OA 5xx.XXL aka Storebror går igen

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror går igen

Inläggav Chris71 » 2024-06-06 22:09

RogerGustavsson skrev:PASS A-40

Som vanligt är du som ett uppslagsverk Roger, alldeles korrekt.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-07-31 00:57

Idag var tydligen slutet på det där 24h bygget som jag startade för så där en 2veckor sedan, den ursprungliga planen hade nog kunnat hålla om det inte var så där att man skulle byta adress mitt uppi det och släpa ett par halvfärdiga lådor från min vanliga snickerplats till ett rörigt men lite mindre överfyllt garage

Förväntningarna och ambitionen låg väl inte på topp men syftet var väl lite ädelt iaf, rädda lite Gbg hifi historia.

Detta var ju i princip tomma lådor av den allra minst älskade av ursprungliga One, den hade element som känns igen BBC monitorer och stod på en ganska ful och klumpig låda som innehöll en tvivelaktig isobarik design, hela kalaset kom i någon knottrig halvmatt som likaväl kunde ha rollats på.

Innakråmet som saknades ersattes av trevliga element från
SEAS, delningen fick ligga kvar då SEAS mellanbas hade ganska lika värden som originalet, baffeln fick ett nytt toppskickt för att passa de nya elementen.
Sen pressade det på lite faner och en klick färg, häromkvällen konstaterade jag att det jag saknar som snickare finns det inte ett spår av målartalang, ju mer jag försöker ju mer frustrad blir jag, så nu får det vara nog, så här blev det och det får duga.

Nu får de åka upp till landet igen så får vi höra hur de låter.
Bilagor
image0.jpeg
image0.jpeg (113.39 KiB) Visad 1612 gånger
image1.jpeg
image1.jpeg (77.08 KiB) Visad 1612 gånger

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-07-31 08:41

I min skruvade verklighet är ju allt som inte har sitt ursprung i Skillingaryd fult per definition, men dom där bidde väl helt okej ändå. Du får inte var för kritisk mot Dig själv.

But the proof of the pudding is the eating! Hur låter dom?

(Och innan I-or o Maarten hittar tråden; hur mäter dom? :mrgreen:)

Edit: stavfel, eating
Senast redigerad av Kermit116 2024-07-31 09:16, redigerad totalt 1 gång.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-07-31 08:58

Snygga tycker jag :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-07-31 09:11

Ser bra ut. :D

Svart skinn på fronten hade väl varit det optimala utseendemässigt, men vet vågar sig på att få det snyggt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-07-31 11:02

Kermit116 skrev:But the proof of the pudding is the eating! Hur låter dom?

Så skrev jag en gång och blev rättad till "But the proof of the pudding is in the eating.
Bara så du vet :-)

En bra och användbar kommentar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-07-31 15:12

Bill50x skrev:

Så skrev jag en gång och blev rättad till "But the proof of the pudding is in the eating.

/ B

Haha, ja då hjälpte det ju inte stort att jag gick in o ändrade till "eating" som autokorrekt tyckte skulle vara "rating".

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-03 13:40

Kermit116 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Haha, ja då hjälpte det ju inte stort att jag gick in o ändrade till "eating" som autokorrekt tyckte skulle vara "rating".

Apropå ätande så var det länge sen jag kopplat in något hungrigare.
Första minuten var nästan plågsamt otrevlig lyssning, tills jag påminde mig om att den andra kanalen har en av mina optimerade 2.5 cloner med Purifi i som låter både bra och mycket, så mumlet från QLN burkarna var ingen inbillning.
Men when in doubt, turn it up. När nålen passerade kl13 så började det hända grejer, då lådan är lite och designad att stå på en subwoofer som en sluten topp så är nog inte output prio, dessutom har jag fyllt de knappa 11litrarna med ordentligt mycket fyllning.

Med när man drog på så uppstod det där lugnet som slutna högtalare bruka, man kan gasa på så länge man har hästkrafter att ordna drivningen med och det låter bra tills man överstyr eller pressar förstärkaren bortom sin gräns.

Om värdet är gynnsamt så skall det mätas lite senare för att verifiera om det är högtalarna eller musiken som är roligast, men än så länge en kul burk för någon som sitter på en förstärkare norr om 50W så ingen risk att Hifikg uppgraderar då han får parallellkoppla alla sina glödlampor eller laga gammeldansken om det skall bli party i grottan.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-04 22:08

Sorry Stig, jag antar att det inte är en riktigt schysst jämförelse men det hade banne mig varit intressant om det funnits en konventionell Carlsson högtalare att jämföra med ibland.

Jag säger inte att dessa pimpade "rejects" låter bättre än allt jag hört från stig händer men det är definitivt jämförbart med att växla upp från en trött Sonab 70-talsmodell till ett par moderna OA51, bitarna faller på plats och även under press så låter det fortfarande bra.
Kanske är det lite fusk att använda välbeprövade koncept och inte ta ut svängarna, enkla delningsfrekvenser, etablerat dugliga element och en sluten låda reducerar naturligtvis en del krångliga faktorer men resultatet blir ju inte mindre trevligt bara för att man tagit en del genvägar.

Mer en grundinvestering av 200kr för lådorna så var förväntningarna rimliga, elementen kom från högen "kommer nog till nytta en dag" så det är en mycket rimlig ekonomisk insatts i detta bygge och det är ingen tvekan att de definitivt mår bättre med en lite biffigare förstärkare, men det låter inte alls oävet även när volymen åker upp, subwoofer som jag plockade fram med förväntningen att de skulle kännas lite tunt i botten har fått stå oinkopplad det saknas inte alls så mycket botten som man kan tro.

Det enda smolket är att de måste bli kvar på landet eftersom sambon pekade på dem och sa, -Varför bygger du inte fler såna där, de var ju både lagom och snygga.
Så om jag ger henne rätt så är det ju slut med alla fullrange talare, men risken är ju uppenbart att hon har rätt till viss del.

Måste nog ta fram mikrofonen och se om det finns någon rimlig förklaring till att det låter så kul, kanske ligger ett litet varmt lyft runt 1200Hz och en skön discopuckel i botten, om vi får en regnfri dag kanske det går att reda ut, under tiden så spelar jag musik alldeles för högt och njuter gamla bruna drycker.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-08-04 23:52

Chris71 skrev:Sorry Stig, jag antar att det inte är en riktigt schysst jämförelse men det hade banne mig varit intressant om det funnits en konventionell Carlsson högtalare att jämföra med ibland.
...

Det är ju precis exakt därför Du ska vårda relationen med traditionsbärarna bland Dina ljudkompisar som ser till att hålla ett tillräckligt antal OA-52.2 i samlingarna.

52.2 är den punkt där Stig tvingades stänga boken. Man kan tycka vad man vill om Vifadiskanten men 52.2 kommer alltid att vara referensen. Reliken. Meterstaven, arkivmetern, tillverkad av en legering av platina och iridium. Typ.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2024-08-05 09:45

QLN System One trevlig liten kombo.
Mina har jag kört på i över 30år, mina är dock helt original.

QLN ystem one.jpg
QLN ystem one.jpg (215.42 KiB) Visad 1185 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-05 17:47

Han får sina infall snabbare än en gris blinkar, vad skall ha nu hitta på för att blidka eller uppröra de carlssonska gudarna efter att ha hyllat en högtalare från Göteborg.

Den som lever får se, det kan bli ett projekt med en lite annorlunda tvist det är det enda jag törs säga än så länge.
Bilagor
image0.jpeg
image0.jpeg (119.99 KiB) Visad 1131 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-05 17:54

Kermit116 skrev:
Chris71 skrev:Sorry Stig, jag antar att det inte är en riktigt schysst jämförelse men det hade banne mig varit intressant om det funnits en konventionell Carlsson högtalare att jämföra med ibland.
...

Det är ju precis exakt därför Du ska vårda relationen med traditionsbärarna bland Dina ljudkompisar som ser till att hålla ett tillräckligt antal OA-52.2 i samlingarna.

52.2 är den punkt där Stig tvingades stänga boken. Man kan tycka vad man vill om Vifadiskanten men 52.2 kommer alltid att vara referensen. Reliken. Meterstaven, arkivmetern, tillverkad av en legering av platina och iridium. Typ.

Du vet vilket bränsle du just kastade på brasan, men lite vis av en viss herre i area 51 så tänker jag mig inte kasta mig över att bygga en egen 52.x då tidigare experiment visar att 51:or har en något högre success rate att komma ut rätt i andra änden.
Min egna analys blir kortfattat, det finns tidigare OA konstruktioner som låter både bra och trevligt, vill man att det skall låta riktigt bra så är nog 50 serien bästa basen, men 51 är kanske den konstruktion som har enklast att ta till sig moderna element då den är närmast en konventionell högtalare.

Men det blir inga 52:or just nu, för många projekt ligger framför i pipeline vilket påminner mig om att jag inte kan sitta här och drömma längre, nu är det dags att ta fram sågen och fräsen.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-05 17:59

VintageHiFi skrev:QLN System One trevlig liten kombo.
Mina har jag kört på i över 30år, mina är dock helt original.

QLN ystem one.jpg

Det är ju onekligen en konstruktion före sin tid, som fick många andra att gå i samma spår.
Jag hade ju ingen chans att utvärdera originalets kvalitet då mina lådor var rena vrak, men om jag förstått den kritik jag lyckats läsa mig till så hängde väl inte riktigt elementen med i den delning som valts och effektiviteten på baslådan verkar och ha varit ett ämne för diskussion.

Nu är ju mina inte direkt så mycket mer orginal är delning och lådans invändiga storlek, med att det kan låta en del och ganska trevligt är uppenbart.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-06 18:12

Världen har ju gått framåt de senaste 50åren och det som var kompakt på 70talet går ju att förbättra mycket med lite aktiv delning och dsp oavsett vad vissa påstår.

Så varför inte testa med en av de mest kompakta modellerna som vi känner så väl till och se vad som kan hända om man ändra volym och bestyckning.
Alla bra projekt börjar ju vid sågen och med skapligt väder under dagen så kändes det ju lovande att kunna såga lite utomhus istället för att inhalera mdf damm.

Så upp med donatorn på sågbordet så bör det av.

Carlssoniter i vårt avlånga land kan vara lugna, det var inte the real deal utan ett par oälskade Mirsch snikmodeller i skabbig svart ask så inget väsentligt kulturarv har strukit med, nu kör vi.
Bilagor
image0.jpeg
image0.jpeg (148.33 KiB) Visad 1048 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-08-06 19:27

Chris71 skrev:Carlssoniter i vårt avlånga land kan vara lugna, det var inte the real deal utan ett par oälskade Mirsch snikmodeller i skabbig svart ask så inget väsentligt kulturarv har strukit med, nu kör vi.

Puh :!:
De va tur det.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-08-06 23:03

Imperial-Blomman skrev:
Chris71 skrev:Carlssoniter i vårt avlånga land kan vara lugna, det var inte the real deal utan ett par oälskade Mirsch snikmodeller i skabbig svart ask så inget väsentligt kulturarv har strukit med, nu kör vi.

De va tur det.

Samma säger jag. Jag gillar ju Chris och det hade ju varit tråkigt om han dragit på sig evig förbannelse.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-06 23:47

Kermit116 skrev:
Imperial-Blomman skrev:

De va tur det.

Samma säger jag. Jag gillar ju Chris och det hade ju varit tråkigt om han dragit på sig evig förbannelse.

Det har jag redan gjort, blivit en räkdoftande västkustbo som sitter och serie kör Qobuz via denon med Qnl högtalarna nätterna igenom, minns inte när det var lika kul att lyssna på musik senast.
Vad är väl medveten om begränsningarna i en liten 2-vägare som dessutom är sluten, men har man bara hästkrafter i förstärkaren så är det ju inga problem om man byggt med delar som håller, vågar inte lyfta ut dem och mäta för misstänker svårt en kapabel discopuckel ackompanjerad av ett något hett mellanregister som gör att kvinnoröster framträder så där tydligt som man vill.
Det är utan jämförelse det roligaste jag gjort i år.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-08-07 00:40

Ja små tvåvägare kan ge haksläpp.
På båten har ett rörsteg på 2x12W å ett par Tangent RS-2.
De e en knepig kombination.
Skulle säkert inte funka i ett normalt vardaxrum.
Men i hytten som e väldämpad å e byggd i trä å e på ca 4m2
så brakar det på bra.

Men jäklar va kul de e å lyssna där.
Ja har svårt å slita mej.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-10 15:24

Vi fortsätter väl med att rädda och förvanska kulturarvet, det har ofta sagts till mig att vi bygger allt för få välljudande blomlådor nuförtiden, så här är mitt försök att ändra på det.

Hur det kommer sluta vet ingen inklusive jag och lite skall jag hålla på en stund till för att det skall vara det minsta spännande men, här är iaf design ramarna.
Off axis både när det gäller mellanbas och diskant, en pigg och välbekant Satori får ta hand om allt upp till 3000Hz med hjälp av en 20liters låda som förhoppningsvis går att hitta en lagom avstämning mellan 30-40Hz, den kommer få hjälp av ett lika off axis diskant element som inte direkt är välfrekventerat i dessa typer av lådor, det är inte en dome, eller en kon men med ungefär lika mycket eller mer area att hjälpa till med spridningen.

Det blir en lagom hög blomlåda som skall placeras nära vägg och resten får experimenten under färdigställandet visa.
Bilagor
Blomlåda2.jpeg
Blomlåda2.jpeg (170.15 KiB) Visad 711 gånger
Blomlåda1.jpeg
Blomlåda1.jpeg (139.58 KiB) Visad 711 gånger

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2024-08-11 12:18

Spännande att följa!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-12 12:49

Jag har faktiskt goda förhoppningar då formen egentligen inte berättar något om den verkliga tanken bakom konstruktionen, men inom kort så hoppas jag kunna avtäcka 2 st olika versioner av ”blomlådor” men med tekniska och akustiska förutsättningar att kunna mäta sig med några av de allra senaste inkarnationer av OA högtalare som finns.

Jag ber om ursäkt för de kryptiska beskrivningarna, men hela projektet ha ett liten inslag av överraskning men inom kort kommer allt kunna avslöjas.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati