av STDI » 2025-05-07 15:21
De svarta L8 Bengalo har köpte han av mig. Han frågade då om jag även ville sälja min svarta 6.2 SC. Detta eftersom han hade en 4 SC som inte riktigt matchade hans L8. Jag hade även en 6 SC. Alltså en center som inte till 100 % Matchade mina L8. Vi kom att diskutera möjligheter att bygga om hans 4 SC och min 6 SC till 6.2 SC, eller 6/8 SC som den så småningom bytte namn till.
Jag hade ett par av SS D2608-diskanter, med rätta frontplattor, som behövdes och dessutom begagnad SS8545 som behövdes som bas i Bengalos center.
Efter att vi fått hjälp med filterritningar av AVR7000 (tack för det) så konstaterade jag att jag hade de komponenter som behövdes för att bygga om min 6 SC till 6.2 SC. För säkerhets skull tog jag ut basen på min 6.2 SC och kontrollerade att filtret stämde med ritningarna jag fått. Det gjorde det. Alltså uppdaterade jag filter och monterade diskanten. D2608 är djupare än D2606 så jag fick karva lite i baksidan av lådan för att diskanten skulle få plats. Dessutom var ett av lödöronen placerat annolunda så jag fick karva även för det. Jag monterade allt och det lät bra. Jag kunde inte höra någon skillnad mot tidigare. Kanske för att jag inte har den förmågan eller för att skillnaden är så liten. Men nu vet jag i alla fall att jag har senaste varianten.
Bengalo bad mig om hjälp för att modifera hans center. Jag beställde komponenter som behövdes och när han kom hit fixade vi filtret och monterade diskant på samma sätt som i min center. Vi blev båda förvånade när vi såg att bashålet i 4 SC faktiskt var lika stort som i 6/8 SC. Så vi slapp förstora hålet. Däremot var hålbilden någon mm mindre så vi vred basen så att vi kunde göra nya hål och monterade.
Bengalo har senare meddelat att han är nöjd med ljudet och det nu matchar hans L8.
Slutet gott, allting gott.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2