3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10387
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav distad » 2024-05-09 12:52

Här kommer 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar och även ett som har använts i Larsen.(2608-913000) Och som det skrivs om på Carlsson kult om 2608-913000 som Låter rent och varmt i mina öron så låter Larsen 6 och 8 hissad i diskanten "i mina öron" = lyssningströtthet i mina öron. Inte "alls" rent och varmt.... :? Sedan står det om d2606-920000 att: Den är bra och prisvärd men inte riktigt high-end. :? Vad är High-End för er Carlsson människor :?: Och sist har vi ju N diskanten som låter ypperligt i OA51.N "enligt mina öron" Sedan när man läser vidare på Carlsson Kult så står det om olika myter, bla. detta. En annan myt är Carlssons oerhört noggranna val av filterkomponenter. Huruvida han alls trodde på hörbara skillnader mellan filterkomponenter är oklart (jag gör det inte), men inte mer än att han överlät det valet åt byggaren, John Larsen. Det var Larsen som gjorde jämförande lyssningar på filterkomponenter och valde dem.
Jag har själv inga direkta erfarenhet av olika jämförelser mellan olika filterkomponenter, men jag lyssnar på dem som gjort jämförelser och talar om var de hört. Men det som jag verkligen funderar över är hur fanken Larsen gjort när han fick diskanten 2608-913000 att stick ut så som den gjorde på Larsen 8 och 6 på mässor. :?: På Kult så beskrivs den som ren och varm.... :? Kan vi uppleva en diskant så helt olika :?: Jag har ju alltid hävdat att även hörseln är ett sinne och att vi upplever saker olika. Men de personer som jag besökt mässor med har upplevt samma sak som jag med d2608-913000 diskanten. Så är det något i filtret som gjort denna hissande eller är det mässlokalerna som påverkat så mycket negativt, eller är det bara mina öron som inte är rätt inställda. Jag har ju lyssnat på OA52.2 OA52.3 OA51.N OA52.N och Larsen 8 och 6 och OA52.3 OA51.N OA52.N är ju helt överlägsna i mina öron även om det skiljer i ljud mellan dem och jag tyckte inte att OA52.3 var Low-End som väl är motsatsen emot High-End :?:
Funderat på detta länge och därav så tänkte jag det skulle komma ner i skrift då jag kommer ha ett par Carlsson i framtiden när jag får en "egen dörr" att kliva in i, men det kommer inte ske nu när jag ser mer nyktert på saker och ting. :(
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 13000.html
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 20000.html
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 000-4.html
Senast redigerad av distad 2024-05-12 05:17, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57367
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav Nattlorden » 2024-05-09 13:03

Hur höga frekvenser man fortfarande hör påverkar väl definitivt upplevelsen. Mina öron bryr sig ju inte längre än till 14500 eller så... mot 23000 när jag var 20...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22784
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav RogerGustavsson » 2024-05-09 13:48

Även högtalare som Carlsson och Larsen påverkas av rummet, diskanten skickas ut i en vinkel och var och vad den träffar tror har betydelse.

Tror också många talar om diskanten men egentligen menar diskantens nedre del. Det blir mer eller mindre påträngande om man pillar med nivån där. Översta diskanten är inte lika känsligt för min del.

Stig Carlsson hade uppfattningar om komponentvalet och föredrog väl lyxfiltret till 52.2?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35556
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav paa » 2024-05-09 13:56

Delningsfiltret resulterande akustiska filterfunktion (och jag menar inte ”filterkomponentpriset”) (läs tonkurvan!) kan ha väl så stor påverkan på det ljudande resultatet som val av element.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10387
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav distad » 2024-05-09 15:57

Jag är ännu känslig för vass eller hård diskant, eller hissad diskant. Det ska låta homogent i toppen. Däremot så har jag inget emot om det är extra drag i botten då mycket skivor låter bättre då, men där skulle man vilja ha olika inställningsmöjligheter förprogrammerade för att det skulle vara perfekt. Men jag är ju inte sådan som eftersträvar att det ska låta exakt som skivan gör för mycket skivor låter skit helt enkelt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22784
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav RogerGustavsson » 2024-05-09 16:01

distad skrev:Men jag är ju inte sådan som eftersträvar att det ska låta exakt som skivan gör för mycket skivor låter skit helt enkelt.


Det är dessvärre så det är!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39904
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav petersteindl » 2024-05-09 16:32

distad skrev:. . .
Sedan när man läser vidare på Carlsson Kult så står det om olika myter, bla. detta. En annan myt är Carlssons oerhört noggranna val av filterkomponenter. Huruvida han alls trodde på hörbara skillnader mellan filterkomponenter är oklart (jag gör det inte), men inte mer än att han överlät det valet åt byggaren, John Larsen. Det var Larsen som gjorde jämförande lyssningar på filterkomponenter och valde dem.
. . .

Jag ser detta som inkorrekt. Jag var själv hemma hos Stig då det lyssnades på olika delningsfilterkomponenter till OA-52.2. CFAC-spolarna var mitt initiativ. Stig hade sina delningsfilter utanför högtalarna för att lättare kunna göra lyssning på olika komponenter inkl internt högtalarkablage. Detta gäller framför allt OA-52.2.
Som kondensator valde Stig Wonder Cap. Jag använde väldigt mycket papper i olja på den tiden d v s på 80 och 90-talet.
John Larsen ville ha komponenter som enkelt gick att köpa och var överkomliga i pris och som inte var för svåra att montera. Kondensatorer av axiell typ valdes företrädelsevis.
John Larsen lyssnade också en del och gillade Wonder Cap PP och papper i olja. På den tiden var det danska Jensen som tillverkade axiella kondensatorer med papper i olja. Sedan blev det fler tillverkare.

På 70-talarna och bakåt i tiden gällde luftlindade spolar och filmkondensatorer (mestadels ERO med polyester eller polykarbonat). Jag tror dock att det inte lyssnades på delningsfilterkomponenter på den tiden.
Däremot var följande:
Järnkärna i spolar gick fetbort. Elektrolytkondensatorer likaså.

Jag vill även passa på att citera ett gammalt inlägg jag skrivit i ämnet.

petersteindl skrev:Stig Carlsson hade ett par OA-52 som han spelade på. Det var hans original OA-52 som var Stigs referens från 1984. Detta par moddades av Stig under årens lopp. För varje modd ringde Stig och ville att jag skulle komma och lyssna. Det blev kabelbyte, filtbyte, byte av kondensatorer, byte av drosslar, delningsfilter placerade utanför lådan, nya anslutningskontakter, osv. Det blev sedermera också ny diskant och ny bas och rundad kring utloppet på basreflexporten på utsidan av lådan. Nu är vi inne på OA-52.2 och 1996. John Larsen hade gjort en ny serie lådor och bytt anslutningskontakter så att bas och diskant kunde anslutas separat d v s en högtalarterminal med dubbla anslutningar.

OA-52 hade under årens lopp genomgått en liten metamorfos. På 80-talet jobbade en säljare hos Wilhelm Lilliehöök som heter Per Ruthström. Kallades Pelle. Han var trogen Carlssonfantast och blev sedermera butikschef i Willes Direkt butik. Då Stig och Jon Larsen 1995/96 ingick nytt avtal så hjälpte Pelle till med att besöka handlare i Stockholm och även runt om i Sverige. Av den första serietillverkade OA-52.2 fick Pelle Ruthström upp ett par som han köpte av Jon Larsen.

Så, nu har jag grundat lite historia runt omkring. Jon Larsen skulle dema OA-52.2 för handlare och det beslutades att det skulle ske hemma hos Stig Carlsson. Men Stigs egna exemplar av OA-52.2 hade ju delningsfiltren utanpå och var med fel kontaktdon och var inte representativa för de OA-52.2 som skulle tillverkas och säljas och levereras till handlarna. Så man beslutade att det skulle demas på ett fabriksbyggt par OA-52.2. Stig var inte så glad åt detta eftersom han kände sig hemma med det par han ju under längre tid spelat in. Stig ringde om det och vi samtalade och jag tyckte att de kunde lämna över Pelle Ruthströms par som Stig kunde lyssna på någon vecka innan demot för handlare.

Sagt och gjort, Stig fick prova Pelles OA-52 och Stig ringde ganska snart och var mäkta förvånad eftersom han redan vid första lyssning föredrog Pelles exemplar framför sitt eget referenspar. Stig skrattade på sitt sätt i telefon. Det var kort och på gränsen till ett konstaterande. Svårt att beskriva i ord :)

Demot blev av och allt var frid och fröjd men Stig ringde och frågade hur han skulle bete sig. Ja, vad är det som inte är bra, frågade jag. Jag måste väl lämna tillbaka högtalarna sa Stig lite uppgivet. Jaha, måste Pelle ha högtalarna på en gång frågade jag. Har Pelle eller Jon sagt något? Nej de hade de inte. Ok, ring Pelle eller Jon och fråga om Pelle behöver ha högtalarna på en gång var mitt förslag. Stig ringde och Pelle behövde inte högtalarna på en gång. De skulle enbart bli kvar i kartongerna som flyttgods eftersom Pelle var i flyttagen. Det skulle vara ungefär några månader. Ok, så då löste sig detta. Stig var åter glad. Stig gillade dessa OA-52.2 jättemycket. Jag föreslog för Stig att Per kunde ta ett nytt fabrikstillverkat par så kunde Stig göra upp med Jon angående det par han lånat. Jag tror Stig ringde Per igen efter någon månad men det var ingen ko på isen, Stig kunde låna högtalarna ett tag till och det passade Stig. På så sett hade Stig för stunden ingen utgift för högtalare. Så fortsatte det till den dag Stig gick bort 1997. Jag skötte bouppteckningen i dödsboet och jag visste att det var Pelle Ruthströms OA-52.2 så han kontaktades och fick sina högtalare.

Efter Stigs bortgång och innan högtalarna lämnades tillbaka så gjorde Bertil Alving en del mätningar hos Stig som jag har fotografier på. De finns upplagda på faktiskt.

Jag tror Pelle har kvar detta fina par OA-52.2 än idag. Stigs gamla referenspar var inte intakta vid Stigs bortgång. Jag ville att de skulle sättas ihop och vara kvar i Stiftelsen. De sattes sedermera ihop och såldes till någon i Kristianstad om jag minns rätt. AVR7000 kan nog den historien och även OlA-68.

Med tanke på detta så finns faktiskt det sista referensparet OA-52.2 som Stig var helt nöjd med fortfarande intakt hos Pelle. :) Hmm, jag kanske ringer honom och bjuder tusen spänn 8) Fast jag tror inte de är till salu. Han är den person som kan känna sig mest nöjd av alla Carlssonägare. Det är honom förunnat.

Så, hoppas att jag kunnat skingra dimman lite.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10387
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav distad » 2024-05-09 20:59

Jag blir inte förvånad, då jag har något svagt minne av att Stig inte bra mätte utan lyssnade mycket innan beslut. Och det står några grejer på Kult som jag personligen inte tror på, men det är jag det. Och det här med järnkärna i spolar är ju oerhört vanligt i gamla till äldre högtalare allmänt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3718
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav juanth » 2024-05-10 01:20

Fin historia Peter.
Jag var nära att träffa Per Ruthström, då han var intresserad av att köpa ett par fina OA12 av mig för kanske 3 år sedan. Jag var tyvärr inte hemma när Per kom på besök så min fru tog emot honom istället. Han berättade en del om sitt tidigare arbete och lite om Stig för min fru som tyckte det var en härlig man på besök. Han köpte OA12 och hälsade så gott till mig och tyckte det var lite synd att jag inte hade kunnat närvara då han såg att det stod både OA51 & OA52 i lyssningrummet.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 2022-11-10

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-10 02:00

Järnkärna kan man köra t bas när man har låg delningsfrekvens å vill ha lågt re.
De går å ha luftlindade spolar men dom blir stora å dyra.

Va de gäller diskanten i Larsen 6 å 8 så e de filtret tillsammans m diskant elementet som gör ljudet.
Dom har valt den diskant återgivningen helt enkelt.


26adc funkar ypperligt i 51.N.
Ja körde den skrikan m ett enkelt filter a la Carlsson å de lät inte så kul.
Den har för mycket energi runt 5KHz som gör mej lyssningstrött.

De e därför ja lagt 26adc på avbytarbänken å kör m TW29DN-B-8 istället.
De e en mycket bättre diskant än 26adc.
29dnb8 har inte den där energi bursten vid 5KHz som 26adc har å klarar sej bra m 12dB filter utan notchar å wg.

Man kan dock inte generalisera å sejja att ena diskanten låter si å den andra låter så.
Man måste kolla på hela filtret ser ut å va det gör å varför...
Allt i högtalaren å avspelningskedjan spelar in på ljud uplevelsen.

När ja testar diskanter så ere ofta får en aha uplevelse å håller inte alls me om va som skrivs.

Vad gäller kondingar så ere skillnad på olika märken å serier.
De e upp t var å en å prova sej fram.
Hör man ingen skillnad på flera olika kondingar så fine!!
Köp då den billigaste å va nöjd.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10387
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav distad » 2024-05-10 05:44

De e därför ja lagt 26adc på avbytarbänken å kör m TW29DN-B-8 istället.
De e en mycket bättre diskant än 26adc.

Och kostar "myyyyycket" mera också... :mrgreen: :wink: Det får nog bli https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 20000.html om jag ska ha Carlsson då filtret inte får dra iväg kostnadsmässigt, även om det inte är "High End" enligt Kult. "Billigt och bra i mina öron" :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7311
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav avr7000 » 2024-05-10 21:47

Denna gör mig konfunderad.... (överst i din lista)
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 13000.html

Är en annan diskant men med "rätt nummer" på etikett.
Går man till databladet på hifikits sida så är det den gamla (rätt) diskant...

https://www.hifikit.se/media/attachment ... 913000.pdf

Går man till Scan-speaks sida är det rätt diskant

https://www.scan-speak.dk/product/d2608-913000/
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 2022-11-10

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-10 22:34

Ja har ett par D2606 som ligger på avbytarbänken om du vill ha Distad.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10387
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav distad » 2024-05-13 03:18

avr7000 skrev:Denna gör mig konfunderad.... (överst i din lista)
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 13000.html

Är en annan diskant men med "rätt nummer" på etikett.
Går man till databladet på hifikits sida så är det den gamla (rätt) diskant...

https://www.hifikit.se/media/attachment ... 913000.pdf

Går man till Scan-speaks sida är det rätt diskant

https://www.scan-speak.dk/product/d2608-913000/

Nja, jag kopierade ju bara det som stod på Kult. Och då var det D2608/913000 Och vad jag fatta så är det den som varit i en del Larsen och OA51LE eller har jag fel avr7000 ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10387
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav distad » 2024-05-13 03:22

Imperial-Blomman skrev:Ja har ett par D2606 som ligger på avbytarbänken om du vill ha Distad.

Finns redan hos "välgöraren"
Men det här kommer ju troligtvis aldrig bli av, så det är som det är. :(
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7311
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav avr7000 » 2024-05-13 16:51

distad skrev:
avr7000 skrev:Denna gör mig konfunderad.... (överst i din lista)
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 13000.html

Är en annan diskant men med "rätt nummer" på etikett.
Går man till databladet på hifikits sida så är det den gamla (rätt) diskant...

https://www.hifikit.se/media/attachment ... 913000.pdf

Går man till Scan-speaks sida är det rätt diskant

https://www.scan-speak.dk/product/d2608-913000/

Nja, jag kopierade ju bara det som stod på Kult. Och då var det D2608/913000 Och vad jag fatta så är det den som varit i en del Larsen och OA51LE eller har jag fel avr7000 ?



Du har inte gjort fel.... antingen har scan speak helt ändrat diskanten eller så är det nåt fel med bilden på hifikit
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39904
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav petersteindl » 2024-05-13 17:25

Hur ser du skillnader på diskanterna i bilderna förutom frontplattan?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7311
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav avr7000 » 2024-05-14 15:40

petersteindl skrev:Hur ser du skillnader på diskanterna i bilderna förutom frontplattan?


Domen.... 3 skruv vs. 4 skruv
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39904
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav petersteindl » 2024-05-14 16:42

avr7000 skrev:
petersteindl skrev:Hur ser du skillnader på diskanterna i bilderna förutom frontplattan?


Domen.... 3 skruv vs. 4 skruv


Från början var denna diskant en Peerless-produkt. Jag har 3 eller 4 sådana liggandes. Sedan blev det Vifa Scan Speak produkt. De ingick alla i samma koncern som hette D-S-T, Danish Sound Technology. Sedan köpte Tymphany koncernen och splittrade bolagen och flyttade Peerless och Vifa till Kina. Det skedde 2006-2009.

Scan Speak blev utköpt från Tymphany och var kvar i Danmark.
I den vevan vandrade elementet mellan bolagen och kan ha fått förändringar mellan olika serier.

Sedan kan det även vara så att elementet kan fått olika fronter till OEM och olika högtalartillverkare. Då kan man i någon serie valt att använda sig av OEM versionen och lablat om elementet. Så gjorde Scan Speak eller Vifa med något av Inos element och även med Bremens element.

Så det kan finnas lite olika varianter av en och samma typbeteckning.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10387
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav distad » 2024-05-15 01:35

Men allt tillverkas väl i Kina oavsett märke idag ? Tänkte på Scan Speak blev kvar i Danmark. Man undra hur många märken som inte ägs av Kinesiska bolag, det kan inte var många.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39904
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav petersteindl » 2024-05-15 01:47

SB tillverkas i Indonesien.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10387
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav distad » 2024-05-15 02:13

petersteindl skrev:SB tillverkas i Indonesien.

Jag tänkte på Scan Speak.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39904
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav petersteindl » 2024-05-15 02:23

Scan Speak ägs av ett Taiwanesiskt bolag. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7311
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav avr7000 » 2024-05-15 08:28

Det är ju två heeelt olika element...

Dome, kantupphändning, antal skruvar till membran assembly etc..

Bild

Bild
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10387
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav distad » 2024-05-15 08:44

avr7000 skrev:Det är ju två heeelt olika element...

Dome, kantupphändning, antal skruvar till membran assembly etc..

[ Bild ]

[ Bild ]

Ja ja ja, Made in Denmark på det en... har vi med ful kopia här.... :mrgreen: Luktar Kineser. 8O Måste ju utredas :!: Kan ju inte stoppa vad som helt i ett par Carlsson.... :o vojne vojne som hifkg skulle ha sagt. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39904
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav petersteindl » 2024-05-15 09:13

avr7000 skrev:Det är ju två heeelt olika element...

Dome, kantupphändning, antal skruvar till membran assembly etc..

[ Bild ]

[ Bild ]


Magnetkretsen ser lika ut. Domerna är helt olika kan man se på bilderna. Domen i 092024 är likt originalet. Den andra domen är inte likt originalet. Med skruvarna är det tvärtom.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7311
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav avr7000 » 2024-05-15 21:48

petersteindl skrev:
avr7000 skrev:Det är ju två heeelt olika element...

Dome, kantupphändning, antal skruvar till membran assembly etc..

[ Bild ]

[ Bild ]


Magnetkretsen ser lika ut. Domerna är helt olika kan man se på bilderna. Domen i 092024 är likt originalet. Den andra domen är inte likt originalet. Med skruvarna är det tvärtom.


"originalet" har alltid haft 4 skruv då den var ett beställningsjobb till Scan-Speak från Peerless
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10387
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: 3 olika diskanter som använts i Carlsson burkar

Inläggav distad » 2024-05-15 23:11

avr7000 skrev:
petersteindl skrev:
avr7000 skrev:Det är ju två heeelt olika element...

Dome, kantupphändning, antal skruvar till membran assembly etc..

[ Bild ]

[ Bild ]


Magnetkretsen ser lika ut. Domerna är helt olika kan man se på bilderna. Domen i 092024 är likt originalet. Den andra domen är inte likt originalet. Med skruvarna är det tvärtom.


"originalet" har alltid haft 4 skruv då den var ett beställningsjobb till Scan-Speak från Peerless

Jag fattar noll.... :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster