Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-17 01:12

Superkul att det var så stort intresse för det här mötet. Både på plats och online. Nytt besöksrekord tydligen sa någon. :)
Lite synd att lokalen har vissa tillkortakommanden. Dämpat tak, snedtak och lite annat. Med tanke på alla positiva tillrop och omdömen så tror jag ändå att potentialen hos högtalarna framgick hyggligt.
Claes W (Studio Blue) sa att det nog aldrig låtit så bra i den lokalen tidigare. Det kändes fint.

Stort tack till LTS, Rick, Ronnie, Chris, Sammel, Kermit mfl.

Jag fick frågan om det är tänkbart att köra en demo vid ytterligare ett tillfälle. Då med ambiensdiskanter och möjligen en annan lokal. Så kan det absolut bli.
Om någon är nyfiken på att lyssna hemma hos mig så skicka ett pm så går det kanske att ordna när jag fått lite bättre ordning i huset. Tex ett fungerande kök.. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav hifikg » 2024-04-17 01:27

Hemma efter en lång dag. Ska sammanfatta mina intryck under morgondagen. För min del hade det passat väldigt bra med en grundläggande introduktion, typ bildspelet med vidhängande snack och sedan massor av musik, så kan de som vill grotta ner sig i varenda element, vinkel och kurva fortsätta mötet :)
På det hela taget var det kul att vara med på ett LTS-möte. Mitt första trots medlemskap i omgångar sedan, åtminstone, 90-talet. Kan bli fler.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav sprudel » 2024-04-17 07:40

Mycket fint initiativ att sända mötet, det var trevligt att följa. Tummen upp för detta. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

makesrain
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav makesrain » 2024-04-17 07:58

Stort tack för mötet igår Johan. Det var otroligt kul och intressant. Önskar bara att jag hade kunnat vara där, ljudupplevelsen i mina lurar här hemma var, ja, som att lyssna i mina lurar :wink: . Tack även till LTS som fick till ett riktigt bra ljud.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2341
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav nuffe » 2024-04-17 08:13

juanth skrev:
nuffe skrev:De ser väldigt bra ut och låter fantastisk.


Kul att du gillar. Jag tycker jag ändå har fått lite stil på utseendet. :)

Var du på plats eller framgick det något lite även via nätet?


Var med på youtuben, med hörlurar, så jag inte störde frun...
Ljudet var, som jag kunde bedöma väldigt bra.
Både röster o musik, enda som störde lite var när du m. fl. vände sig bort från mickarna.

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Kraniet » 2024-04-17 08:18

Kul att det filmades på ett ganska tillfyllest sätt. Vi som inte bor nära stockholm har ju inte så ofta möjlighet att medverka.
Kan bara hålla med om att högtalarna ser väldigt lovande ut och att ljudet verkar va riktigt bra. Ska bli intressant att se den helt färdigställda skapelsen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav wicke » 2024-04-17 08:19

Ljudet fantastiskt bra, kände nästan som man var med i lokalen. Möjligen en litet justerad kameravinkeln eftersom föreläsaren skymde ibland. Mäkta imponerad över vad Johan och hans gäng åstadkommit. Hoppas jag får möjlighet att lyssna live någongång.
Stort tack och lycka till.
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav sprudel » 2024-04-17 09:31

Vad tyckte IÖ? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-17 09:36

Kul möte! Vilket jobb ni har lagt ner. Resultatet verkar hur bra som helst trots omvägen över youtube. Förvånasvärt bra ljudupptagning från lokalen. Fick lite knäppningar mot slutet, lite som vinylknaster (kollade på youtube en gång till och det finns där). Hörlurslyssning en fördel då det tar bort rum på rum effekten.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Calleberg » 2024-04-17 09:56

Får instämma med Roger, Förvånansvärt bra ljud med tanke på att det är Högtalare som via mikrofoner streamats ut på Youtube, hade ochså lite trivsamt vinylknaster, märkligt men inte särskilt störande. En hel del av psykosvamparnas lågbas tog sig faktiskt hela vägen till Kumla :)

Det verkar ha lagts ner en hel del jobb, mer än jag förstått tidigare. Alltid kul med entusiaster som nördar ner sig.

Jag såg att någon t.om kallade dem snygga... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Bill50x » 2024-04-17 11:41

Calleberg skrev:Jag såg att någon t.om kallade dem snygga... :D

Jag kommer osökt in på hur B&O försökte snygga till sina monster som presenterades för ett antal år sedan...

beolab90_element.jpg
beolab90_element.jpg (156.28 KiB) Visad 505 gånger


inklädda.jpg
inklädda.jpg (108.68 KiB) Visad 505 gånger


/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57268
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Nattlorden » 2024-04-17 12:47

Bill50x skrev:Jag kommer osökt in på hur B&O försökte snygga till sina monster som presenterades för ett antal år sedan...


Skillnaden här är att de fåtalet ex det skulle bli av dessa skulle gå till Carlsson-fanatiker... B&O försökte sälja till helt nya kunder...

( Och de hade kunnat klätt den snyggare med olika färger i "facetterna" )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kralle
 
Inlägg: 1528
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Kralle » 2024-04-17 13:39

En låtlista vore fint.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57268
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Nattlorden » 2024-04-17 14:20

Kralle skrev:En låtlista vore fint.


Patrik Sandin - Schwanen(ge?)sang
Halie Loren - Ode to Billie Joe
Anna-Lott Larsson - Med ögon känsliga gör grönt
Sabbath Hela Veckan - Der Gasn Nigunn (?)
Infected Mushroom - Avratz
Luciasången (Adolf Fredrik?)
Hootenanny Singers - Så länge skutan kan gå
1812
Anni-Frid - Härlig är vår jord
Nisse Landgren - Song from the valley

Missade säkert något....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 504
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav tordnilsson » 2024-04-17 15:40

Mycket intressant att se och höra om 4-vägaren, imponerande jobb av alla inblandade !
Jag undrar vilka element som används till basområdet, 10" ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-17 16:10

Nattlorden skrev:
Kralle skrev:En låtlista vore fint.


Patrik Sandin - Schwanen(ge?)sang
Halie Loren - Ode to Billie Joe
Anna-Lott Larsson - Med ögon känsliga gör grönt
Sabbath Hela Veckan - Der Gasn Nigunn (?)
Infected Mushroom - Avratz
Luciasången (Adolf Fredrik?)
Hootenanny Singers - Så länge skutan kan gå
1812
Anni-Frid - Härlig är vår jord
Nisse Landgren - Song from the valley

Missade säkert något....


Franz Schubert, Schwanengesang D.957:4 Ständchen med Patrik Sandin sång och Stefan Therstam på orgel. Bolag Ictus och då gissar jag att Betil Alving spelat in.
Sankta Lucia var nog med Täby Church Chamber Choir, Propirus PRCD 9154.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57268
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Nattlorden » 2024-04-17 16:37

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:
Kralle skrev:En låtlista vore fint.


Patrik Sandin - Schwanen(ge?)sang
Halie Loren - Ode to Billie Joe
Anna-Lott Larsson - Med ögon känsliga gör grönt
Sabbath Hela Veckan - Der Gasn Nigunn (?)
Infected Mushroom - Avratz
Luciasången (Adolf Fredrik?)
Hootenanny Singers - Så länge skutan kan gå
1812
Anni-Frid - Härlig är vår jord
Nisse Landgren - Song from the valley

Missade säkert något....


Franz Schubert, Schwanengesang D.957:4 Ständchen med Patrik Sandin sång och Stefan Therstam på orgel. Bolag Ictus och då gissar jag att Betil Alving spelat in.
Sankta Lucia var nog med Täby Church Chamber Choir, Propirus PRCD 9154.


Tack!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-17 16:39

Calleberg skrev:Får instämma med Roger, Förvånansvärt bra ljud med tanke på att det är Högtalare som via mikrofoner streamats ut på Youtube, hade ochså lite trivsamt vinylknaster, märkligt men inte särskilt störande. En hel del av psykosvamparnas lågbas tog sig faktiskt hela vägen till Kumla :)

Det verkar ha lagts ner en hel del jobb, mer än jag förstått tidigare. Alltid kul med entusiaster som nördar ner sig.

Jag såg att någon t.om kallade dem snygga... :D


Hehe..jag tror att när något vars utseende är så pass styrt av funktion så kan det efter att ha lyssnat på funktionen, framkalla en känsla av att man måste acceptera att börja uppskatta utseendet eftersom något som fungerar bra inte längre kan anses vara fult. :wink:


Jättefin produktion av LTS.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-17 16:58

Tack alla för glada tillrop!

Lokalen är allt annat än perfekt för detta ändamål, men jättekul ändå med en så pass stor lokal och vad det ger för en demo av högtalare. Jag uppskattar måtten till ca 8-9x16-18 meter.
De hade inga problem att klara av att spela i ett så pass stort rum. Kapacitet som räckte.
Taket är snedtak i två olika vinklar med varierande höjd, kanske 2,5-4 meter, fullt med akustikskivor, hela taket.
Med tanke på dessa omständigheter så gick det ändå bra. Fyrvägarna är ovanligt okänsliga för rumspåverkan.
Väggen de stod emot hade dessutom ett väggfast långt skåp på 4-5 meter så högtalarna stod vid ändarna av väggskåper och vi satte upp 2 st bordsskivor, en på var sida för att närma sig mot en mer korrekt väggplacering.

Jättekul att produktionen kunde förmedla en hygglig bild även online.


@tordnilsson SB29NRX75-6 heter de.
Egentligen ville jag ha tag på element med högre känslighet. De är de kopplade i serie. Total impedans hamnar kring 8-9 ohm för basarna tillsammans så det är vänligt även mot rörförstärkare.
Basarna är rätt lika Bremenbasar i specifikationen. De klarar sig med inte allt för stora lådor. Säg minimum 50-55 liter i basreflex. Lådan är ca 117 l.
De går fint att köra slutet i mindre lådor.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Calleberg » 2024-04-17 17:25

juanth skrev:
Calleberg skrev:Får instämma med Roger, Förvånansvärt bra ljud med tanke på att det är Högtalare som via mikrofoner streamats ut på Youtube, hade ochså lite trivsamt vinylknaster, märkligt men inte särskilt störande. En hel del av psykosvamparnas lågbas tog sig faktiskt hela vägen till Kumla :)

Det verkar ha lagts ner en hel del jobb, mer än jag förstått tidigare. Alltid kul med entusiaster som nördar ner sig.

Jag såg att någon t.om kallade dem snygga... :D


Hehe..jag tror att när något vars utseende är så pass styrt av funktion så kan det efter att ha lyssnat på funktionen, framkalla en känsla av att man måste acceptera att börja uppskatta utseendet eftersom något som fungerar bra inte längre kan anses vara fult. :wink:


Jättefin produktion av LTS.



Nu är ju det inget kommersiellt projekt, och de som främst är intresserade av att bygga sina egna fyrvägare är ju kanske ett okänt antal av de redan frälsta, annars hade man kunnat argumentera att möbleringsbarhet ochså är en sorts funktion :)

Vad händer t ex om man låter baslådans tak fortsätta ut över Hörnhornet så man får en naturlig möjlighet att sätta tyg i den öppning som är kvar och en möjlighet att smalna av baslådan motsvarande, givetvis måste man då peta lite på baslådan i alla riktningar för att ha kvar samma volym, i vart fall om man vill ha kvar samma elementkonfiguration.
Det kanske inte är alldeles självklart att ett utskjutande tak försämrar hornets funktion?

Då har du en svartvit kub med avsevärt mindre fotavtryck, och som lök på laxen kan man lägga lite extra kärlek på träarbetet till middomen och diskanten så att de hamnar lite mer i fokus, mörk ek eller teak är ju snyggt mot vitt... Du har väl inte slut på silvertejp? prova vetja :D
Senast redigerad av Calleberg 2024-04-17 17:34, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-17 17:26

sprudel skrev:Vad tyckte IÖ? :)


Det beror på, och beror på mycket… :D

Han har haft gott om tid att studera konstruktionen eftersom jag byggt dem delvis på högtalarbyggkursen och han har förstås tyckt till om diverse delar av konstruktionen, kommit med råd men du vet hur det är, det blir sällan några raka svar för det beror på och…. Perspektivet har varit ortoakustiskt och eftersom IÖ inte bygger såna högtalare så har :) dialogen ofta rört hur Stig tänkte, kan ha tänkt osv.

Jag vet att han är mycket nöjd med hela kusen och det folk har åstadkommit.
I mitt fall så har jag sagt att jag tycker att fyrvägarna är ett möte mellan Ino & Carlsson och det höll Ingvar med om. Han berättade att Stig sagt precis samma sak, vilket gjorde mig glad.

Fyrvägarna är helt klart mer direktljud än tex åttiotalsserien. Ingvars kommentar var att det här bygget lite mer närmat sig Ino än tex 3-vägaren kring 1987.
Det har inte varit något som siktats på men utfallet har blivit så.

I diskanten så ville Stig ha lite mer spridning högst upp än vad nuvarande Bliesma T34B har. T34A skulle nog vara ett bättre val gällande det men jag har blivit såld på Beryllium och nu blev det så.. de sprider tror jag fullgott iaf upp mot 15 kHz och eftersom medelåldern i rummet igår var aningen hög så…. :mrgreen:

Carlsson T12-oa har testats. Sitter i tex OA61. Den har allt en diskant ska ha till ett Orto-projekt men jag upplevde att den på högre volymer (jättehöga) så var det den som blev gränsen i fyrvägarna för när man vill skruva ned pga distorsion.
Här gäller det att missförstå mig rätt, det är en superb diskant men i det här sammanhanget något för låg känslighet när högtalaren pressas hårt. Bliesma T34B ligger på 97.5dB i känslighet.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-17 17:35

Calleberg skrev:
juanth skrev:
Calleberg skrev:Får instämma med Roger, Förvånansvärt bra ljud med tanke på att det är Högtalare som via mikrofoner streamats ut på Youtube, hade ochså lite trivsamt vinylknaster, märkligt men inte särskilt störande. En hel del av psykosvamparnas lågbas tog sig faktiskt hela vägen till Kumla :)

Det verkar ha lagts ner en hel del jobb, mer än jag förstått tidigare. Alltid kul med entusiaster som nördar ner sig.

Jag såg att någon t.om kallade dem snygga... :D


Hehe..jag tror att när något vars utseende är så pass styrt av funktion så kan det efter att ha lyssnat på funktionen, framkalla en känsla av att man måste acceptera att börja uppskatta utseendet eftersom något som fungerar bra inte längre kan anses vara fult. :wink:


Jättefin produktion av LTS.



Nu är ju det inget kommersiellt projekt, och de som främst är intresserade av att bygga sina egna fyrvägare är ju kanske ett okänt antal av de redan frälsta, annars hade man kunnat argumentera att möbleringsbarhet ochså är en sorts funktion :)

vad händer t ex om man låter baslådans tak fortsätta ut över Hörnhornet så man får en naturlig möjlighet att sätta tyg i den öppning som är kvar och en möjlighet att smalna av baslådan motsvarande, givetvis måste man då peta lite på badlådan i alla riktningar för att ha kvar samma volym, i vart fall om man vill ha kvar samma elementkonfiguration.
Det kanske inte är alldeles självklart att ett utskjutande tak försämrar hornets funktion?

Då har du en svartvit kub med avsevärt mindre fotavtryck, och som lök på laxen kan man lägga lite extra kärlek på träarbetet till middomen och diskanten så att de hamnar lite mer i fokus, mörk ek eller teak är ju snyggt mot vitt... Du har väl inte slut på silvertejp? prova vetja :D


När Triangeln med sitt element trilskandes en del med låg nivå kring 3-400 Hz så provade vi att sätta en övre triangel som då förslöt hornet upptill men det blev en hel del konstigheter som uppstod, det fungerade betydligt sämre än utan så den idén dog snabbt. Ett tak kommer tyvärr att störa integrationen mot middomen. Allt pekar på det. Det räcker att det hänger ut dämpmaterial lite över triangeln så syns det som en betydligt darrigare impulse response.

Det skulle kanske kunna gå att bygga en trevägstopp och ha separata basmoduler till den. Minska fotavtrycket på så vis. Dock så behövs det en hylla för hornet, hindrar golvreflex.
Kavitet för triangelelementet är under 1 liter.. :idea:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav paa » 2024-04-17 18:22

Jag funderar lite på om den runda plattan bakom magneten på "triangelelementet" skulle kunna vinna något på, om man ändrade cirkelformen till nån sorts avrundad triangel?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 644
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Rille » 2024-04-17 18:27

Hjalmar_Branting skrev:
sprudel skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Länken funkar bra,Juanths hillbilly-brallor får honom att se ut som någon från programmet Moonshiners :lol:


Eller Pettson kanske? :D


Tänkte också på det :mrgreen:
Rick måste vara Findus då? :lol: :lol:


:D

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 644
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Rille » 2024-04-17 18:38

sammel skrev:Mycket trevlig tillställning.
Tack LTS tack Juanth och Rille.
Det lät fantastiskt bra. Fast jag satt
på sidan så hördes solisterna stående
mitt framför. Mycket fin ljudbild.

Edit.!Mycket kul att träffa fler faktisktianer som jag inte träffat förut.


Fantastiskt trevligt att träffa dig också sammel. Hoppas det blir fler tillfällen att ses.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav lemmts » 2024-04-17 18:54

Jättetrevlig tillställning! Följde hemifrån, dock inte i realtid. Tyckte att ljudet var mycket bra. Märkligt att höra högtalarna via mikrofon och hörlurar. Imponerande jobb ni lagt ner med alla versioner och allt mätande. Det måste ha tagit en stund innan att rigga också, för det verkade funka bra med alla åtta kanaler.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 644
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Rille » 2024-04-17 19:04

Tack Johan!
För att jag fått äran att vara med och lämna input i projektet.
För att det varit så jäkla kul!
För att det blivit så bra som jag tycker det blivit.
För att du är en sån trevlig kamrat.
Vi jobbar vidare med de sista detaljerna och tar fram ett passivt filter till i höst senast tycker jag.
Nästa stopp, Munchen :-)

Och tack alla som hjälpte till i går, Ingvar, sammel, Kermit, Chris, storebror Tony, Johan Lindroos, LTS styrelsekamrater och Stig för den fina konstruktionen. ingen glömd hoppas jag.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-17 20:05

paa skrev:Jag funderar lite på om den runda plattan bakom magneten på "triangelelementet" skulle kunna vinna något på, om man ändrade cirkelformen till nån sorts avrundad triangel?


Det har testats. En triangel ungefär lika stor som den som utgör baffeln i första versionen av hörnet. De rundlar som använts har varit avrundade på kanterna och likaså triangeln. Ingen större skillnad mot den runda kunde skönjas.
Det som ger tydlig skillnad är om magnetens plan vrids, och därmed elementets utstrålning mot omgivande ytor och dessa vinklar förändras.
Ingvar tror att en stående brantare triangel skulle vara värt att undersöka (bättre än jag gjorde med tejp) dvs nu, vända på högtalaren så den långsmala spetsen kommer uppåt, och mäta så. Jag ska prova det framöver.

Dock så blev den förändring som gjordes till det bättre. Iaf om bättre betyder mindre skillnad i utstrålning rakt ut från magneten jämfört med mot lyssningsplats. Ca 3dB mer nu ut från magneten jämfört mot förut 5-6dB mer. Detta var vid 6-700 Hz som skillnaden var störst.
Jag insåg att jag påstod på Ingvars fråga under mötet att det gällde lägre frekvenser. Fel alltså.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav PerStromgren » 2024-04-17 20:14

Tack för att ni gjorde det möjligt för mig att sitta hemma i stugvärmen och hänga med (uttalat som kidsen!) er!

Mickupptagning gör givetvis inte en högtalare någon som helst rättvisa, men det var kul att höra ny musik. Och allt klokt som sades, givetvis!

Schwanengesang var trevligt, jag är inte så hemma på Schubert. Och Halie Loren måste jag lyssna mer på!

Tack, alla!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-17 20:56

PerStromgren skrev:Tack för att ni gjorde det möjligt för mig att sitta hemma i stugvärmen och hänga med (uttalat som kidsen!) er!

Mickupptagning gör givetvis inte en högtalare någon som helst rättvisa, men det var kul att höra ny musik. Och allt klokt som sades, givetvis!

Schwanengesang var trevligt, jag är inte så hemma på Schubert. Och Halie Loren måste jag lyssna mer på!

Tack, alla!


Ja det var bra producerat av LTS. Kul att det uppskattas Per! :)

Det är Bertil Alvings inspelning av Schwanengesang. Mästerlig inspelning och väldigt bra framförande.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster