Troligen har det inte undgått någon att jag har en ohälsosam fascination att mickla med gamla burkar och nu så här på sensommaren har turen kommit till avdelningen "blomlådor"
Jag skall närmare bestämt leka med konstruktionen OA50, fast på lite okonventionellt vis.
Tanken är att vara trogen 2-vägs design med 6,5" mellanbas och 1 diskant på minst 2", volymen skall oxå vara så nära 20liter som jag kan komma, avstämningen och delningen skall även den hamna så nära originalet som möjligt.
Formspråket kommer ju absolut inte kännas igen, men det finns randiga och rutiga anledningar till detta som kommer avslöjas så småningom.
Självklart har jag passat på att hitta på några lagom knäppa projektnamn som förhoppningsvis kan utvecklas till något bättre men nu leker vi med att dessa är en ODE.5 i det ena fallet och en ODE.50 i det andra fallet.
Men det som kändes som en bra ide i morse började skava lite runt lunch och när min tröga Elu fräs gav ifrån sig en rökpuff och dog det skurna lagrets död runt middagstid så sneglade jag på gofklubborna och tänkte i ett svagt ögonblick att moderatbandy kanske inte är en så dålig hobby.
Den lilla högtalaren hyser jag fortfarande gott hopp om tack var en färdig baffel och räta vinklar.
Den större rackaren hade jag en ambitiös plan för, behålla mellanbasens elementens närhet till väggen, baffelns lutning och samma vinkel mot lyssnaren som en OA50, nu ca 12 timmar senare så vet jag att det går men det finns både svåra och näst intill omöjliga sätt att uppnå detta, jag tror inte jag behöver berätta vilken jag valde.
Dock är jag rimligt nöjd, kanske inte med resultatet men förmågan att långsamt och smärtfullt bli varse om hur många omöjliga vinklar man kan använda i en konstruktion som skulle vara ett billigare och enklare alternativ till OA52, men morgondagen kommer bli kvittot på om jag kommer undan med mina vilda idéer.
Imorgon skall lådor modifieras, dämpas, flödesdämp skall på plats och sen får vi se om det känns hoppfullare, klart är dock att det blir inga fler OA bafflar från scratch på ett tag efter detta projekt.