Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-29 07:48

Kolla datumet. Kanske är den tidigare annonsen?

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Kermit116 » 2022-09-29 08:31

Chris71 skrev:Jag tänkte bekänna lite syndiga tankar och kanske finna vägen till räddning innan jag får brinna i skärselden för evigt.

I ivern av att ha hittar en trevlig liten integrerad förstärkare som jag hade ett hem för så stod det även ett par "trötta" men förmodligen ganska älskade OA-51:or.
Då detta var ett dödsbo och utrustningen hade införskaffats ny på inrådan av sonen för att mamma skulle kunna njuta sin klassiska musik ståndsmässig så har nog dessa högtalare levet ett ganska mysigt liv.

De är så vitt jag kan se helt orörda och inte ens hörnen har blivit misshandlade under livet, skumskydd uppruttnade och borta liksom baskanterna, men visuellt är den enda skadan som jag kan se några torrsprickor i den vita färgen antagligen pga av rörelse i materialet, de är kompletta med musöron och labproppen på högtalarkabeln.

Nu till dödssynden, jag fick dem till ett pris som säljaren själv fick bestämma och vi var båda överens, mitt egentliga intresse i dessa var att försöka lösa ett problem med underpresterade högtalare hemma i lägenheten, men slut destinationen är ju att i princip bara återanvända lådan och resten blir reservdelar för någon som vill original renovera.
Så innan jag gör något oförlåtligt, sitter det någon därute med en mer sentimental koppling till dessa eller intresset att de skall förbli vad de en gång var tänkt att vara så är jag inte omöjlig att tänka mig att släppa iväg dem eller byta mot en låda med mindre original historik kvar, jag är inte omöjlig för endera varianten, självklart vore ju ett byte roligare för med en låda tillgänglig så kommer jag nog snabbare i mål med mina idéer.

Mer bilder fixas under morgondagen, men det är riktigt välbevarade vitlackade varianter från någonstans i mitten av produktionen nr000645 i behov av omkantning och lite kärlek men allt finns där.

God tanke, hoppas någon nappar.

Om Du läst http://www.carlssonkult.se ordentligt så vet Du att Stig o Naqref sitter uppe bland molnen och håller koll på vad som görs.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav juanth » 2022-09-29 08:39

Chris71 skrev:Jag tänkte bekänna lite syndiga tankar och kanske finna vägen till räddning innan jag får brinna i skärselden för evigt.

I ivern av att ha hittar en trevlig liten integrerad förstärkare som jag hade ett hem för så stod det även ett par "trötta" men förmodligen ganska älskade OA-51:or.
Då detta var ett dödsbo och utrustningen hade införskaffats ny på inrådan av sonen för att mamma skulle kunna njuta sin klassiska musik ståndsmässig så har nog dessa högtalare levet ett ganska mysigt liv.

De är så vitt jag kan se helt orörda och inte ens hörnen har blivit misshandlade under livet, skumskydd uppruttnade och borta liksom baskanterna, men visuellt är den enda skadan som jag kan se några torrsprickor i den vita färgen antagligen pga av rörelse i materialet, de är kompletta med musöron och labproppen på högtalarkabeln.

Nu till dödssynden, jag fick dem till ett pris som säljaren själv fick bestämma och vi var båda överens, mitt egentliga intresse i dessa var att försöka lösa ett problem med underpresterade högtalare hemma i lägenheten, men slut destinationen är ju att i princip bara återanvända lådan och resten blir reservdelar för någon som vill original renovera.
Så innan jag gör något oförlåtligt, sitter det någon därute med en mer sentimental koppling till dessa eller intresset att de skall förbli vad de en gång var tänkt att vara så är jag inte omöjlig att tänka mig att släppa iväg dem eller byta mot en låda med mindre original historik kvar, jag är inte omöjlig för endera varianten, självklart vore ju ett byte roligare för med en låda tillgänglig så kommer jag nog snabbare i mål med mina idéer.

Mer bilder fixas under morgondagen, men det är riktigt välbevarade vitlackade varianter från någonstans i mitten av produktionen nr000645 i behov av omkantning och lite kärlek men allt finns där.



Du har Pm Chris.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 795
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Chris71 » 2022-09-29 11:52

Chris71 skrev:Jag tänkte bekänna lite syndiga tankar och kanske finna vägen till räddning innan jag får brinna i skärselden för evigt.

I ivern av att ha hittar en trevlig liten integrerad förstärkare som jag hade ett hem för så stod det även ett par "trötta" men förmodligen ganska älskade OA-51:or.
Då detta var ett dödsbo och utrustningen hade införskaffats ny på inrådan av sonen för att mamma skulle kunna njuta sin klassiska musik ståndsmässig så har nog dessa högtalare levet ett ganska mysigt liv.

De är så vitt jag kan se helt orörda och inte ens hörnen har blivit misshandlade under livet, skumskydd uppruttnade och borta liksom baskanterna, men visuellt är den enda skadan som jag kan se några torrsprickor i den vita färgen antagligen pga av rörelse i materialet, de är kompletta med musöron och labproppen på högtalarkabeln.

Nu till dödssynden, jag fick dem till ett pris som säljaren själv fick bestämma och vi var båda överens, mitt egentliga intresse i dessa var att försöka lösa ett problem med underpresterade högtalare hemma i lägenheten, men slut destinationen är ju att i princip bara återanvända lådan och resten blir reservdelar för någon som vill original renovera.
Så innan jag gör något oförlåtligt, sitter det någon därute med en mer sentimental koppling till dessa eller intresset att de skall förbli vad de en gång var tänkt att vara så är jag inte omöjlig att tänka mig att släppa iväg dem eller byta mot en låda med mindre original historik kvar, jag är inte omöjlig för endera varianten, självklart vore ju ett byte roligare för med en låda tillgänglig så kommer jag nog snabbare i mål med mina idéer.

Mer bilder fixas under morgondagen, men det är riktigt välbevarade vitlackade varianter från någonstans i mitten av produktionen nr000645 i behov av omkantning och lite kärlek men allt finns där.


Lägger till några bilder hifikg får blunda och förlåta mig för alla tekniska brister, de 2 sista visar de enda defekter jag kan hitta och är på samma låda.
Bilagor
3133D19A-528E-4491-A6F6-21D98AD61D75.jpeg
3133D19A-528E-4491-A6F6-21D98AD61D75.jpeg (24.14 KiB) Visad 4137 gånger
89AF8497-142E-411E-A91E-1809816207F5.jpeg
89AF8497-142E-411E-A91E-1809816207F5.jpeg (44.59 KiB) Visad 4137 gånger
30A730A9-B521-4993-9931-A7325D246D63.jpeg
30A730A9-B521-4993-9931-A7325D246D63.jpeg (78.53 KiB) Visad 4137 gånger
F3717724-2EA4-451B-BEA0-B447A6CC4D01.jpeg
F3717724-2EA4-451B-BEA0-B447A6CC4D01.jpeg (58.25 KiB) Visad 4137 gånger
481767A8-72A4-4458-8458-DCDD190774FF.jpeg
481767A8-72A4-4458-8458-DCDD190774FF.jpeg (49.18 KiB) Visad 4137 gånger

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav distad » 2022-09-29 16:08

Så här fina i vitt har jag inte sett förut. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 795
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Chris71 » 2022-09-29 16:12

FBK skrev:Så här fina i vitt har jag inte sett förut. :D


Nej dom har levt det där livet som egentligen bara finns i beg annonser: 1 tidigare ägare, äldre kvinna sen nya, aldrig flyttats utan stått på samma ställe i bokhyllan och endast spelat klassisk musik varsamt levererad av en yamaha CA-2010, inte ett enda hörn har fått en ding ens.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav distad » 2022-09-29 18:46

Chris71 skrev:
FBK skrev:Så här fina i vitt har jag inte sett förut. :D


Nej dom har levt det där livet som egentligen bara finns i beg annonser: 1 tidigare ägare, äldre kvinna sen nya, aldrig flyttats utan stått på samma ställe i bokhyllan och endast spelat klassisk musik varsamt levererad av en yamaha CA-2010, inte ett enda hörn har fått en ding ens.
Ja du får akta dig för det Kermit116 skrev 8O Annars kan det börja åska rakt över dig.... 8O :mrgreen: :wink: Kul att se så välvårdade högtalare.. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

zten
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2014-10-11

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav zten » 2022-09-29 20:17

Chris71 skrev:
FBK skrev:Så här fina i vitt har jag inte sett förut. :D


Nej dom har levt det där livet som egentligen bara finns i beg annonser: 1 tidigare ägare, äldre kvinna sen nya, aldrig flyttats utan stått på samma ställe i bokhyllan och endast spelat klassisk musik varsamt levererad av en yamaha CA-2010, inte ett enda hörn har fått en ding ens.


Det här är ett fantastiskt fint par, jag har faktiskt ett lika fint vitt par hemma utan en enda ding i hörnen, originalfärg, de flesta tror att de är ommålade. Jag har uppgraderat dem till högtalare av världsklass.

behåll dem och uppgradera!

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 795
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Chris71 » 2022-09-29 23:57

zten skrev:
Chris71 skrev:
FBK skrev:Så här fina i vitt har jag inte sett förut. :D


Nej dom har levt det där livet som egentligen bara finns i beg annonser: 1 tidigare ägare, äldre kvinna sen nya, aldrig flyttats utan stått på samma ställe i bokhyllan och endast spelat klassisk musik varsamt levererad av en yamaha CA-2010, inte ett enda hörn har fått en ding ens.


Det här är ett fantastiskt fint par, jag har faktiskt ett lika fint vitt par hemma utan en enda ding i hörnen, originalfärg, de flesta tror att de är ommålade. Jag har uppgraderat dem till högtalare av världsklass.

behåll dem och uppgradera!


Det var ursprungsplanen och är fortfarande slutmålet, men vägen kanske blir lite krokigare.

Som synes så tycker jag att det är ett exemplar som förtjänar en chans att vara så troget orginal som det kan, min vision innehåller bara lådan och dess konstruktion resten är andra ingredienser men förhoppningsvis en lika uppskattad anrättning, så vi får se, lite många projekt samtidigt men det kan nog reda ut sig till slut.
Jag kommer kika på ett par förhoppningsvis lika funktionella lådor med syftet att en "mer carlsson trogen" person kan förvalta detta arvet och jag kan slippa att bygga en burk med knepiga hörn utan bara bygga filter och skruva in lite godsaker från bra att ha lådan.

Den som lever får se....men jag uppskattar omtanken om de fina högtalarna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav hifikg » 2022-09-30 12:48

Mycket fina exemplar! Mina 52:or har synliga tecken på användning, men så har de hängt med ett antal flyttar och t o m förvarats en lokal som ofta drabbats av inbrott, men 52:orna fick stå kvar och kom hem, fullt användbara, efter mina "hundår".
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 795
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Chris71 » 2022-09-30 16:26

Nu kan alla bli lugna och harmoniska igen, jag har återknutit bekantskapen med en värdig förvaltare till dessa fina 51:or som kommer få se dagen ljus igen.
Själv så har jag blivit lite lättare till samvetet och fått en eftertraktad entrébiljett till Carlssons eftermäle då jag har ett "presentkort" på konsultation runt byggandet på en kommande version av 51:or baserade på någon sorts hopkok av udda komponenter som förhoppningsvis kommer låta lika bra eller bra men annorlunda än ett par 51N.

Tiden kommer utvisa vart jag landar i mina resa tillbaka till framtiden av OA51, om inspirationen håller i sig så kan det till och med bli en byggtråd.

Tack för nu och på återseende

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-10-02 19:03

hifikg skrev:
FBK skrev:Såg nu att AVR700 redan lagt upp dem i en tråd.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/c ... 160298.htm
Carlssons OA52 och Ino OS52 basstöd Inget pris, utan högstbjudande blir det nog.


Den annonsen är lite innehållsfattig, det framgår inte vilken färg det är t ex. Kan det vara vår Faktisian som nyss köpte basstöd som redan säljer? Så vanliga är väl inte Ino-basstöd av den sorten?


Lugna o fina nu.
Det är de jag köpte,killen bodde i Östersund.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav distad » 2022-10-02 21:08

Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Såg nu att AVR700 redan lagt upp dem i en tråd.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/c ... 160298.htm
Carlssons OA52 och Ino OS52 basstöd Inget pris, utan högstbjudande blir det nog.


Den annonsen är lite innehållsfattig, det framgår inte vilken färg det är t ex. Kan det vara vår Faktisian som nyss köpte basstöd som redan säljer? Så vanliga är väl inte Ino-basstöd av den sorten?


Lugna o fina nu.
Det är de jag köpte,killen bodde i Östersund.

Vad köpte du ? Du skrev i andra Carlsson fyndtråden att du sålt 3 par högtalare och köpt ett par, nu blir det 2par... 8O :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-10-02 21:24

Lite nytt skrev jag,OS52 i september och nu är det ny månad och då landade OA50 :lol:
Nu är det nog färdighandlat på ett tag.
Behöver bli av med min Snell C som har visat sig vara trögsålda.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav distad » 2022-10-02 21:42

Hjalmar_Branting skrev:Lite nytt skrev jag,OS52 i september och nu är det ny månad och då landade OA50 :lol:
Nu är det nog färdighandlat på ett tag.
Behöver bli av med min Snell C som har visat sig vara trögsålda.

Du skulle haft Snell Acoustics Type C/V med bytt diskant,(original var lite vass) det hade jag. Och jag ångar den försäljningen rejält då det var en mycket bra och prisvärd högtalare.
Sålde mina för 6000kr Dummaste jag gjort i mitt liv. :roll: Men hade jag haft kvar dem, så kanske jag inte åkt( in i?) Carlsson sekten... 8O :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-10-03 07:36

Mina har utbytta basar till Scan Speak vilket puristerna verkar sky som pesten men de låter helt ok.Tycker inte diskanten är särskilt vass,inte vad jag lagt märke till åtminstone.
Det går att spela helt omänskligt högt med dem,om man vill.
Väldigt välbyggd högtalare och för det priset jag vill ha är det en riktigt bra högtalare,om man har plats och förstärkeri så klart.
Ligger på Tradera nu :wink:

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-10-07 21:22

FBK skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Lite nytt skrev jag,OS52 i september och nu är det ny månad och då landade OA50 :lol:
Nu är det nog färdighandlat på ett tag.
Behöver bli av med min Snell C som har visat sig vara trögsålda.

Du skulle haft Snell Acoustics Type C/V med bytt diskant,(original var lite vass) det hade jag. Och jag ångar den försäljningen rejält då det var en mycket bra och prisvärd högtalare.
Sålde mina för 6000kr Dummaste jag gjort i mitt liv. :roll: Men hade jag haft kvar dem, så kanske jag inte åkt( in i?) Carlsson sekten... 8O :mrgreen:


Nu är Snellarna sålda på Tradera,en äldre farbror knep dem för ”köp nu”-priset

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-19 17:57

Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-19 19:24

Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Pettax
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-01-23

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Pettax » 2023-01-23 23:00

Hallå,

jag har ett par vita OA-51 som har stått hur länge som helst och som jag tänker skulle kunna glädja någon annan bättre än mig. Det är uppgraderade men jag minns inte till vilken nivå. Första? Har inte spelats på kanske 20 år. Svarta frontarna till själva högtalarna och reflektorerna har gått upp i atomer. Är det någon som kan hjälpa till att uppskatta värdet samt tipsa om en lämplig köp-sälj sajt där värdet av dessa uppskattas? Kan återkomma med bilder om det hjälper.

/Pettax

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-01-23 23:10

Ett par bilder underlättar en hel del.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 795
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Chris71 » 2023-01-24 00:32

Pettax skrev:Hallå,

jag har ett par vita OA-51 som har stått hur länge som helst och som jag tänker skulle kunna glädja någon annan bättre än mig. Det är uppgraderade men jag minns inte till vilken nivå. Första? Har inte spelats på kanske 20 år. Svarta frontarna till själva högtalarna och reflektorerna har gått upp i atomer. Är det någon som kan hjälpa till att uppskatta värdet samt tipsa om en lämplig köp-sälj sajt där värdet av dessa uppskattas? Kan återkomma med bilder om det hjälper.

/Pettax


Jag gav 4000 för ett par liknande objekt baserat på din beskrivning, då var dock lådorna näst intill perfekta utan några dings på hörnen.

Så en uppskattning utan att veta mer än du delat är 3.500-5000 beroende på hur gärna en köpare vill ha just dessa, i perfekt skick och någon av de senaste versionerna kanske de kan vara värd upp emot 10.000 men då saknas element och filter för minst 5000kr så den renoveringen är nog bäst att lämna till nästa ägare.

Hifi torget når ut till entusiaster, blocket till alla och Tradera ger ju det mest rättvisa dagspriset men utan hänsyn till förra veckan eller veckan efter.
Lycka till med adoptionen.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Kermit116 » 2023-01-24 00:48

Pettax skrev:Hallå,

jag har ett par vita OA-51 som har stått hur länge som helst och som jag tänker skulle kunna glädja någon annan bättre än mig. Det är uppgraderade men jag minns inte till vilken nivå. Första? Har inte spelats på kanske 20 år. Svarta frontarna till själva högtalarna och reflektorerna har gått upp i atomer. Är det någon som kan hjälpa till att uppskatta värdet samt tipsa om en lämplig köp-sälj sajt där värdet av dessa uppskattas? Kan återkomma med bilder om det hjälper.

/Pettax

Hej Pettax, välkommen till faktiskt.io.

Precis som Hjalmar B skriver så är det bra med foton för att kunna försöka avgöra vad det är för version av OA-51.

Hela och fina lådor betalas bättre än sådan som är skadade i hörn och kanter, vitt kan vara lite känsligt ibland. De 51:or jag köpt begagnade har alla varit av första versionen och i ett fall var dom spelbara och i det andra fallet var baselementens kanter anfrätta av tiden. Jag betalade då mellan 6 200 och 6 500 för dom och det var för 1-1,5 år sedan. 51:orna har blivit ovanliga på begagnatmarknaden tycker jag så är dom spelbara och fräscha så går det säkert att begära lite till. Många vill dock bara ha fått på lådorna för att göra egna uppgraderingar och bryr sig inte om baselementen är anfrätta.

Bra köp/sälj-sajter är blocket och hifitorget.se. Fastställ dock först vilken version det är. Blir Du av med högtalarna på 24 timmar så satte Du för lågt pris, pitchar Du för högt så kommer Du att märka det också och då går det ju alltid att sänka något.

Fast egentligen tycker jag ju att Du ska snygga till dom och spela på dom! :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Pettax
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-01-23

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Pettax » 2023-01-24 22:50

Hej och tack för alla svar!

Här kommer ett par bilder. Som jag minns det köptes de i den ursprungliga versionen och uppgraderades sedan i efterhand. Spår av detta syns vid diskanterna.

oa51.jpg
oa51.jpg (646.37 KiB) Visad 3100 gånger

skylt.jpg
skylt.jpg (573.85 KiB) Visad 3100 gånger


/Pettax

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Kermit116 » 2023-01-24 23:14

Serienummer 1299 är gissningsvis någon av de senare byggda, bägge mina har avsevärt lägre nummer.

Såvitt jag förstår så är det ett par OA-51.2 då diskanten är samma Vifa som sitter i OA-50.2 och OA-52.2 och baselementet ser ut som ScanSpeak ss-8545 som också satt i OA-52.2. Till skillnad från OA-50.2 och OA-52.2 så är inte uppgraderingen konstruerad av Stig Carlsson. Du kan läsa mer på Grafpro's sida carlssonkult: http://carlssonkult.se/OA51.aspx

Jag har svårt att ha någon annan uppfattning om värdet än vad jag skrev tidigare i tråden mer än att elementen sannolikt betingar ett högre värde på andrahandsmarknaden än de som satt i OA-51(.1). Bägge elementen är exempelvis intressanta för dom som uppgraderar OA-52 till OA-52.2, som bland flera, bl a här på faktiskt.io, har kultstatus. Till OA-51 anses det annars finnas bättre uppgraderingar än 51.2, bl a OA-51.N och OA-51.P som Du kan läsa om på Carlssonsidorna här på faktiskt.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-01-24 23:14

Vifa diskant och Scanspeak 8545 bas säger att de är uppgraderade till OA51.2
Jag ger mig inte på att säga ett riktvärde,dels har jag aldrig handlat med OA51 överhuvudtaget sen är säljmarknaden väldigt sval just nu.
STDI är den som jag vet har köpt och sålt flest Carlsson,han nog ge en bra uppskattning.
Men jag tror att man får lägga sig ganska lågt för att sälja nått idag.
Allt beror ju så klart på hur gärna du vill bli av med dem också.
Ell alternativ är att sälja dem som tomma lådor och sälja element och filter separat.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-01-24 23:17

1400st par byggdes så dina är från sluttampen.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav STDI » 2023-01-25 09:09

Hjalmar_Branting skrev:...
STDI är den som jag vet har köpt och sålt flest Carlsson,han nog ge en bra uppskattning.
...

Även om det blivit en del så är det inte många OA51. Så priset på sådana är inte jag så bra på att uppskatta.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav distad » 2023-02-18 20:26

Skrivit fel pris eller ? https://hifitorget.se/visa_annons.php/h ... 174247.htm OA 116 1000kr.........
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fyndtråd när det gäller Carlsson, köp nu!!!!!

Inläggav distad » 2023-02-21 01:56

OA12 går upp i pris. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107058941 2 vita OA 12 där det ena paret kostar 3500kr och andra för 5000kr paret och då är de original. Jag såg ett fixat par med Satori och Öhman diskanterna för 9000kr häromdagen. Det dyraste paret som jag sett.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster