Att förskjuta bottenplattan är ju inget som fanns i min hjärna, mycket tacksam för den detaljen. För det är i detaljerna som djävulen gömmer sig i.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
oa51 skrev:Kanske läst lite slarvigt, men vad består basstöden av? Element? Filter? Volym? Avstämning etc?
data_foggen skrev:Nu när coronan har släppt greppet och semesterresan avklarad så börjar det likna nått.
Bara resten kvar:
- montera kontakter
- dra kablar
- löda kondingar
- fylla upp med fluff
- osmo-vaxa svarta valcromaten.
- rolla vit lackfärg på de andra ytorna.
- måla svart under basreflexporten
- köpa sd-fötter. Vilken rekommenderas av er till oa51?
- anpassa oa-51orna till basstöden.
- fixa till finishen på oa51, tänker måla de vita och baffeln svart. Åsikter om det?
Stativen är grundade med snickergrund och sedan slipad med 120 papper efter tips här. Men jag har inte tålamodet att göra en perfekt slut finish, de ska ju ändå stå i halvdunkel.
avr7000 skrev:
"- anpassa oa-51orna till basstöden."
Menar du att ordna dubbla terminaler så du får separata terminaler till bas för att kunna ansluta basstativ?
data_foggen skrev:...
- fixa till finishen på oa51, tänker måla de vita och baffeln svart. Åsikter om det?
...
Kermit116 skrev:data_foggen skrev:...
...
Hm. Lallerstedt lever ju så han kan ju inte gärna spöka för Dig o rotera i sin grav, därtill är han så gammal att risken för att han åker tvärs över stan för att spöa upp Dig nog får ses som försumbar. Du får väl strängt taget göra hur Du vill.
Med de små öronen på så tycker jag det är effektfullt med en vit baffel. Riktigt snygga blir dom när jag lägger på John Larsens elementskydd som dock är lite för tighta för att helt passa Wavecorbasen, fast snyggt blir det. Tycker jag.
(Fotot nedan utan elementskydd.)
avr7000 skrev:Kermit116 skrev:data_foggen skrev:...
...
Hm. Lallerstedt lever ju så han kan ju inte gärna spöka för Dig o rotera i sin grav, därtill är han så gammal att risken för att han åker tvärs över stan för att spöa upp Dig nog får ses som försumbar. Du får väl strängt taget göra hur Du vill.
Med de små öronen på så tycker jag det är effektfullt med en vit baffel. Riktigt snygga blir dom när jag lägger på John Larsens elementskydd som dock är lite för tighta för att helt passa Wavecorbasen, fast snyggt blir det. Tycker jag.
(Fotot nedan utan elementskydd.)
Med en 28 kg hund som skulle kunna vispa ner OA51 från dessa stativ med bara svansen fick man göra något kraftigare...
Imperial-Blomman skrev:Oj!
De här e dom mest slitna Carlsson lådorna ja sett![]()
Men de viktigaste e ju att dom lirar bra.
Coola stativ.
Ve ere för basar i dom
petersteindl skrev:Det ser ut som de är slipade för att lackeras.
Används OA51 med sin basreflexport, eller har de sluten låda d v s är porten stängd?
data_foggen skrev:petersteindl skrev:Det ser ut som de är slipade för att lackeras.
Används OA51 med sin basreflexport, eller har de sluten låda d v s är porten stängd?
Porten är öppen.
//H
Är portarna förlängda ?
Imperial-Blomman skrev:Oj!
De här e dom mest slitna Carlsson lådorna ja sett![]()
Men de viktigaste e ju att dom lirar bra.
Coola stativ.
Ve ere för basar i dom
data_foggen skrev:Är portarna förlängda ?
Allt enligt instruktion i första inlägget.
Samma längd i basstativ.
distad skrev:Welpapp
Njut av dina 51.N, då de låter mycket bra![]()
![]()
Ps. Mycket snyggt filterbygge, tycker jag då som inte kan sådant.
![]()
Conny skrev:Hej Welpapp och välkommen till Faktiskt.io!
Jag har länge funderat på att försöka bygga mig att par OA51 så jag har lite frågor.
Har du gjort egna ritningar till OA51?
Vad har du använt för verktyg att såga med?
Det ser mycket bra ut tycker jag.
Conny skrev:Min plan (långsiktig!), är att använda en sänksåg och skena.
Men att hitta ritningar som stämmer verkar svårt.
Kan man tänka sig att du delar med dig av ritningarna?
Återgå till Carlsson Illuminati