Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
schmutziger skrev:...
Det slog mig att du kan nog få plats med bliesma t25 med här....nog har du väl nån som hemma?
schmutziger skrev:Som osten varit inne på så är där en liten tendens till discopuckel, iaf där jag lyssnat, ska lyssna i fler rum med.
Filtret jag tagit fram är 3e ord bas o diskant.
För basen så behövde jag ett skarpare knä och dämpa uppbrytningen rejält, gillar inte att den hörs under tonsvep.
för diskanten så är det pga effekttålighet samt knöka im tonkurva. Lite väl hög impedans dock, dvs toleranserna börja spela in lite väl.
Impulsköp inget än bara för att jag har fått igång detta nu bara
Avr
Ser bra ut såhär
Kylflänsen vilar på klacken så det är rätt vinkel gratis.
Dock kan det bli svårt att få på huven...
Det slog mig att du kan nog få plats med bliesma t25 med här....nog har du väl nån som hemma?
schmutziger skrev:Det slog mig att du kan nog få plats med bliesma t25 med här....nog har du väl nån som hemma?
Kraniet skrev:Anledningen till varför Carlsson använde dämpkorgen var ju för att modifiera T/S på elementen eftersom element med korrekt T/S var svårare att hitta då.
Men ett modernt element som SB och Wavecor behöver normalt inte det. Åtminstone borde det krävas mindre material/luftigare för att få samma effekt.
Så det man får göra är att simulera elementet för den tänkta lådvolymen. Se vilken kurva man får och sen om det inte stämmer försöka komma fram till vilka T/S, dvs Q-värde, som krävs för att få önskad avstämning.
NBAC i 4 ohms version vill tex ha ca 15 liter lådvolym medan 8 ohm varianten vill ha ca 27 enligt deras publicerade T/S.
Per Målare använde ju ett annat koncept när det kommer till dämpning bakom element.
Han gjorde en cylinder av gullfiber(med fiberriktningen från baffeln och bakåt) som han drog fast runt magneten och på nåt vis fäste mot baffeln (lim tror jag). På så vis behövde han inget dämpmaterial i lådan.
Han gjorde det dels för att få bättre T/S men också för att kunna undvika dämpmaterial i lådan vilket gav bättre ljud i basen.
Jag diskuterade det där med honom i mail för många år sen. Han va lite stolt tror jag över att ha fått beröm av Öhman ang hur de lät.
Ett annat sätt att åstadkomma ändrade T/S är att montera en extra magnet på elementet. Det ger ca 10% ändring av Q oftast (olika på olika element). Ganska liten ändring förstås men gör tex att en sls 10" bas går från att kräva ca 90 liter i basreflex till ca 60-70 liter. Det är förstås en mer effektiv lösning än en dämpkorg.
MagnusÖstberg skrev:Okej, nu har jag införskaffat T22-diskanter….
Har något hänt på filterfronten?
avr7000 skrev:MagnusÖstberg skrev:Okej, nu har jag införskaffat T22-diskanter….
"Sucker"!!!! jag sålde mina innan jag sögs djupare in i eländet
avr7000 skrev:MagnusÖstberg skrev:Okej, nu har jag införskaffat T22-diskanter….
"Sucker"!!!! jag sålde mina innan jag sögs djupare in i eländet
dannybrascoe skrev:Efter ett par års avhållsamhet...
Jag har ett par OD-11:or med T22, men har inte kunnat rättfärdiga kostnaden för Satori MW16p-8 (även om de har varit på rea ett tag).
Men med 15/17nbac öppnas nya möjligheter för plånboken. Men vad behöver modifieras på filtret?
Jag har filtret från HifiKit: https://www.hifikit.se/od-11-oa-14-delningsfilter.html
Mvh
Daniel
schmutziger skrev:
Här är ett första utkast på passiv lösning.
Där är lite att jobba på men låter väldigt trevligt.
schmutziger skrev:
schmutziger skrev:
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster