Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11475
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav PekkaJohansson » 2024-04-17 21:01

RogerGustavsson skrev:Sankta Lucia var nog med Täby Church Chamber Choir, Propirus PRCD 9154.


Jag har tackat för mötet i annan tråd men gör det även här - fint arrangerat och presenterat!

Det var Proprius PRCD 9154 som jag avsåg när jag önskade men det var inte den som spelades. Kanske har juanth uppgift om version?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-17 21:11

PekkaJohansson skrev:
RogerGustavsson skrev:Sankta Lucia var nog med Täby Church Chamber Choir, Propirus PRCD 9154.


Jag har tackat för mötet i annan tråd men gör det även här - fint arrangerat och presenterat!

Det var Proprius PRCD 9154 som jag avsåg när jag önskade men det var inte den som spelades. Kanske har juanth uppgift om version?

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag kan kolla vad som anges hos Qobuz för den som spelades. Men du vet hur dåligt med information det brukar vara hos strömningstjänster kring versioner..
Det var lite stressigt vid låtbyten och jag önskar att jag hade kunnat spela rätt version om den nu finns där.
Tack för att du deltog Pekka. Tack för vänliga ord.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11475
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav PekkaJohansson » 2024-04-17 21:30

Inga problem - jag har full förståelse för att det kan bli fel ibland och har råkat ut för det själv vid några tillfällen. Nu fick vi höra en annan version och kan se fram emot Täby kyrkas kammarkör nästa gång det blir aktuellt!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26710
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav hifikg » 2024-04-17 22:20

Ett dygn tog det att samla mig efter gårdagens upplevelse. Först hamnade jag i mitten av salen, granne med Pekka. Salen blev snabbt full, det talades om besöksrekord. För mig var det mitt första LTS-möte på alla år. Jag har varit medlem till och från sedan medeltiden. Just nu är det läge till som gäller.
På första positionen hörde vi lite musik, lite för lite, innan evenemanget drog igång och då undrade jag om minnena jag hade från drivveden som Johan presenterade på sensommaren bara var en chimär till följd av god mat, dryck och trevlig samvaro. Basen var för dominerande och mycket musik drunknade och innan jag förstått så mycket inleddes pratet. Ett bildspel med Carlsson-historia matchad med historien om Johans fyrvägare. Intressant och relevant. När jag började hoppas på musik i den syrefattiga lokalen dök det upp en massa kurvor och detaljdiskussioner om varför si o varför så och varför inte så!? Kanske är det vad man ska förvänta sig när man bevistar ljudTEKNISKAsällskapet. Först efter fikastunden blev det tid för musik och lagom till dess fick jag ta över en plats på första parkett. Och nu kände jag igen skapelsen. Och nu gånger två. Och nu med lite stil och design dessutom. Då insåg jag att jag inte alls lurat mig själv. Att lokalen inte var optimal var inte svårt att förstå, vem sätter dämpmaterial i taket när det ska spelas musik? Ja, vem dämpar överhuvudtaget!? Jo, jag vet... I stugan på landet, där jag först fick höra fyrvägaren fanns inte mycket dämpning, det var mer som ett vanligt, omadrasserat, vardagsrum och då lät det gudomligt.

Nu var vi nästan där igen, trots förutsättningarna. Jag blundade och njöt av både mässjazz, klassiskt, infekterade svampar, körsång och, lite oväntat, Hootenanny Singers :). Jag hade laddat med Snuskiga Affe och Lady Be Good, och väntar tålmodigt in möjligheten att lyssna i en annan miljö. Garvade mötesdeltagare pratade om bästa ljudet någonsin, deltagarrekord som sagt och frågorna till konstruktörerna, Johan och Rille, var många. Frågeställarna verkade nöjda med svaren, ibland lite Öhmanskt tolkningsbara. IÖ bjussade på en del inpass och menade, som vanligt, att om någon tycker att något är bra, så är det bra, åtminstone för den personen :) Sympatisk angreppsvinkel kan jag tycka. Konstruktörerna fick konstruktiv input, bl a angående basens placering, kanske är det inte den sista versionen vi får höra, bara Johan får någonstans att bo :)

Nu ser jag väldigt mycket fram mot att få höra fyrvägarna i en annan miljö. Ett jaktslott på landet, en källare i Hallstahammar eller varför inte i ett renoveringsprojekt hemma hos... Just igår kände jag inte något akut behov av att kasta undan 52:orna, men jag anar att det är dit det är på väg. Om jag sedan gör det är en annan historia. Det finns kanske inga till salu ens och bygga själv lär jag inte ge mig på.

Jag tror Salig Stig ler i sin himmel och när jag så småningom kopplar de här högtalarna till Perkas rörhäck kommer de båda att börja skråla i någon slags kör.

Tack för en häftig upplevelse, jag kommer berätta om den för mina barnbarn. Ja, redan imorgon faktiskt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9605
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav sprudel » 2024-04-17 23:14

juanth skrev:
sprudel skrev:Vad tyckte IÖ? :)


Det beror på, och beror på mycket… :D

Han har haft gott om tid att studera konstruktionen eftersom jag byggt dem delvis på högtalarbyggkursen och han har förstås tyckt till om diverse delar av konstruktionen, kommit med råd men du vet hur det är, det blir sällan några raka svar för det beror på och…. Perspektivet har varit ortoakustiskt och eftersom IÖ inte bygger såna högtalare så har :) dialogen ofta rört hur Stig tänkte, kan ha tänkt osv.

Jag vet att han är mycket nöjd med hela kusen och det folk har åstadkommit.
I mitt fall så har jag sagt att jag tycker att fyrvägarna är ett möte mellan Ino & Carlsson och det höll Ingvar med om. Han berättade att Stig sagt precis samma sak, vilket gjorde mig glad.

Fyrvägarna är helt klart mer direktljud än tex åttiotalsserien. Ingvars kommentar var att det här bygget lite mer närmat sig Ino än tex 3-vägaren kring 1987.
Det har inte varit något som siktats på men utfallet har blivit så.

I diskanten så ville Stig ha lite mer spridning högst upp än vad nuvarande Bliesma T34B har. T34A skulle nog vara ett bättre val gällande det men jag har blivit såld på Beryllium och nu blev det så.. de sprider tror jag fullgott iaf upp mot 15 kHz och eftersom medelåldern i rummet igår var aningen hög så…. :mrgreen:

Carlsson T12-oa har testats. Sitter i tex OA61. Den har allt en diskant ska ha till ett Orto-projekt men jag upplevde att den på högre volymer (jättehöga) så var det den som blev gränsen i fyrvägarna för när man vill skruva ned pga distorsion.
Här gäller det att missförstå mig rätt, det är en superb diskant men i det här sammanhanget något för låg känslighet när högtalaren pressas hårt. Bliesma T34B ligger på 97.5dB i känslighet.


Tack! :D

Du ska veta att den mannen är Nr 1 i min bok, så är han nöjd, så ska ni vara väldigt nöjda. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav BellsnWhistles » 2024-04-18 00:28

hifikg skrev:Jag tror Salig Stig ler i sin himmel och när jag så småningom kopplar de här högtalarna till Perkas rörhäck kommer de båda att börja skråla i någon slags kör.


Detta var fint skrivet, min farfar sa en gång att "jag tänker att så länge någon kommer ihåg en är man inte död...." vilket verkligen passar in här.

Jag håller med om varenda ord för övrigt hifikg och min upplevelse var likartad som din.
Ett bra möte och igen, all eloge till juanth som gjort en jätteinsats på många plan.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 09:09

Rille skrev:Tack Johan!
För att jag fått äran att vara med och lämna input i projektet.
För att det varit så jäkla kul!
För att det blivit så bra som jag tycker det blivit.
För att du är en sån trevlig kamrat.
Vi jobbar vidare med de sista detaljerna och tar fram ett passivt filter till i höst senast tycker jag.
Nästa stopp, Munchen :-)

Och tack alla som hjälpte till i går, Ingvar, sammel, Kermit, Chris, storebror Tony, Johan Lindroos, LTS styrelsekamrater och Stig för den fina konstruktionen. ingen glömd hoppas jag.



Stort tack själv Rick. Du har verkligen bidragit med mycket i projektet. Det hade definitivt inte blivit ett så pass bra resultat som jag tycker det är nu, utan dig.
Otaliga mättimmar som gåtts igenom i realtid över telefon och via dator.
Jag tycker vintern och mörkret blir tyngre år för år men den här vintern fick jag en blåslampa där bak så jag får tacka dig för den. :mrgreen:
Projektet är för min del det enskilt roligaste och bästa jag gjort i mitt liv så tack Rick för din del och hjälp i det hela.
Sånt här förlänger livet.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 09:20

PekkaJohansson skrev:Inga problem - jag har full förståelse för att det kan bli fel ibland och har råkat ut för det själv vid några tillfällen. Nu fick vi höra en annan version och kan se fram emot Täby kyrkas kammarkör nästa gång det blir aktuellt!

Med vänlig hälsning

Pekka


Ja det blev helt fel version..det som spelades var Adolf Fredriks kyrkas kammarkör.. jag måste ha missat flera centimeter med muspekaren :|
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 09:25

@lemmts Kul att höra. :)

@hifikg & @Bellsnwhistles, Tack, det glädjer mig & Rick att höra att ni hade en fin upplevelse.

@sprudel, jag tror vi har samma bok. Olika utgåvor men… :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav DVD-ai » 2024-04-18 09:31

Jag är imponerad över hur bra det lät trots att man tydligt hörde att rummet blandade sig i väldigt mycket.
Jag tror inte att många högtalare skulle kunna få till samma väljud i den lokalen ! :)

Starkt jobbat och jag ser fram mot att höra dessa i ett mer normalt rum också :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-18 09:42

juanth skrev:
PekkaJohansson skrev:Inga problem - jag har full förståelse för att det kan bli fel ibland och har råkat ut för det själv vid några tillfällen. Nu fick vi höra en annan version och kan se fram emot Täby kyrkas kammarkör nästa gång det blir aktuellt!

Med vänlig hälsning

Pekka


Ja det blev helt fel version..det som spelades var Adolf Fredriks kyrkas kammarkör.. jag måste ha missat flera centimeter med muspekaren :|


Var väl denna som spelades?

Skärmbild 2024-04-18 093239.png
Skärmbild 2024-04-18 093239.png (1.47 MiB) Visad 443 gånger


Denna var kanske den önskade?

Skärmbild 2024-04-18 093321.png
Skärmbild 2024-04-18 093321.png (1.32 MiB) Visad 443 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57271
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Nattlorden » 2024-04-18 09:51

Antar det kommer att petas vidare på dessa ett tag till innan det kommer på tal att ta fram några passiva filter för dem... så där är ju definitivt jobb kvar att göra.... kan tänka mig att dessa kommer både att bli dyra och skrymmande tyvärr... å andra sidan är det en rejäl kostnad med digitalfilter och alla förstärkarkanaler för de som inte har tillgång till dessa från start.

Å andra sidan är det gott sällskap... B&W Nautilus-snäckorna kör ju aktiva filter.... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 10:06

DVD-ai skrev:Jag är imponerad över hur bra det lät trots att man tydligt hörde att rummet blandade sig i väldigt mycket.
Jag tror inte att många högtalare skulle kunna få till samma väljud i den lokalen ! :)

Starkt jobbat och jag ser fram mot att höra dessa i ett mer normalt rum också :D


Tack för dessa ord DVD!
Och tack för hjälpen vid ”soundcheck”
Vi ekvaliserade alltså något lite i basen för att få till något som var hyggligt tonalt rätt i den rätt besvärliga lokalen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 10:08

RogerGustavsson skrev:
juanth skrev:
PekkaJohansson skrev:Inga problem - jag har full förståelse för att det kan bli fel ibland och har råkat ut för det själv vid några tillfällen. Nu fick vi höra en annan version och kan se fram emot Täby kyrkas kammarkör nästa gång det blir aktuellt!

Med vänlig hälsning

Pekka


Ja det blev helt fel version..det som spelades var Adolf Fredriks kyrkas kammarkör.. jag måste ha missat flera centimeter med muspekaren :|


Var väl denna som spelades?

Skärmbild 2024-04-18 093239.png


Denna var kanske den önskade?

Skärmbild 2024-04-18 093321.png



Stämmer Roger. Den benämns både som A F Kyrkas kammarkör & A F Ungdomskör på Qobuz.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 10:14

Nattlorden skrev:Antar det kommer att petas vidare på dessa ett tag till innan det kommer på tal att ta fram några passiva filter för dem... så där är ju definitivt jobb kvar att göra.... kan tänka mig att dessa kommer både att bli dyra och skrymmande tyvärr... å andra sidan är det en rejäl kostnad med digitalfilter och alla förstärkarkanaler för de som inte har tillgång till dessa från start.

Å andra sidan är det gott sällskap... B&W Nautilus-snäckorna kör ju aktiva filter.... 8)


Jo. Troligen blir det passiva filter i allt utom basen. 4:e ordningen blir lite kostsamt men som du säger så kostar 8 kanaler och aktiv delning pengar också.
Det finns redan en hel del färdigt till passiva filter men tiden räckte inte till innan demo för att löda och montera.
Det blir en extern låda för filter. Jag tror inte att utrymmet bakom hornet kommer att räcka till så den kanske kan monteras mot vägg på utsidan innanför basen.
Bygger man ett nytt par så skulle ett filter kunna integreras i lådan.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav DVD-ai » 2024-04-18 10:33

juanth skrev:
Nattlorden skrev:Antar det kommer att petas vidare på dessa ett tag till innan det kommer på tal att ta fram några passiva filter för dem... så där är ju definitivt jobb kvar att göra.... kan tänka mig att dessa kommer både att bli dyra och skrymmande tyvärr... å andra sidan är det en rejäl kostnad med digitalfilter och alla förstärkarkanaler för de som inte har tillgång till dessa från start.

Å andra sidan är det gott sällskap... B&W Nautilus-snäckorna kör ju aktiva filter.... 8)


Jo. Troligen blir det passiva filter i allt utom basen. 4:e ordningen blir lite kostsamt men som du säger så kostar 8 kanaler och aktiv delning pengar också.
Det finns redan en hel del färdigt till passiva filter men tiden räckte inte till innan demo för att löda och montera.
Det blir en extern låda för filter. Jag tror inte att utrymmet bakom hornet kommer att räcka till så den kanske kan monteras mot vägg på utsidan innanför basen.
Bygger man ett nytt par så skulle ett filter kunna integreras i lådan.


Varför inte gömma filter i kaviteten till basarna ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 10:37

DVD-ai skrev:
juanth skrev:
Nattlorden skrev:Antar det kommer att petas vidare på dessa ett tag till innan det kommer på tal att ta fram några passiva filter för dem... så där är ju definitivt jobb kvar att göra.... kan tänka mig att dessa kommer både att bli dyra och skrymmande tyvärr... å andra sidan är det en rejäl kostnad med digitalfilter och alla förstärkarkanaler för de som inte har tillgång till dessa från start.

Å andra sidan är det gott sällskap... B&W Nautilus-snäckorna kör ju aktiva filter.... 8)


Jo. Troligen blir det passiva filter i allt utom basen. 4:e ordningen blir lite kostsamt men som du säger så kostar 8 kanaler och aktiv delning pengar också.
Det finns redan en hel del färdigt till passiva filter men tiden räckte inte till innan demo för att löda och montera.
Det blir en extern låda för filter. Jag tror inte att utrymmet bakom hornet kommer att räcka till så den kanske kan monteras mot vägg på utsidan innanför basen.
Bygger man ett nytt par så skulle ett filter kunna integreras i lådan.


Varför inte gömma filter i kaviteten till basarna ? :)


Ja jo det var det jag menade och det är förstås möjligt även i detta par. :oops:

Hur som helst så blir det med samma kontakter (lab proppar) som i OA50-52 serien. De finns hos Elfa.
Senast redigerad av juanth 2024-04-18 10:38, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57271
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Nattlorden » 2024-04-18 10:38

juanth skrev:
Nattlorden skrev:Antar det kommer att petas vidare på dessa ett tag till innan det kommer på tal att ta fram några passiva filter för dem... så där är ju definitivt jobb kvar att göra.... kan tänka mig att dessa kommer både att bli dyra och skrymmande tyvärr... å andra sidan är det en rejäl kostnad med digitalfilter och alla förstärkarkanaler för de som inte har tillgång till dessa från start.

Å andra sidan är det gott sällskap... B&W Nautilus-snäckorna kör ju aktiva filter.... 8)


Jo. Troligen blir det passiva filter i allt utom basen. 4:e ordningen blir lite kostsamt men som du säger så kostar 8 kanaler och aktiv delning pengar också.
Det finns redan en hel del färdigt till passiva filter men tiden räckte inte till innan demo för att löda och montera.
Det blir en extern låda för filter. Jag tror inte att utrymmet bakom hornet kommer att räcka till så den kanske kan monteras mot vägg på utsidan innanför basen.
Bygger man ett nytt par så skulle ett filter kunna integreras i lådan.


Jo... och detta är ju overkillvarianten... trevägare borde vara den rimligare varianten för de flesta... bara hört en 2-vägsvariant av "dessa" i person och då var det inte i basen som det mesta kvar att göra med som satt i. (Eller 2+ med tanke på ambiensdiskanter)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 504
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav tordnilsson » 2024-04-18 10:51

@tordnilsson SB29NRX75-6 heter de.
Egentligen ville jag ha tag på element med högre känslighet. De är de kopplade i serie. Total impedans hamnar kring 8-9 ohm för basarna tillsammans så det är vänligt även mot rörförstärkare.
Basarna är rätt lika Bremenbasar i specifikationen. De klarar sig med inte allt för stora lådor. Säg minimum 50-55 liter i basreflex. Lådan är ca 117 l.
De går fint att köra slutet i mindre lådor.[/quote]

Tack för info om baselementet, det verkar vara ett potent element - klart intressant.
Mvh

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 12:45

tordnilsson skrev:@tordnilsson SB29NRX75-6 heter de.
Egentligen ville jag ha tag på element med högre känslighet. De är de kopplade i serie. Total impedans hamnar kring 8-9 ohm för basarna tillsammans så det är vänligt även mot rörförstärkare.
Basarna är rätt lika Bremenbasar i specifikationen. De klarar sig med inte allt för stora lådor. Säg minimum 50-55 liter i basreflex. Lådan är ca 117 l.
De går fint att köra slutet i mindre lådor.


Tack för info om baselementet, det verkar vara ett potent element - klart intressant.
Mvh[/quote]

De är absolut potenta. Dock så en liten varning om man vill dela högre än 220 Hz att nivån enligt mätning från tillverkaren tyvärr inte riktigt stämde över 100 Hz. De faller mer än den visade.
Nu tror jag att de har ändrat bladet med mätning och det visas mer sanningsenligt. Det var ett mindre bakslag för jag hade gärna delat något högre.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 12:54

Nattlorden skrev:
juanth skrev:
Nattlorden skrev:Antar det kommer att petas vidare på dessa ett tag till innan det kommer på tal att ta fram några passiva filter för dem... så där är ju definitivt jobb kvar att göra.... kan tänka mig att dessa kommer både att bli dyra och skrymmande tyvärr... å andra sidan är det en rejäl kostnad med digitalfilter och alla förstärkarkanaler för de som inte har tillgång till dessa från start.

Å andra sidan är det gott sällskap... B&W Nautilus-snäckorna kör ju aktiva filter.... 8)


Jo. Troligen blir det passiva filter i allt utom basen. 4:e ordningen blir lite kostsamt men som du säger så kostar 8 kanaler och aktiv delning pengar också.
Det finns redan en hel del färdigt till passiva filter men tiden räckte inte till innan demo för att löda och montera.
Det blir en extern låda för filter. Jag tror inte att utrymmet bakom hornet kommer att räcka till så den kanske kan monteras mot vägg på utsidan innanför basen.
Bygger man ett nytt par så skulle ett filter kunna integreras i lådan.


Jo... och detta är ju overkillvarianten... trevägare borde vara den rimligare varianten för de flesta... bara hört en 2-vägsvariant av "dessa" i person och då var det inte i basen som det mesta kvar att göra med som satt i. (Eller 2+ med tanke på ambiensdiskanter)


En tvåvägare enligt konceptet är jag lite tveksam till. Det blir mycket jobb för elementet i triangeln och den måste spela väl högt upp i frekvens dessutom. (Spridning…)
En trevägare kan nog fungera mycket bra.
Tex med Purifi eller SB17.xxxx , Morel middome, SB26adc. Elementkostnad kanske så låg som 6kkr.
Alternativt en trevägstopp till basmoduler med delning kring 80 Hz

Helt rätt att det här är overkillvarianten men vad jag förstod så fanns det tankar på att det skulle vara arvtagaren till 2212 så därav att jag ville bygga den som det stora slagskeppet. :)

Den klarade fint av att fylla det rätt stora rummet hos LTS. PA-gener fast för finlir. :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Kraniet » 2024-04-18 15:46

Har du gjort nån utvärdering av Daytons middome?
Den har ju lägre känslighet men även lägre dist

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... o-rs52an-8

Sen finns ju även en 3" middome från Tangband som har väldigt låg dist. Lite krokig frekvensgång dock.

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... -75-1558se

Den har dock bytt namn och slutar numera på SH istället för SE. Mäter ungefär likadant.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Kalejdokom » 2024-04-18 16:28

Sent in i matchen, men stort grattis till ett som synes mycket lyckat projekt. Jag hade inte möjlighet att delta live, men har lyssnat igenom det mesta av presentationen idag. Mycket imponerande projekt! Lycka till med fortsättningen...
Jag snubblade över en fråga som ställdes vid mötet och om jag fattade rätt så sitter båda bas-/mellanregistren i samma kavitet - är det så och hur fungerar det i så fall? Basen sitter väl i en avstämd BR-låda?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-04-18 16:49

På träffen kändes det som salig Stigs ande vilade över salen. Han hade nog tyckt det hade varit kul att höra på dem om han hade kunnat. Jag är ganska säker på att han hade tyckt om det han hade fått höra.

För mig känns det extra kul att Juanth och Rille var måna om att hålla sig så trogna som möjligt till patentet. Det kändes som de vill göra det så nära som möjligt som Stig tänkte sig, fast nu med möjligheten att använda dagens lite mer moderna element.

Jag ser fram emot fortsatt utveckling av projektet.

För mig var ljudet på 1812 och Hootenanny singers tyvärr bottennapp som jag gärna hade sluppit (tyvärr utom Juanths och Rilles kontroll). Bägge led av dålig inspelningskvalitet. Övriga låtar lät mycket bra, både om man satt som i mina fall centrerat eller till vänster.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39811
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav petersteindl » 2024-04-18 17:33

Johan_Lindroos skrev:På träffen kändes det som salig Stigs ande vilade över salen. Han hade nog tyckt det hade varit kul att höra på dem om han hade kunnat. Jag är ganska säker på att han hade tyckt om det han hade fått höra.

För mig känns det extra kul att Juanth och Rille var måna om att hålla sig så trogna som möjligt till patentet. Det kändes som de vill göra det så nära som möjligt som Stig tänkte sig, fast nu med möjligheten att använda dagens lite mer moderna element.

Jag ser fram emot fortsatt utveckling av projektet.

För mig var ljudet på 1812 och Hootenanny singers tyvärr bottennapp som jag gärna hade sluppit (tyvärr utom Juanths och Rilles kontroll). Bägge led av dålig inspelningskvalitet. Övriga låtar lät mycket bra, både om man satt som i mina fall centrerat eller till vänster.


Då skall man veta att Stig själv ibland demade sina högtalare med totala bottennapp, just för att visa på den urusla, unkna, förhatliga inspelningskvalitet som faktiskt finns och som tydligt återges med Stig Carlssons högtalare.

Det är inte lätt att som utomstående hålla låda gällande ortoakustiska principer.

Jag såg hela föreställningen via Utube och lyssnade i hörlurar. Förvånansvärt bra ljud via mikar och lurar, speciellt i basen.

Vad gäller det slutliga resultatet, så gäller 80/20-regeln eller 90/10-regeln.
Hard work.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 644
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Rille » 2024-04-18 17:42

Tack för alla fina kommentarer här. Jag tar åt mig lite då jag bidragit med en del tankearbete i projektet. Mycket kul att det uppskattas av både Johan och er som lyssnat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57271
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Nattlorden » 2024-04-18 18:14

juanth skrev:
Nattlorden skrev:Jo... och detta är ju overkillvarianten... trevägare borde vara den rimligare varianten för de flesta... bara hört en 2-vägsvariant av "dessa" i person och då var det inte i basen som det mesta kvar att göra med som satt i. (Eller 2+ med tanke på ambiensdiskanter)


En tvåvägare enligt konceptet är jag lite tveksam till. Det blir mycket jobb för elementet i triangeln och den måste spela väl högt upp i frekvens dessutom. (Spridning…)
En trevägare kan nog fungera mycket bra.
Tex med Purifi eller SB17.xxxx , Morel middome, SB26adc. Elementkostnad kanske så låg som 6kkr.
Alternativt en trevägstopp till basmoduler med delning kring 80 Hz

Helt rätt att det här är overkillvarianten men vad jag förstod så fanns det tankar på att det skulle vara arvtagaren till 2212 så därav att jag ville bygga den som det stora slagskeppet. :)

Den klarade fint av att fylla det rätt stora rummet hos LTS. PA-gener fast för finlir. :mrgreen:


Tycker ni gjorde helt rätt... lättare att skala ned efter man känt på gränserna! Aldrig hört någon uppmickad högtalare låta bättre, var stolta!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 18:19

Kraniet skrev:Har du gjort nån utvärdering av Daytons middome?
Den har ju lägre känslighet men även lägre dist

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... o-rs52an-8

Sen finns ju även en 3" middome från Tangband som har väldigt låg dist. Lite krokig frekvensgång dock.

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... -75-1558se

Den har dock bytt namn och slutar numera på SH istället för SE. Mäter ungefär likadant.


Jag kikade på Daytons middome. Den var ett tag ett alternativ men det blev sedan Morel MDM55 som provades. Den spelade fint men var det element som utmärkte sig med att ge upp först när nivåerna blev höga.
Dayton har rätt fin kurva och bra beteende off-axis samt låg THD men tredjeton är förhållandevis hög till totalen samt att tredjeton höjs kring 4 kHz. Har inte testats.

Tangband tycker jag ser väl krokig ut måste jag säga. Tror det kan bli besvärligt att göra filter med den.

Den från SB 2,5” som används har väldigt fin känslighet och THD består nästan enbart av andraton. Den blev ett stort lyft jämfört med Morel på högre volymnivå. Annars så är Morel väldigt trevlig och prisvärd och räcker för de flestas behov.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 18:23

Kalejdokom skrev:Sent in i matchen, men stort grattis till ett som synes mycket lyckat projekt. Jag hade inte möjlighet att delta live, men har lyssnat igenom det mesta av presentationen idag. Mycket imponerande projekt! Lycka till med fortsättningen...
Jag snubblade över en fråga som ställdes vid mötet och om jag fattade rätt så sitter båda bas-/mellanregistren i samma kavitet - är det så och hur fungerar det i så fall? Basen sitter väl i en avstämd BR-låda?


Nej, frågan gällde, tror jag, om basarna sitter i samma kavitet och det gör de.
Elementet i triangeln sitter i en egen kavitet. En liten sån, under 1 liter för att höja q och möta upp den ökning som den runda skivan ger mellan 400-1kHz.
Tack för vänliga ord. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 18:28

Johan_Lindroos skrev:På träffen kändes det som salig Stigs ande vilade över salen. Han hade nog tyckt det hade varit kul att höra på dem om han hade kunnat. Jag är ganska säker på att han hade tyckt om det han hade fått höra.

För mig känns det extra kul att Juanth och Rille var måna om att hålla sig så trogna som möjligt till patentet. Det kändes som de vill göra det så nära som möjligt som Stig tänkte sig, fast nu med möjligheten att använda dagens lite mer moderna element.

Jag ser fram emot fortsatt utveckling av projektet.

För mig var ljudet på 1812 och Hootenanny singers tyvärr bottennapp som jag gärna hade sluppit (tyvärr utom Juanths och Rilles kontroll). Bägge led av dålig inspelningskvalitet. Övriga låtar lät mycket bra, både om man satt som i mina fall centrerat eller till vänster.


Ja värst var nog 1812. Det var inte den bästa versionen som önskades. Monoversion var det, vilket kan vara ok men inspelningen var rätt usel. Så kan det gå med önskningar. Jag är osäker på om det var rätt version vi lyssnade på..

Och tack Johan för snälla ord. :)
Fortsättning följer med Ambiensdiskanterna bl.a
Senast redigerad av juanth 2024-04-18 18:43, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster