Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26712
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav hifikg » 2024-04-18 18:32

Telarcs utgåva av 1812 har, trots tydlig varningstext, skjutit många element i sank genom tiderna. Låter bra till det inte låter bra längre. Senast jag spelade på någorlunda realistisk nivå fick jag uppleva mer realism än jag förväntat mig. Inte nog med att det hördes, högtalarna blixtrade också! Kommer nog inte våga spela den skivan fler gånger, men aldrig säga aldrig. Kommer det någon med feta högtalare och påstår att de pallar så...

Den här gjorde det inte... https://www.dropbox.com/s/0kq2iofobapaamn/1812boom.m4v?dl=0
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57284
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Nattlorden » 2024-04-18 18:40

juanth skrev:
Johan_Lindroos skrev:På träffen kändes det som salig Stigs ande vilade över salen. Han hade nog tyckt det hade varit kul att höra på dem om han hade kunnat. Jag är ganska säker på att han hade tyckt om det han hade fått höra.

För mig känns det extra kul att Juanth och Rille var måna om att hålla sig så trogna som möjligt till patentet. Det kändes som de vill göra det så nära som möjligt som Stig tänkte sig, fast nu med möjligheten att använda dagens lite mer moderna element.

Jag ser fram emot fortsatt utveckling av projektet.

För mig var ljudet på 1812 och Hootenanny singers tyvärr bottennapp som jag gärna hade sluppit (tyvärr utom Juanths och Rilles kontroll). Bägge led av dålig inspelningskvalitet. Övriga låtar lät mycket bra, både om man satt som i mina fall centrerat eller till vänster.


Ja värst var nog 1812. Det var inte den bästa versionen som önskades. Monoversion var det, vilket kan vara ok men inspelningen var rätt usel. Så kan det gå med önskningar. Jag är osäker på om det var rätt version vi lyssnade på..


Den vore sämsta valet oavsett... Ni kunde tagit med tre par högtalare och det hade inte räckt ändå.... ( Kör 8xLTS B1 med Ino delningsfilter och sub-boost och det är tveksamt jag kan spela 1812... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 18:50

petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:På träffen kändes det som salig Stigs ande vilade över salen. Han hade nog tyckt det hade varit kul att höra på dem om han hade kunnat. Jag är ganska säker på att han hade tyckt om det han hade fått höra.

För mig känns det extra kul att Juanth och Rille var måna om att hålla sig så trogna som möjligt till patentet. Det kändes som de vill göra det så nära som möjligt som Stig tänkte sig, fast nu med möjligheten att använda dagens lite mer moderna element.

Jag ser fram emot fortsatt utveckling av projektet.

För mig var ljudet på 1812 och Hootenanny singers tyvärr bottennapp som jag gärna hade sluppit (tyvärr utom Juanths och Rilles kontroll). Bägge led av dålig inspelningskvalitet. Övriga låtar lät mycket bra, både om man satt som i mina fall centrerat eller till vänster.


Då skall man veta att Stig själv ibland demade sina högtalare med totala bottennapp, just för att visa på den urusla, unkna, förhatliga inspelningskvalitet som faktiskt finns och som tydligt återges med Stig Carlssons högtalare.

Det är inte lätt att som utomstående hålla låda gällande ortoakustiska principer.

Jag såg hela föreställningen via Utube och lyssnade i hörlurar. Förvånansvärt bra ljud via mikar och lurar, speciellt i basen.

Vad gäller det slutliga resultatet, så gäller 80/20-regeln eller 90/10-regeln.
Hard work.


Om vi hade spelat några moderna riktigt dynamikfattiga produktioner så hade halva styrkan i salen avlidit.. :mrgreen:
Intressant att Stig gjorde så. Det som var dåligt förr är ännu sämre nu tyvärr.

Kul att du lyssnade Peter. Det kanske kan bli ett tillfälle att höra dem på närmare håll nån gång framöver. Det vore kul att höra hur du uppfattar dem.
Senast redigerad av juanth 2024-04-18 18:56, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 18:53

Rille skrev:Tack för alla fina kommentarer här. Jag tar åt mig lite då jag bidragit med en del tankearbete i projektet. Mycket kul att det uppskattas av både Johan och er som lyssnat.


Ja du ska ta åt dig i hög grad. Det har varit ett mycket fint samarbete och även om jag var den som kläckte idéen att bygga dessa så kunde det inte varit någon som passat bättre än du Rick att samarbeta med. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Kraniet » 2024-04-18 20:06

Jag tror det är många med mig som ser fram emot en byggmanual med ritningar vad det lider :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17899
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Almen » 2024-04-18 20:18

Här skulle den ha varit:
Almen skrev:Väldigt kul att läsa! Imponerande bygge, imponerande arrangemang!

:)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Kalejdokom » 2024-04-18 20:35

juanth skrev:... basarna sitter i samma kavitet

Jag erkänner gärna att jag är dåligt påläst, men sitter det alltså dubbla basar i varje låda? Jag har sett i patentet att det finns figurer som visar alternativa varianter med bl.a. fler element, men jag ser ingenstans i byggtråden att det är mer än ett element...

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 21:30

Almen skrev:Här skulle den ha varit:
Almen skrev:Väldigt kul att läsa! Imponerande bygge, imponerande arrangemang!

:)


Tack så mycket. Det har varit mycket jobb men också det absolut roligaste jag har gjort någonsin.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 21:50

Kalejdokom skrev:
juanth skrev:... basarna sitter i samma kavitet

Jag erkänner gärna att jag är dåligt påläst, men sitter det alltså dubbla basar i varje låda? Jag har sett i patentet att det finns figurer som visar alternativa varianter med bl.a. fler element, men jag ser ingenstans i byggtråden att det är mer än ett element...


Det stämmer att det inte finns någon med två basar. Eller jo det finns kanske någon variant på trevägare med två mindre basar eventuellt. En variant är faktiskt med fyra basar. De sitter då kopplade i serie/parallell på samma vis som Ingvar gjorde i LTS 3v. Det var ifrån Stig han fick idén nämnde han på demonstrationen av fyrvägarna. :)

Det kan stämma att det i den här tråden inte nämns något om dubbla basar. Jag har inte varit så duktig på att förmedla särskilt mycket kring byggets fortskridande. Riktigt dålig faktiskt. :oops:
Tidsbrist pga helrenovering av hus samtidigt skulle kunna vara ett fullgott skäl till det.. :)

Tanken med dubbla basar är enbart att kapaciteten skulle bli rejäl. Det blev lite negativ kritik på den punkten, Ingvar påminde mig om att 1/4 våglängd vid 200 Hz är 42 cm och basarna sitter nån dryg decimeter mer isär. Så här i efterhand så hade det kanske varit bättre med en 12 eller 15” per högtalare. Det går iofs att ändra på men de 2 10” SBNRX75-6 som sitter i spelar väldigt fint måste jag säga. Motsvarande SB 12” har även någon tillagd kortslutningsring och lägre distorsion.
I patentet är högtalaren 50 cm bred och 60 cm i den här tolkningen.

Basarna är på 6 ohm och är just nu kopplade i serie så en variant när det sen finns ett helt färdigt passivt filter till alla andra element är att de istället kopplas parallellt och drivs av varsin kanal. Passivt filter till basarna avstår jag då det blir så stora och dyra komponenter.
Senast redigerad av juanth 2024-04-18 21:57, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 21:53

Kraniet skrev:Jag tror det är många med mig som ser fram emot en byggmanual med ritningar vad det lider :D



Jag ska förmedla det till PR-avdelningen :wink:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Kalejdokom » 2024-04-18 22:05

Ok, tack för utförligt svar! Bara en sista fråga då: var sitter det andra elementet (som inte syns på någon bild)?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-18 22:17

Kalejdokom skrev:Ok, tack för utförligt svar! Bara en sista fråga då: var sitter det andra elementet (som inte syns på någon bild)?


Ja ok, sorry. Det sitter alltså ett på var kortsida. På motsvarande position som det som syns.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Kraniet » 2024-04-19 08:05

En fördel med två basar placerade på det sättet är ju förstås en minskning av vibrationer i lådan.

Men ett alternativ till dubbla tio kunde ju vara dubbla 8-tum. Med rätt val av basar kunde nog rejäl basförmåga uppnås ändå.
Kanske kan originalstorleken på lådan då behållas (samt avståndet mellan basarna bli mer gynnsamt)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav BellsnWhistles » 2024-04-19 11:47

Jag funderar lite på det fysiska avståndet mellan basarna med tanke på den relativt höga delningsfrekvensen (220 Hz enl. uppgift).
Det ger en våglängd på c:a 1,6 m.
Vad kan det fysiska avståndet mellan basarna vara, 70-80 cm?
Vidare så är ju 220 Hz en bit in i mellanregistret och båda elementen spelar båda åt varsitt håll, inget av hållen direkt i riktning mot lyssnaren.

Allt ovan kanske blir en utmärkt god halvortoakustisk soppa :D, men det skulle vara intressant att höra tankar om det i alla fall.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-19 13:18

@kraniet. Ja det skulle fungera bättre med 2x8” men möjligen upplevas som lite snålt gällande konyta.

@Bellsnwhistles

I patentet anger Stig lämplig delningsfrekvens till 150-250 Hz
57 cm är det mellan basarna. (Lådan är 60 cm minus försänkningar för elementen) Kring 40cm hade varit bättre. En kvarts våglängd vid 220 Hz alltså.
Alternativet för att göra rätt utan att bygga om är att sänka till 150 Hz men då tappas en del i ljudtrycksförmåga. Spelar kanske inte någon större roll vid bruk hemma.

Fokus under bygget har mycket varit på triangelelementet och middomen. Att få dem att fungera bra ihop och bra i sig själva. Basarna har hamnat något i skymundan.

Jag måste släppa det här för ett tag nu och fokusera på fortsatt renovering av mitt hus men det blir en fortsättning med ambiensdiskanterna och passiva filter samt annat som tex basars placering. Det känns inte helt bra att nöja sig med något som inte är optimerat. Sen är det väl så att i basen kommer ekvalisering ske hur som helst då rummen ändå har sista ordet men det ska inte behöva uppstå utsläckningar pga fasfel pga för brett mellan basar osv när hela konstruktionen går ut på att undvika minima och maxima upp mot 1,5 kHz.

Jag var inne på häromdagen att en 12” eller 15” på samma sida som triangeln skulle kunna vara bästa lösningen.

Om delning ska sänkas till 150 Hz så måste kaviteten bakom triangeln ökas något. Q är högt och likaså fs så fs hamnar för nära delningen om samma kavitet behålls.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Kraniet » 2024-04-19 13:52

Är väl inget som hindrar att man sätter det ena element på framsidan heller egentligen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav petersteindl » 2024-04-19 15:47

Om man drar en linje mellan basarnas mittpunkter på membranet och fortsätter denna linje till höger och vänster om basarna, så kommer det bli maximal kamfiltereffekt längs med denna linje. Från mitt emellan basarna och längs med normalen på denna linje adderar basarna i fas.

Om basen på triangelsidan är längs bak närmast vägg och basen på motsatt sida är tvärtom d v s längst ut, så kommer linjen mellan basarna att få en vinkel och normalen till den linjen blir mer i riktning mot lyssnaren. På så sätt skulle man möjligtvis kunna få högre riktningsverkan på direktljudet mot lyssnaren ovanför eller kring 200 Hz. Om det hörs vet jag inte, men det skulle kunna provas.

Första mätning kan vara i befintligt skick på basarna utan delningsfilter med en mikrofon på golvet där man mäter på golvets horisontalplan 2 meter ifrån högtalaren och från basarnas sammanlagda akustiska centrum. Då mäter man längs med radien på en cirkel. Man kan stega sig fram ungefär 15 grader d v s 0, 15, 30, 45, 60, osv runt om till 180 grader, där 0 och 180 är längs med golv och vägg och 90 grader är ortogonalt mot vägg.

Kan man då tydligt se riktverkan från ungefär 180 Hz och uppåt med kamfiltereffekt, så skulle man kunna utnyttja detta kring 200 Hz d v s runt delningen för att rikta detta frekvensområde mot lyssnaren genom att placera basarna så att det blir en vinkel där normalen går mot lyssnaren istället för ortogonalt ut från väggen där högtalaren är placerad. Som sagt, jag har själv aldrig experimenterat med den typen av högtalarplaceringar gällande basar.

Den totalt utstrålade effekten kommer inte förändras, men möjligtvis riktverkan ovanför viss frekvens.
Den yttre basen placerad på framsidan och i så fall längst ut mot golv skulle kunna funka för sådant ändamål.
Eftersom triangelelementet ovanför delningen är med högre riktverkan, så finns möjligheten att haka på denna riktverkan runt delningen med 2 basar med visst avstånd mellan varandra.
Det vara bara en tanke som sliog mig.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Calleberg » 2024-04-19 17:00

juanth skrev:Jag var inne på häromdagen att en 12” eller 15” på samma sida som triangeln skulle kunna vara bästa lösningen.


Två tior som du har nu är ju samma sak som en femtontummare med samma slaglängd. En tolva behöver såklart vara ganska långslagig för att matcha.

En 15tummare som spelar rent och rakt upp till 220 Hz utan konuppbrytning vid problematiska frekvenser stavas nog JBL... :) 2256G kanske.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22723
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-19 17:11

Finns väl en vits med två basar där den ena spelar med magneten utåt för reduktion av distorsion?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28090
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav PerStromgren » 2024-04-19 17:46

Ett större membran brukar väl ha oftast större slaglängd, allt annat lika?

Ack ja, alla dessa val! Det finns en anledning till att inte alla högtalare ser likadana ut! :D
... tycker jag!

Per

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1215
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-04-19 18:19

Njae!
Bara för att membranet e större så innebär de inte att slaglängden e större.

Däremot finns de 12, 15 å 18 mfl idag som har extrem slaglängd som inte fanns för 15år sedan.
Bilstero sidan har legat i täten för både små å stora element m extrem slaglängd.

Dessutom behöver ett större element slå mindre än ett mindre element för samma ljudtryck.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-20 00:23

petersteindl skrev:Om man drar en linje mellan basarnas mittpunkter på membranet och fortsätter denna linje till höger och vänster om basarna, så kommer det bli maximal kamfiltereffekt längs med denna linje. Från mitt emellan basarna och längs med normalen på denna linje adderar basarna i fas.

Om basen på triangelsidan är längs bak närmast vägg och basen på motsatt sida är tvärtom d v s längst ut, så kommer linjen mellan basarna att få en vinkel och normalen till den linjen blir mer i riktning mot lyssnaren. På så sätt skulle man möjligtvis kunna få högre riktningsverkan på direktljudet mot lyssnaren ovanför eller kring 200 Hz. Om det hörs vet jag inte, men det skulle kunna provas.

Första mätning kan vara i befintligt skick på basarna utan delningsfilter med en mikrofon på golvet där man mäter på golvets horisontalplan 2 meter ifrån högtalaren och från basarnas sammanlagda akustiska centrum. Då mäter man längs med radien på en cirkel. Man kan stega sig fram ungefär 15 grader d v s 0, 15, 30, 45, 60, osv runt om till 180 grader, där 0 och 180 är längs med golv och vägg och 90 grader är ortogonalt mot vägg.

Kan man då tydligt se riktverkan från ungefär 180 Hz och uppåt med kamfiltereffekt, så skulle man kunna utnyttja detta kring 200 Hz d v s runt delningen för att rikta detta frekvensområde mot lyssnaren genom att placera basarna så att det blir en vinkel där normalen går mot lyssnaren istället för ortogonalt ut från väggen där högtalaren är placerad. Som sagt, jag har själv aldrig experimenterat med den typen av högtalarplaceringar gällande basar.

Den totalt utstrålade effekten kommer inte förändras, men möjligtvis riktverkan ovanför viss frekvens.
Den yttre basen placerad på framsidan och i så fall längst ut mot golv skulle kunna funka för sådant ändamål.
Eftersom triangelelementet ovanför delningen är med högre riktverkan, så finns möjligheten att haka på denna riktverkan runt delningen med 2 basar med visst avstånd mellan varandra.
Det vara bara en tanke som sliog mig.


Intressant Peter. Jag ska mäta enligt ditt förslag och se vad det visar. Men det kan ta ett tag..måste bygga klart mitt kök först.. Ska sedan ta ställning till en eventuell förändring. (Efter mätning)
Mitt hus har väldigt genomsläppliga väggar och golv. Jag får lägga till ca 10dB vid 28 Hz (jämfört med ett mer standard rum i 50-tals hus i lägenhet) och någorlunda jämnt avtagande upp till ca 45 Hz. Jag funderar på om det gör det lättare eller svårare att utläsa en sådan mätning du föreslår men lutar åt att den nog är en fördel då mitt hus ändå har små problem med rumsresonanser. Det är nära på att jag ibland känner att jag bor utomhus :D
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-20 00:25

Calleberg skrev:
juanth skrev:Jag var inne på häromdagen att en 12” eller 15” på samma sida som triangeln skulle kunna vara bästa lösningen.


Två tior som du har nu är ju samma sak som en femtontummare med samma slaglängd. En tolva behöver såklart vara ganska långslagig för att matcha.

En 15tummare som spelar rent och rakt upp till 220 Hz utan konuppbrytning vid problematiska frekvenser stavas nog JBL... :) 2256G kanske.


Det finns hos tex Ino mycket långslagiga 12” tex, även 15”
JBL 2256G ska jag kika på.

Edit/ de verkar vara utgångna..men väldigt potenta.
Senast redigerad av juanth 2024-04-20 01:24, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-20 00:33

Eftersom målet hela tiden har varit att optimera detta projekt till max så känner jag att det bör fortsätta till att det blir så. Jag sätter upp ett mål att det ska vara klart till hösten. Det kommer innefatta även ambiensdiskanter såväl som basars placering och fortsatt undersökande av triangelns utstrålning som möjligen kan förbättras något.
Lite spännande är också att undersöka vissa funktioner i den trattliknande anordningen (Stigs härliga uttryck)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2024-04-20 00:35

Imperial-Blomman skrev:Njae!
Bara för att membranet e större så innebär de inte att slaglängden e större.

Däremot finns de 12, 15 å 18 mfl idag som har extrem slaglängd som inte fanns för 15år sedan.
Bilstero sidan har legat i täten för både små å stora element m extrem slaglängd.

Dessutom behöver ett större element slå mindre än ett mindre element för samma ljudtryck.


Ja det är bättre att titta på hur mycket luft som flyttas. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Calleberg » 2024-04-20 09:55

juanth skrev:JBL 2256G ska jag kika på.

Edit/ de verkar vara utgångna..men väldigt potenta.


Ja tyvärr, och så är det med många 15 tummare med exceptionella prestanda.
Ett annat intressant element är faktiskt Dayton RSS390HF
Även det har lågt Le och därmed på pappret acceptabel frekvensgång där i övre midbasen. Rätt ok Distorsionsprestanda (även om jag är osäker på hur det ser ut över 150Hz) och faktiskt svårslagen om man vill ha bra lågbasutsträckning i en skapligt liten sluten låda, halvbra slagläng är nog största tillkortakommandet (i den slutna lådan).

Edit: Finns ett par som du kan låna om du vill när du tröttnat på att renovera hus.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-04-20 10:46

Calleberg skrev:
juanth skrev:JBL 2256G ska jag kika på.

Edit/ de verkar vara utgångna..men väldigt potenta.


Ja tyvärr, och så är det med många 15 tummare med exceptionella prestanda.
Ett annat intressant element är faktiskt Dayton RSS390HF
Även det har lågt Le och därmed på pappret acceptabel frekvensgång där i övre midbasen. Rätt ok Distorsionsprestanda (även om jag är osäker på hur det ser ut över 150Hz) och faktiskt svårslagen om man vill ha bra lågbasutsträckning i en skapligt liten sluten låda, halvbra slagläng är nog största tillkortakommandet (i den slutna lådan).

Edit: Finns ett par som du kan låna om du vill när du tröttnat på att renovera hus.


Jag skulle säga att 12mm är en alldeles ypperlig avvägning. Väldimensionerat element. Superbt i ett antal om 4 i system.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Calleberg » 2024-04-20 11:09

MagnusÖstberg skrev:Jag skulle säga att 12mm är en alldeles ypperlig avvägning. Väldimensionerat element. Superbt i ett antal om 4 i system.


Jodå, det är inte så tokigt alls, mer än ca 20mm (för femtontummare)verkar inte behövas utom vid riktigt extrema hembioorgier. Och har man fyra (vilket man nästan alltid bör ha) :wink: så är det ju som att ha två med 24mm Slaglängd. :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav RMA » 2024-04-20 20:43

Härligt projekt :). Detta vore väl lämpligt att ha som framtida projekt i MOLT?
Kanske som grupp köp?

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 644
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Rille » 2024-04-20 22:33

Nja tanken är kul, men det finns en del saker som blir lite knepiga, tex hornet och trekanten. Det är inte lätt att bygga de grejerna. Sen kostar elementen en hygglig slant. Jag tror att inte så många vill lägga de pengarna och få snickra allt själva.. men jag kan ha fel?..

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster