Vaknade strax efter 08:00 i morse som ett barn på julafton och kunde verkligen inte somna om även om jag var uppe långt in på småtimmarna.
Limningen på regeln i toppen av ena lådan var halvtorr vid detta laget. Jag tänkte att eftersom jag limmat den så pass elegant att man inte kan komma i kontakt med limmet så är det bara att köra på. Dessutom bra om limmet torkar när topbafflarna sitter på för då hamnar den ju precis exakt där den ska vara.
Jag tog bort gummilisterna som finns på plastramen i toppen innan jag skickade in lådorna för lackering. Rengjorde dom och fick dom både rena men också mjuka och fina igen. När jag satte tillbaka gummilisterna så insåg jag att dom har för ganska många år sen gett så pass vika att dom inte längre fyller sitt syfte. Jag lät dom vara kvar men jag tätade runt båda topbafflarna med tätningslist från Hifikit. Håltång för att inte blockera hålen i hörnen som ska passa med piggarna i plastramen i lådan. Hålen för skruvarna är mestadels öppna, men dom är så grovgängade att det där löser sig själv.

- 20250714_101613.jpg (1.79 MiB) Visad 75 gånger
Lite kabeldragning från nedre filterkortet

- 20250714_133056.jpg (1.88 MiB) Visad 75 gånger
Jag har ganska länge funderat på vad den bästa löstningen för att få fast kablarna i röret är. Jag tänkte att såna plastgrunkor som är till för att hålla fast usbkablar etc kanske är bra, ett par såna längst med och kablarna snyggt hållna där. Men jag vill inte att saker ska kunna skramla utan hållas fint på plats men ändå gå att ta loss. Tejp går ju bra men vilken sort borde man använda då...? Mot en stor kasse med allehanda tejp i hopp om fynd!
Jag fyndade en hel rulle med Tesa dubbelhäftande kardborre i bredden av ett bilbälte eller något åt det hållet. Bingo!
Denna kommer ju sitta i år och dar och ändå kan man justera kablar eller vad man nu vill göra i framtiden.

- 20250714_134932.jpg (1.85 MiB) Visad 75 gånger
Vill som sagt inte att saker ska skrama så kabeln till basen i botten har jag dragit lite listigt runt spolen och sen S-vängd in i håligheten på insidan av basporten. Såklart vill jag inte att saker ska varken flytta på sig eller gud förbjude skramla så kabeln får et par duttar smältlim för att hållas på plats.
På bilden så ser det ut som att röret sitter snett i porten, men det är en synvilla!

- 20250714_143705.jpg (1.76 MiB) Visad 75 gånger
Då var båda bottenplattorna fullständigt kompletta och redo för montering i lådorna.
Allt kablage på bottenplattan är väldigt noga draget. Det sitter som tyskarna säger; "gutentight", dvs att allt sitter fast där det ska vara utan att vara för hårt spänt ellet åtdraget. Det finns lite slack, men inget kan flytta sig.

- 20250714_144134.jpg (1.83 MiB) Visad 75 gånger
Då var det dags för bottenplattan att hitta hem igen. Jag lackade om skruvarna men eftersom jag är en total amatör och det är första gången jag använder sprayfärg så blev det lite väl tjockt... Skruvarna blev som lite bulliga och korset i toppen är längre inte helt 100. Extremt lätt att glida ur skåran men det är bara sprayfärg som ger sig som tur är.

- 20250714_150406.jpg (1.7 MiB) Visad 75 gånger
Mellanregister monterat i toppen, de nya internkablaget är lite mer givmilt i längd och inte "irriterande korta" som Grafpro så pricksäkert beskriver det. Det gör livet mycket lättare i detta läget. Kabeln till mellanregistret lägger jag mellan glasfiberisoleringen och plattan som isoleringen ligger på. Så att kabeln har lite lite slack men sitter där den ska utan att kunna skapa missljud eller oreda. Likaså kablarna till diskantfiltret.

- 20250714_161230.jpg (1.93 MiB) Visad 75 gånger
Och där var diskantplattorna på plats. Och projektet når sitt slut för denna gången.
När jag får lite ny energi så kommer jag att fräsa två helt nya lådor med CNC men den resan får sin egna tråd när den tiden kommer.
Dom kommer ha perfekt finish. Bafflarna kommer att monteras med maskinskruv och stålgänga på insidan.

- 20250714_194734.jpg (1.95 MiB) Visad 75 gånger

- 20250714_194741.jpg (1.79 MiB) Visad 75 gånger

- 20250714_194753.jpg (1.66 MiB) Visad 75 gånger