ODE.50

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71

ODE.50

Inläggav Chris71 » 2024-08-13 02:21

Troligen har det inte undgått någon att jag har en ohälsosam fascination att mickla med gamla burkar och nu så här på sensommaren har turen kommit till avdelningen "blomlådor"

Jag skall närmare bestämt leka med konstruktionen OA50, fast på lite okonventionellt vis.
Tanken är att vara trogen 2-vägs design med 6,5" mellanbas och 1 diskant på minst 2", volymen skall oxå vara så nära 20liter som jag kan komma, avstämningen och delningen skall även den hamna så nära originalet som möjligt.

Formspråket kommer ju absolut inte kännas igen, men det finns randiga och rutiga anledningar till detta som kommer avslöjas så småningom.

Självklart har jag passat på att hitta på några lagom knäppa projektnamn som förhoppningsvis kan utvecklas till något bättre men nu leker vi med att dessa är en ODE.5 i det ena fallet och en ODE.50 i det andra fallet.

Men det som kändes som en bra ide i morse började skava lite runt lunch och när min tröga Elu fräs gav ifrån sig en rökpuff och dog det skurna lagrets död runt middagstid så sneglade jag på gofklubborna och tänkte i ett svagt ögonblick att moderatbandy kanske inte är en så dålig hobby.
Den lilla högtalaren hyser jag fortfarande gott hopp om tack var en färdig baffel och räta vinklar.
Den större rackaren hade jag en ambitiös plan för, behålla mellanbasens elementens närhet till väggen, baffelns lutning och samma vinkel mot lyssnaren som en OA50, nu ca 12 timmar senare så vet jag att det går men det finns både svåra och näst intill omöjliga sätt att uppnå detta, jag tror inte jag behöver berätta vilken jag valde.

Dock är jag rimligt nöjd, kanske inte med resultatet men förmågan att långsamt och smärtfullt bli varse om hur många omöjliga vinklar man kan använda i en konstruktion som skulle vara ett billigare och enklare alternativ till OA52, men morgondagen kommer bli kvittot på om jag kommer undan med mina vilda idéer.

Imorgon skall lådor modifieras, dämpas, flödesdämp skall på plats och sen får vi se om det känns hoppfullare, klart är dock att det blir inga fler OA bafflar från scratch på ett tag efter detta projekt.
Bilagor
Baffel3.jpeg
Baffel3.jpeg (97.19 KiB) Visad 793 gånger
Baffel2.jpeg
Baffel2.jpeg (124.73 KiB) Visad 793 gånger
Vinklar.jpeg
Vinklar.jpeg (216.96 KiB) Visad 793 gånger
Fräsning.jpeg
Fräsning.jpeg (167.43 KiB) Visad 793 gånger
Baffel.jpeg
Baffel.jpeg (132.31 KiB) Visad 793 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: ODE.50

Inläggav hifikg » 2024-08-13 09:49

Kul att Carlsson lever!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-14 16:57

Här har man som vanligt tagit sig vatten över huvudet i dubbel bemärkelse.

För det första så jag har kompletterat fordonsparken på landet med en båt, vilket inte var en dag för tidigt när jag som fiskare väntat hela 20år i att göra slag i saken, så gårdagen som var en strålande dag tillbringades på sjön med att sola och ömsom kroka en och annan fisk.

Då verkstaden numera huserar utomhus utan tak så drabbas ju snickrandet en del när jag vaknar till en grå himmel med det djupaste vattnet är ju min bristande förmåga att använda digitala hjälpmedel till planeringen.
Rent konkret så har jag nu nått stadiet då allt för många delar sitter ihop så att justeringar inte låter sig göras med elektriska sågar och jag är inte den snickare som har 20st vassa japansågar som jag skickligt hanterar.

Så nu försöker jag sakta och metodiskt lösa alla kluriga vinklar samtidigt som mer grovarbete får avlösa genom att dämpa lådor och trimma in basrör mm när huvudet behöver vila, hoppat att få med mig 2par högtalarlådor som är så klara att färg och filter är det enda som saknas lever dock än.
Igår blev det ett uppgraderat stömmningsmotstånd och ny avstämning av ”lillklas” så med lite tur och faktumet att inget med behöver sågas till de burkarna så kanske de kommer att gå att lägga på locket och skruva fast elementen innan det blir läggdags.
Bilagor
image0.jpeg
image0.jpeg (63.87 KiB) Visad 634 gånger
image1.jpeg
image1.jpeg (61.22 KiB) Visad 634 gånger

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2024-08-14 19:09

Vanligt trälim går att reaktivera med värme, tex en varmluftspistol ifall du vill plocka isär och justera.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-14 23:12

johaneriksson skrev:Vanligt trälim går att reaktivera med värme, tex en varmluftspistol ifall du vill plocka isär och justera.

Jo det är ju en bra egenskap, nu är det mer mitt huvud som behöver reaktiveras, helt enkelt för många vinklar i för många dimensioner för mitt huvud, har inte så mycket problem med koncept design och pappslöjd men lite värre när det skall omsättas till girade och vinklade träbitar.

Men det finns en plan och lite tid innan det behöver vara klart, sen finns snikarspackel och färg hemma i huset :)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-14 23:36

Så blev det något gjort idag kanske någon undrar, jo tack.

Jag går fortfarande cirklar runt mina gafflar men en plan har tagit form så jag tror att det skall gå att ro iland med lite tur.

Fabrikerandet på lillklas har dock nått en kritisk nivå och jag räknar med slutmontering under morgondagen förutsatt att jag kan minnas vart jag lade undan skruvar och bleck, ikväll så stoppades det sista av strömningsmotstånden som uppgraderats på plats och lite feelgood filt limmades på plats innan den övre sargen monterades tillbaks inom 2veckors dagen av den stora halshuggningen.

Jag måste säga att i det projektet är jag mer än nöjd än så länge, alla modifieringar genomförda i enlighet med plan och tid så det finns väl en rimlig chans att med ett filter på plats så borde det kunna låta under nästa vecka.

Storklas är ju som sagt lite mer av en utmaning, men som så ofta innan så är det under utvecklingsfasen som man får lära sig nya saker och lösa problem som man knappt visste fanns.
Kan ju avslöja att en OA5 låda av skaplig exteriör är donatorn i projektet, men då jag bara behöver halva volymen så har lådan delats i 2 halvor.
När jag började insåg jag problemet att dela den horisontellt med tanke på alla stagen i lådan, dock tyckte jag att min ide att göra det på diagonalen med 3 mindre träbitar som var anpassade för att sitta mellan stagen kändes väldigt klok, idag vet jag att det rätta sättet hade varit att dela den vertikalt istället.

Men spännande läsningar som hur man stämmer av en OA5 låda på riktigt om man behöver använda ett 30cm långt rör, hur gör man det?
Jo man bryter först ihop över att man inte hittar några 30cm i djup där röret är tänkt att mynna ut, sen försöker man få plats med ett rör med 70mm bredvid ett hål på 150mm för ett element i en låda som är 220mm i innermått, sen tittar man på orginalporten och tänker, varför krångla till det när ett vinklat rör passar perfekt ihop med en diagonal vägg, iväg och pappslöjda lite.

Nu blir det sägnen innan låda nr 2 skall få sina modifieringar och annan plats inför filtermontering.
Bilagor
ODE50bas.jpeg
ODE50bas.jpeg (217.54 KiB) Visad 552 gånger
ODE50rör.jpeg
ODE50rör.jpeg (119.76 KiB) Visad 552 gånger
ODEbas.jpeg
ODEbas.jpeg (113.86 KiB) Visad 552 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-08-16 19:59

Gårdagens ”framsteg” i högtalarverkstaden kan enkelt sammanfattas med mitt nya citat: -även 180grader fel är en slags fel.

Lärdomen är att traditionella högtalare som ofta är rektangulära i genomskärning har ett tydligt fram och bak, när man jobbar med kvadratisk form så finns det 3 fel och 1 rätt vilket gör vissa moment lite mer spännande än man kan önska sig.

Dagen ägnades åt kroppsarbete som inte krävde så mycket tankekraft, så på det imorgon igen.

Återgå till Carlsson Illuminati