OA52.P

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA52.P

Inläggav Maarten » 2024-03-24 14:37

Goddagens!

Då ser vi om vi kan få till något, beroende på synkning av tider men också väder (det är en del som ska klaffa och det får inte regna eller blåsa mer än typ 5m/s, så vi får se hur det går och när det kan bli av).

Att förbereda men också något att testa själv och en minnesanteckning för framtiden:
1: Fungerande utrustning (laptop, REW, mikrofon, ev ljudkort, kablar, minst 3 m)
2: Mikrofonstativ
3: Högtalare såklart och högtalarkablar (gärna +3m)
4: Förstärkare (jag har en enkel Denon).
5: Måttband

Multimeter har jag (gammal Fluke 85 TRMS, professionellt kalibrerad för 20 år sen... tror den håller bra) och vill ni ta med er egen för att jämföra nivåer, går det snabbt att göra.

Föreslår att vi testar följande upplägg, som ni och andra här gärna får ha synpunkter på:
Baserat på Floyd T m.fl och det I-or har förmedlat, - att 1) Frekvensgång (direktljud), 2) spridning och 3) distorsion är det som ger de totala ljudintrycken (i kombination med rum förstås), utgår vi från dessa typer av mätningar utomhus (för att minimera reflexer) men med högtalarna placerade mot mark och vägg (för att de är Carlsson).
Mätavstånd 1-2 m. Baserat på lyssningsavstånd om 3,5 m och att öronen är 70 cm högre än elementen, blir direktljudet i VER+10 (vertikalt uppåt 10 grader).

Skillnaden mot full Spinorama (utöver påverkan från golv och högtalarvägg):
Vi mäter +-80 grader horisontellt och om möjligt (får höja högtalaren någon m) -30+60 vertikalt (där alltså HOR0 och VER+10 är direktljudet, vilket endast har betydelse för namnsättning av filer).
Om tid finnes kanske vi testar GP ('Ground plane' för bas) och distorsion vid 30 cm.

Så här blir skillnaderna med ovan metod (exkl golv och vägg) jämfört mot full Spinorama.

Jmf_SPIN_Carlsson_test.png
Jmf_SPIN_Carlsson_test.png (120.48 KiB) Visad 1002 gånger



Tankar?

Inget av ovan är svårt, det handlar bara om att mäta i olika riktningar och minimera reflexer för att få tillräcklig upplösning och få bort störningar som inte har med högtalaren att göra. När allt är riggat går mätningarna på mindre än 10 min.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3393
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA52.P

Inläggav eljulio » 2024-03-24 17:11

Det här låter ju superkul och spännande. Var ungefär i landet kan detta tillfälle äga rum? :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA52.P

Inläggav schmutziger » 2024-03-24 17:16

eljulio skrev:Det här låter ju superkul och spännande. Var ungefär i landet kan detta tillfälle äga rum? :)

Typ Bräkne-Hoby kanske?
Håller med dig! Vi får hoppas på fotoreportage!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: OA52.P

Inläggav I-or » 2024-03-24 17:16

Det fiffiga med denna typ av högtalare, där baffeln kan anses vara förlängd via högtalarvägg och golv, är att det går alldeles utmärkt att mäta inomhus. Det är alltså bara övriga väggar och tak som inte anses höra till högtalaren.

Ställ upp högtalaren mitt på en lämplig långvägg och mät fönstrat runt högtalaren på ett avstånd om ca 1 m. Man bör med normal takhöjd kunna få till ett reflektionsfritt tidsfönster om ca 5 ms, vilket ger en frekvensupplösning om fullt tillräckliga ca 200 Hz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3393
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA52.P

Inläggav eljulio » 2024-03-24 18:23

I-or skrev:Det fiffiga med denna typ av högtalare, där baffeln kan anses vara förlängd via högtalarvägg och golv, är att det går alldeles utmärkt att mäta inomhus. Det är alltså bara övriga väggar och tak som inte anses höra till högtalaren.

Ställ upp högtalaren mitt på en lämplig långvägg och mät fönstrat runt högtalaren på ett avstånd om ca 1 m. Man bör med normal takhöjd kunna få till ett reflektionsfritt tidsfönster om ca 5 ms, vilket ger en frekvensupplösning om fullt tillräckliga ca 200 Hz.


Som äggen också alltså.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39798
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA52.P

Inläggav petersteindl » 2024-03-24 20:06

eljulio skrev:
I-or skrev:Det fiffiga med denna typ av högtalare, där baffeln kan anses vara förlängd via högtalarvägg och golv, är att det går alldeles utmärkt att mäta inomhus. Det är alltså bara övriga väggar och tak som inte anses höra till högtalaren.

Ställ upp högtalaren mitt på en lämplig långvägg och mät fönstrat runt högtalaren på ett avstånd om ca 1 m. Man bör med normal takhöjd kunna få till ett reflektionsfritt tidsfönster om ca 5 ms, vilket ger en frekvensupplösning om fullt tillräckliga ca 200 Hz.


Som äggen också alltså.


OA52 har ett akustiskt avstånd till tak på ung 2,3 meter. Äggen har ungefär 1,6 meter till tak.
Om mikrofonen är 1 meter ovanför golv och 1 meter till högtalaren, så får man minska tidsdifferensen d v s tidsfönstret och med äggen får man även ta hänsyn till golvreflexen. Våra mätningar på äggen med väggplacering hemma hos lilltroll sträcker sig ner till 250-300 Hz.

Vi mäter i 90 mätpunkter på ena halvan av äggets utstrålning d v s π, eftersom ägget är symmetriskt på horisontalplan.
Det motsvarar 165 mätpunkter i 2π och 300 mätpunkter i 4π. Dock mäter vi basen för sig utan delningsfilter och diskanterna för sig utan delningsfilter. Det ger 900 mätpunkter i 4π. Varje mätpunkt för mikrofonkapseln hålls konstant enligt ett givet mätmönster.
Varje mätpunkt har därefter sin uträknade specifika yta på denna mätsfär med radien = mikrofonavståndet. Här måste man räkna noggrant eftersom det är mindre mikrofonplaceringar vertikalt ovanför sfärens ekvator än runt dess ekvator.
Tänk jordglob och vektoriellt från sfärens mitt som är mitt emellan bas och diskanter. Respektive vektor kan ses som en tryckgradient som operator som går vinkelrätt igenom sfärens tangentialplan i varje punkt.

Sedan har lilltroll skrivit ett program där summering kan ske hursomhelst mellan samtliga mätpunkter, allt efter vad vi vill analysera. Vi kan i mjukvaran implementera delningsfilter allt efter behag och importera uppmätta impedanskurvor hos respektive element samt beräkna elektriska och akustiska frekvenskurvor för varje mätpunkt/riktning med valda värden på delningsfilterkomponenter. Vi får även impedansen med delningsfilter uträknat för varje given delningsfilterkomponentlista.

Programmet kan själv optimera för rakast frekvensgång på direktljudet i den riktning vi bestämmer samt för minst reaktiva impedans.

Programmet kan beräkna frekvensgången i riktningen som gäller för takreflexen och riktning för golvreflexen.
Programmet kan beräkna summan av golvreflexen och takreflexen och direktljudet samt jämföra med bara direktljudet.

Vi kan även införa 10 olika vägda kurvor som ger t.ex totalt utstrålad energi eller vägda summerade kurvor där vi väljer vilka riktningar vi vill ha med i varje vägd frekvensgång.

Vi kan även se fas och grupplöptid i varje enskild riktning.

Basen under 400 Hz har vi mätt i olika riktningar i semi-ekofritt rum hos Scan Speak d v s ekofritt med 1 vägg som högtalaren placeras på.

Äggen skulle kunna mätas liggandes på golv i en gymnastiksal. Även om efterklangen är lång, så skulle man kunna ha 3 meters mikrofonavstånd och en fönstring på 30 ms.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA52.P

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-24 23:00

Bräkne-Hoby åker man inte till om man verkligen inte måste :mrgreen:

Varken plats ellr tid är hundra spikad men planer finns.

Det kommer bli superintressant och lärorikt,rentav så kanske fler än jag har nått att lära.

Om allt går som det ska så kommer det en lev från Bliesma och om jag hinner så plockar jag ihop ett par OA52.PB som vi kan mäta på också.
Isfl med aktiv delning då tid inte finns att pyssla ihop en passiv delning.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA52.P

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-25 15:47

Spännande :) :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA52.P

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-27 09:50

Lev igår så började provmontera.
Rostfri 1mm plåt tillklippt som täcker hela diskantbaffeln,polerad men kräver lite finish till.
Diskanten sitter på samma centrummått som standard OA52.
Ny mellanbit ska printas,anpassad efter T25B

Förhoppningsvis kan jag ha något lyssningsbart färdigt i dagarna,aktivt delat.
Namnet får bli OA52.PB
Bilagor
IMG_3299.jpeg
IMG_3299.jpeg (132.56 KiB) Visad 796 gånger
IMG_3300.jpeg
IMG_3300.jpeg (93.65 KiB) Visad 796 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OA52.P

Inläggav Kraniet » 2024-03-27 10:40

En annan fördel ang mätning av dylika högtalare är att det dessutom är enkelt att mäta utomhus. Bara lägga högtalaren på marken på en stor öppen yta och man kan mäta med väldigt långa fönster.
Är man på en gräsmatta vill man kanske ha en träskiva av något slag under.
Vill man få med takreflexen kan man lägga högtalaren på rätt avstånd från en husvägg osv
Mvh
Magnus

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA52.P

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-27 10:51

Förvisso!

Men OA-52 är gjorda för att ta stöd av bakväggen så en frifältsmätning blir missvisande.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39798
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA52.P

Inläggav petersteindl » 2024-03-27 11:51

Imperial-Blomman skrev:Förvisso!

Men OA-52 är gjorda för att ta stöd av bakväggen så en frifältsmätning blir missvisande.


Man lägger högtalaren ned så att marken blir som närstående vägg, tror jag kraniet menar.

Då är det bättre att ställa högtalaren utomhus mot en vägg. Då fås både golv och vägg d v s 2 stycken begränsningsytor som INGÅR i högtalarens ljudutstrålning.

Detta är också en frifältsmätning, fast med 2 begränsningsytor. Då kan man faktiskt dela in processen gällande ljudets vågutbredning i olika avdelningar/principer.

Så länge det inte uppstår destruktiv interferens från begränsningsytorna så kan man se vågutbredningen som frifält, d v s En högtalare med stor baffel.
Vid första destruktiva interferens är det en reflex från begränsningsyta som eliminerar frifältsegenskaperna. Ovanför denna sker konstruktiv och destruktiv interferens beroende på våglängd/frekvens och då är det inte frifält i akustisk mening, som jag ser det.

Så mätte Stig Carlsson sina högtalare. Han hade egentligen 3 skilda mätmetoder för sina 80-tals högtalare gällande frekvensgång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OA52.P

Inläggav Kraniet » 2024-03-27 14:14

Ja exakt som peter skriver.
Allt beroende på vilka begränsningsytor man vill ha med som beskrivet.

Vägghängda/väggnära högtalare är ju lite speciella på det viset att olika begränsningsytor är en del av högtalaren

Designar man en sånhär högtalare måste man ta med två väggar och ett golv i mätningen :D
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57258
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA52.P

Inläggav Nattlorden » 2024-03-27 15:13

Jäklar vilket stiligt rum!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA52.P

Inläggav schmutziger » 2024-03-27 17:26

Kul med Bliesma! Jag har t25a och den är fantastiskt trevlig! Blir nog super med aktiv delning, får du till det med passiv?

Har nog åkt förbi Bräkne-Hoby +200ggr o aldrig stannat där så du har nog rätt där hjalmar!

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA52.P

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-27 17:35

schmutziger skrev:Kul med Bliesma! Jag har t25a och den är fantastiskt trevlig! Blir nog super med aktiv delning, får du till det med passiv?

Har nog åkt förbi Bräkne-Hoby +200ggr o aldrig stannat där så du har nog rätt där hjalmar!


I Hoby finns mkt konstigt banjospelande folk :lol:
Målsättningen är att labba/justera med aktiv delning för att sen överföra resultaten till passivt filter.
Denna gången blir det inte ett filter i Carlssonanda med flack dämpning för bas,ser ett 12/12-18db framför mig.
Nästa gång du ska passera Hoby så sväng bort någon mil väster ut för kaffe och musik.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA52.P

Inläggav Chris71 » 2024-03-27 19:44

Hjalmar_Branting skrev:
schmutziger skrev:Kul med Bliesma! Jag har t25a och den är fantastiskt trevlig! Blir nog super med aktiv delning, får du till det med passiv?

Har nog åkt förbi Bräkne-Hoby +200ggr o aldrig stannat där så du har nog rätt där hjalmar!


I Hoby finns mkt konstigt banjospelande folk :lol:
Målsättningen är att labba/justera med aktiv delning för att sen överföra resultaten till passivt filter.
Denna gången blir det inte ett filter i Carlssonanda med flack dämpning för bas,ser ett 12/12-18db framför mig.
Nästa gång du ska passera Hoby så sväng bort någon mil väster ut för kaffe och musik.


Tror att du nog får närma dig 4:e ordningens för att verkligen få diskanten att göra all sin magi, men prata lite med Juanth han gjorde att fantastiskt mät och filter jobb på mina 51or när vi höll på och labbade.

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA52.P

Inläggav Maarten » 2024-03-27 21:46

Kul Hjalmar att du fått diskanten!

I-or skrev:Det fiffiga med denna typ av högtalare, där baffeln kan anses vara förlängd via högtalarvägg och golv, är att det går alldeles utmärkt att mäta inomhus. Det är alltså bara övriga väggar och tak som inte anses höra till högtalaren.

Ställ upp högtalaren mitt på en lämplig långvägg och mät fönstrat runt högtalaren på ett avstånd om ca 1 m. Man bör med normal takhöjd kunna få till ett reflektionsfritt tidsfönster om ca 5 ms, vilket ger en frekvensupplösning om fullt tillräckliga ca 200 Hz.

Bra poäng! Dock vill jag gärna ha så god upplösning som möjligt (för att se vad element och baffel har för sig) och även kunna mäta ner till 100 Hz (reflexer kommer efter 10 ms), varför jag föredrar utomhusmätningar. Men om inte det går pga väder, kan vi köra inne. Helst dock inte i den Skånelänga (låg takhöjd) som var en av de möjliga mätplatserna, utan då får vi försöka omlokalisera.


**********

Ja, så som Peter/kraniet beskriver (en vägg och golv) var tanken att vi skulle mäta. Ev möjligt att vi slipper fönstra.


******
Ja, det var ett stiligt rum!


*****

Edit, ang Chris71 kommentar, jag föredrar branta filter för att minimera interferenser. Men de kräver väl ofta lite mer jobb
sb17nbac till alla!

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA52.P

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-27 22:37

Kraniet skrev:Ja exakt som peter skriver.
Allt beroende på vilka begränsningsytor man vill ha med som beskrivet.

Vägghängda/väggnära högtalare är ju lite speciella på det viset att olika begränsningsytor är en del av högtalaren

Designar man en sånhär högtalare måste man ta med två väggar och ett golv i mätningen :D
[ Bild ]


Aha!
Då e ja me på hur du menar.

Klipschorn e kul.
Ja byggde mina egna hörnhorn när de begav sej.
Ja hade inte råd å köpa färdiga horn men fick tag i alla element å AA filter t dom.

Dom funkade kalas i den gamla lyan m plank väggar å treetexboard i väggarna
å akustiktak å en Hartley 24" som sub.
När ja flytta t betong lya så va de inge kul så då sålde ja den setupen å byggde Imperial istället.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA52.P

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-28 22:04

Nu är OA52.PB ihopsatta och inkopplade inne.
Höftar lite delning och dämpar diskanten rätt rejält.
Lyssnar på låg volym och allt verkar funka.
Mer lyssning och mäta lite nivåer i morgon.
Blev tjusigt med den rostfria plåten,den syns fint genom gallret.
Bilagor
IMG_3314.jpeg
IMG_3314.jpeg (150.31 KiB) Visad 550 gånger
IMG_3313.jpeg
IMG_3313.jpeg (140.26 KiB) Visad 550 gånger

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA52.P

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-28 22:13

Stiligt!
Skulle vara kul å höra :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA52.P

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-28 22:52

Imperial-Blomman skrev:Stiligt!
Skulle vara kul å höra :)


Värm igång tändkulan,kasta loss och ta kurs mot Karlskrona så syns vi imorgon eller nått :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA52.P

Inläggav hifikg » 2024-03-28 23:01

Kraniet skrev:Ja exakt som peter skriver.
Allt beroende på vilka begränsningsytor man vill ha med som beskrivet.

Vägghängda/väggnära högtalare är ju lite speciella på det viset att olika begränsningsytor är en del av högtalaren

Designar man en sånhär högtalare måste man ta med två väggar och ett golv i mätningen :D
[ Bild ]


Ser ut som ett rum för musikälskare. Somliga rum ser mer ut som laboratorier :)
Nu återgår jag till lugna torsdag och skön musik.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3393
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA52.P

Inläggav eljulio » 2024-03-30 11:23

Bräkne-Hoby är ju närmast nästgårds. När skulle detta evenemang äga rum? Är det publikt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57258
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA52.P

Inläggav Nattlorden » 2024-03-30 12:12

eljulio skrev:Bräkne-Hoby är ju närmast nästgårds. När skulle detta evenemang äga rum? Är det publikt?


Skulle nästan vara inom räckhåll härifrån också.... fast vill man veta hur bra de låter? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA52.P

Inläggav STDI » 2024-03-30 13:21

Nattlorden skrev:
eljulio skrev:Bräkne-Hoby är ju närmast nästgårds. När skulle detta evenemang äga rum? Är det publikt?


Skulle nästan vara inom räckhåll härifrån också.... fast vill man veta hur bra de låter? :mrgreen:

Ska ni hem till hjalmar_branting så blir det några mil kortare för eljulio och lika mycket längre för Nattlorden.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA52.P

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-30 13:52

Jag bor strax utanför Ronneby mot Karlskrona till.
Så vi ni lyssna här hemma hos mig så är ni välkomna.
Mätseansen kommer troligen äga rum i Kivik med fokus på just mäta inte lyssna.
Min kalender är rätt full med jobbresor hela våren men jag är hemma lite då och då.

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA52.P

Inläggav Maarten » 2024-04-01 19:36

eljulio skrev:..Är det publikt?

Inget hemligt eller privat men det kommer att vara fokuserade mätningar under några timmar, dvs fokus på att lära sig mäta 'någorlunda rätt' vilket inte är svårt, man behöver bara ha koll på några saker) och att samla in data för att sen kunna simulera filter och för att den forna statsministern Branting ska få en utstakad röd matta att rulla vidare på. Den som är intresserad av detta tema och kanske tom har något objekt att mäta på, är välkommen under ett antal timmar på lördagen (ej ännu bestämt när vi startar och slutar men säg från förmiddag till eftermiddag med avbrott för sen lunch.

Nu kunde nog inte Grodan på lördag men om det inte blåser mer än prognosen säger, gör vi ett försök. Aprilväder är dock lurigt, så vi får hoppas att det slår åt rätt håll.
Kanske får jag ändå med en oa51 också. Och som Grodan skrev i annat sammanhang, så är 52'an klart intressant (vilket Hifikungen redan vet).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: OA52.P

Inläggav sammel » 2024-04-02 14:22

Låter trevligt med mätparty :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA52.P

Inläggav schmutziger » 2024-04-02 20:26

Vilken lördag pratar vi om?

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster