån rekommenderad uppställning av Carlsson-högtalare!

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-08 14:42

RogerGustavsson skrev:Placering enligt skissen ger nog en väldig "sned" ljudpresentation. Den i hörnet kommer att låta rejält annorlunda mot den med nästan inget väggstöd. Det är rätt långt ifrån rekommenderad uppställning av Carlsson-högtalare!


Jo, det var därför jag skickade med skissen. Jag har tyvärr ingen möjlighet till annan placering beroende på fönster, trappa, dörrar, etc. Jag hade kunnat flytta högtalarna närmre varandra och ha en mindre TV bänk, men inte mer än att det är ca 20cm från sidoväggen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav paa » 2021-12-08 16:01

Om det ska bli bra, oavsett högtalartyp, så behöver du nog fundera på att inte ljudet från vänstra högtalaren reflekteras i vänstra väggen.
Åtgärder i trolig effektivitetsordning, gällande för väggen mellan högtalaren, och dit där soffan börjar:
1. Tjockt draperi, ev med absorbent bakom.
2. Ryamatta eller fårskinn på väggen. Björnskinn går säkert också bra...
3. Ljudabsorberande tavlor, t.ex väv med printat motiv på och absorbent bakom. Det finns en hel del sådant att få tag på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-08 16:21

Det borde bli slagsida åt vänster och en tonal obalans vänster-höger. Jag skulle inte lägga ut för stora summor på högtalare av den kaliber som Carlsson-högtalarna är.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav galder » 2021-12-08 16:39

Hopplös situation om du är låst till den väggen.
Måttet 2,6m är väl normalt C - C mått, (mått mellan diskanterna).
Du får väl skaffa en riktigt bra soundbar och spela musik från den också.
Vädja till frugan? 8O

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav hifikg » 2021-12-08 16:43

RogerGustavsson skrev:Det borde bli slagsida åt vänster och en tonal obalans vänster-höger. Jag skulle inte lägga ut för stora summor på högtalare av den kaliber som Carlsson-högtalarna är.


Jag tror du skulle bli förvånad över hur bra det skulle låta. När STDI var här o vi dribblade med våra högtalare, alla OA52, slängde jag bara ut ett par på golvet, helt fel o inte ens vända mot lyssnaren. Tja… jag hade nog kunnat leva med det ljudet också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav BellsnWhistles » 2021-12-08 16:54

Nu tycker jag ni är lite väl pessimistiska; jag har en snarlik situation i mitt vardagsrum, med skillnden att det kanske är 60 cm till vänstervägg istället för dikt an som här. Annars lika, med stor dörröppning till höger samt öppet mot resten av rummet också till höger.
Jag har en gardin modell tjockare på vänsterväggen samt en ganska tjock matta framför soffan, och det har funkat fint med OA5-mmx, OA5 mk2 samt med Popboxar.
Med "funkat fint" menar jag helt ok utan omedelbart störande inslag från rummet, men säkert långt ifrån optimalt resultat.
Nu är detta inte familjens huvudsakliga musikrum så det har inte spelat så stor roll.

Om du har möjlighet så låna hem och testa, och som sagt något dämpande på vänsterväggen bredvid högtalaren är nog väldigt bra.
En soundbar ger ganska säkert betydligt sämre resultat :wink:
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-08 17:14

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:Det borde bli slagsida åt vänster och en tonal obalans vänster-höger. Jag skulle inte lägga ut för stora summor på högtalare av den kaliber som Carlsson-högtalarna är.


Jag tror du skulle bli förvånad över hur bra det skulle låta. När STDI var här o vi dribblade med våra högtalare, alla OA52, slängde jag bara ut ett par på golvet, helt fel o inte ens vända mot lyssnaren. Tja… jag hade nog kunnat leva med det ljudet också.



Då har jag högre krav än du!

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav galder » 2021-12-08 17:19

BellsnWhistles skrev:Nu tycker jag ni är lite väl pessimistiska; jag har en snarlik situation i mitt vardagsrum, med skillnden att det kanske är 60 cm till vänstervägg istället för dikt an som här. Annars lika, med stor dörröppning till höger samt öppet mot resten av rummet också till höger.
Jag har en gardin modell tjockare på vänsterväggen samt en ganska tjock matta framför soffan, och det har funkat fint med OA5-mmx, OA5 mk2 samt med Popboxar.
Med "funkat fint" menar jag helt ok utan omedelbart störande inslag från rummet, men säkert långt ifrån optimalt resultat.
Nu är detta inte familjens huvudsakliga musikrum så det har inte spelat så stor roll.

Om du har möjlighet så låna hem och testa, och som sagt något dämpande på vänsterväggen bredvid högtalaren är nog väldigt bra.
En soundbar ger ganska säkert betydligt sämre resultat :wink:



Och hur tjock tror du att den dämpningen behöver vara för att dämpa överdriven bas? :roll:

Jo OA5-MMX har ju fått fina omdömen för sitt oljud. :wink:

Du har nog inte hört en kapabel soundbar, antar jag.

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-08 17:27

galder skrev:Hopplös situation om du är låst till den väggen.
Måttet 2,6m är väl normalt C - C mått, (mått mellan diskanterna).
Du får väl skaffa en riktigt bra soundbar och spela musik från den också.
Vädja till frugan? 8O


Vad ska jag vädja om ? :lol: Rummet ser ut som det gör och detta är enda vettiga möbleringen pga fönster, innerdörrar, altandörr, trappa, etc, etc.
Kan inte riktig vädja om att förlänga huset, tror inte hon går med på det. Dessutom är garaget ivägen 8O :D

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav juanth » 2021-12-08 17:40

Två stycken OD11 och en subwoofer till det skulle kunna fungera riktigt bra. OD11 kan riktas och är inte så känsliga för sidoväggen pga det.
De kan hängas på vägg eller läggas på hylla. (Eller stå på golv men det kanske är mindre lämpligt här)
Bilagor
3AAB50AC-1251-462C-B258-14A265249066.jpeg
3AAB50AC-1251-462C-B258-14A265249066.jpeg (212.74 KiB) Visad 2965 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav juanth » 2021-12-08 17:46

.
3C65051D-0660-4E58-B54B-A7FC34EBD286.jpeg
3C65051D-0660-4E58-B54B-A7FC34EBD286.jpeg (106.13 KiB) Visad 2965 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav BellsnWhistles » 2021-12-08 18:03

galder skrev:Och hur tjock tror du att den dämpningen behöver vara för att dämpa överdriven bas? :roll:

Jo OA5-MMX har ju fått fina omdömen för sitt oljud. :wink:

Du har nog inte hört en kapabel soundbar, antar jag.


Det är nog inte en överdriven bas från vänster högtalare som är problemet, den yttrar sig huvudsakligen under 100 Hz där vi är väldigt okänsliga för riktning så en sned ljudbild kommer inte av att basen har högre nivå från det ena eller andra hållet (det är ju t.ex. ok att ha en subwoofer i ett hörn, eller till och med under soffan, eller hur?).
Däremot att reflexerna i mellanregistret och diskant kommer se helt olika ut kommer medföra att det blir tokigt, och i det fallet så kan det mycket väl hjälpa med en tjock gardin eller liknande till vänster. Igen, det blir långtifrån optimalt, men kanske ok under rådande förutsättningar?

Ang. OA5-mmx så är den inte i närheten av att vara så dålig som ryktet på vissa forum säger, jag vill nästan betrakta det som ett drev av en handfull personer som var missnöjda och som sedan byggts på av kommentarer liknande din.
Det fanns säkert massor att förbättra, och jag sålde ju mitt par av olika anledningar, men att säga att den spred oljud är en grav överdrift.

Har du hört OA5-mmx :wink:?
Nej, jag har inte hört en kapabel soundbar, om vi ska ha riktiga högtalare som referens vilket tråden startade med.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav data_foggen » 2021-12-08 18:56

juanth skrev:Två stycken OD11 och en subwoofer till det skulle kunna fungera riktigt bra. OD11 kan riktas och är inte så känsliga för sidoväggen pga det.
De kan hängas på vägg eller läggas på hylla. (Eller stå på golv men det kanske är mindre lämpligt här)


+1
OD-11 är riktigt bra på det där och mycket allsidig och med t22-diskanten ett superbt ljud. :)
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav STDI » 2021-12-08 20:36

Den här tråden handlar ju dels om Carlssonhögtalare och dels om den påtvingade placeringen. Jag tycker det är viktigt att du Nononsense håller isär synpunkterna på placering och högtalare. Dvs inga högtalare, varken Carlsson eller någon annan kommer att prestera sitt bästa i den placeringen du beskriver. Men Carlsson behöver inte heller vara sämre än någon annan. Så är det just Carlsson du är nyfiken på så gå vidare och se till att få lyssna på sådana. Och sen försök testa hemma.

Jag undrar också mer om vilka högtalare du är intresserad av. 70-tals Sonab-modeller, förutom OD11, har diskanter riktade på olika håll och där ställer kanske väggen till det mer än för 80-tals Carlsson-modeller. Du skriver att det vore bra med galler. Ja det har alla modeller förutom OA51 och fabrikstillverkade OA50.2.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-09 09:03

Tack alla för input.

Eftersom jag har så liten erfarenhet av de olika modellerna så är det svårt att säga vilka jag är mest intresserade av. Utseendemässigt är väl oa51 och oa52 inte så attraktiva.
Jag kan tänka mig att bygga en låg hylla över hela väggen för TVn, eller ta bort tv bänken helt, för att kunna flytta in högtalarna något. Rädd bara för att de kommer för nära varandra då.

Jag har just nu ett par B&W 683 s2 och en Denon PMA1500ae, och det låter väl helt OK.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav STDI » 2021-12-09 09:49

Nonsense skrev:Tack alla för input.

Eftersom jag har så liten erfarenhet av de olika modellerna så är det svårt att säga vilka jag är mest intresserade av. Utseendemässigt är väl oa51 och oa52 inte så attraktiva.
Jag kan tänka mig att bygga en låg hylla över hela väggen för TVn, eller ta bort tv bänken helt, för att kunna flytta in högtalarna något. Rädd bara för att de kommer för nära varandra då.

Jag har just nu ett par B&W 683 s2 och en Denon PMA1500ae, och det låter väl helt OK.

Står dessa högtalare så som i skissen ovan?
Senast redigerad av STDI 2021-12-09 09:52, redigerad totalt 2 gånger.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-09 09:51

STDI skrev:
Nonsense skrev:Tack alla för input.

Eftersom jag har så liten erfarenhet av de olika modellerna så är det svårt att säga vilka jag är mest intresserade av. Utseendemässigt är väl oa51 och oa52 inte så attraktiva.
Jag kan tänka mig att bygga en låg hylla över hela väggen för TVn, eller ta bort tv bänken helt, för att kunna flytta in högtalarna något. Rädd bara för att de kommer för nära varandra då.

Jag har just nu ett par B&W 683 s2 och en Denon PMA1500ae, och det låter väl helt OK.

Står dessa högtalare så som i skissen ovan?


Nästan. De står ca 20 cm från bakre väggen. Vänstra högtalaren står ca 30 cm från vänstra väggen.
Båda är något vinklade inåt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav STDI » 2021-12-09 09:52

Av 80-talsmodellerna återstår då OA50. Dessa är ganska breda.
Smalaste varianten är OA12. De skulle kunna ge dig lite mer avstånd till väggen. De har inte heller någon diskant riktad in i väggen. Men självklart blir det reflexer från väggen i alla fall. OA12 kan uppgraderas med B65oaIV och T22 eller Satori och T22.

edit: rättat stavfel
Senast redigerad av STDI 2021-12-09 11:09, redigerad totalt 1 gång.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-09 10:43

STDI skrev:Av 80-talsmodellerna återstår då OA50. Dessa är ganska breda.
Smalaste varianten är OA12. De skulle kunna ge dig lite mer avstånd till väggen. De har inte heller någon diskant riktad in i väggen. Men självklart blir det reflexer från väggen i alla fall. OA12 kan uppgraderas med med B65oaIB och T22 eller Satori och T22.


Ett alternativ är att flytta högtalarna närmare varandra, TVn sitter ju på väggen och nämnda högtalare är ju inte så höga.
Kan ju bli att högtalarna kommer FÖR nära varandra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav hifikg » 2021-12-09 11:41

Nonsense skrev:Tack alla för input.

Eftersom jag har så liten erfarenhet av de olika modellerna så är det svårt att säga vilka jag är mest intresserade av. Utseendemässigt är väl oa51 och oa52 inte så attraktiva.
Jag kan tänka mig att bygga en låg hylla över hela väggen för TVn, eller ta bort tv bänken helt, för att kunna flytta in högtalarna något. Rädd bara för att de kommer för nära varandra då.

Jag har just nu ett par B&W 683 s2 och en Denon PMA1500ae, och det låter väl helt OK.


Om du går på utseendet så finns det massor av coola o tuffa högtalare :) Väljer du bort 51 o 52 så väljer du bort Carlssons bästa, dvs...
Bilagor
speaker.png
speaker.png (88.07 KiB) Visad 2794 gånger
Sitter nöjd :)

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-09 11:45

hifikg skrev:
Nonsense skrev:Tack alla för input.

Eftersom jag har så liten erfarenhet av de olika modellerna så är det svårt att säga vilka jag är mest intresserade av. Utseendemässigt är väl oa51 och oa52 inte så attraktiva.
Jag kan tänka mig att bygga en låg hylla över hela väggen för TVn, eller ta bort tv bänken helt, för att kunna flytta in högtalarna något. Rädd bara för att de kommer för nära varandra då.

Jag har just nu ett par B&W 683 s2 och en Denon PMA1500ae, och det låter väl helt OK.


Om du går på utseendet så finns det massor av coola o tuffa högtalare :) Väljer du bort 51 o 52 så väljer du bort Carlssons bästa, dvs...


Har inte sagt att jag väljer bort dem, mest att de är mindre visuellt attraktiva än de andra.

Tack för tipset om Sony-högtalaren, tror du får behålla den själv :lol: Placera inte den så nära en vägg bara!

Användarvisningsbild
mcrj
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2015-08-26
Ort: Umeå

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav mcrj » 2021-12-09 12:06

Bygga en extra vägg kanske?
Bilagor
Untitled.png
Untitled.png (106.84 KiB) Visad 2788 gånger

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-09 14:56

mcrj skrev:Bygga en extra vägg kanske?


Nja, nog för att jag vill ha bra ljud, men att bygga om vardagsrummet är inget val.
Dessutom så skulle ju inte högtalaren stå i ett hörn... fast om båda gör det kanske två negativa blir ett plus :)

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jooe och 8 gäster