Bygga OA51 P/B

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
smorgar

Bygga OA51 P/B

Inläggav smorgar » 2026-02-09 17:17

Tjena!

Jag har sedan besök hos AVR7000 inte kunnat sluta tänka på hans OA51 P/B-bygge med basstöd. Jag renoverade och moderniserade ett par OA116 för inte allt för länge sedan och dom låter fint, inget fel på dom... Men ställt mot OA51 P/B och då speciellt med basstöd så lämnar dom en del att önska och problemet med lober retar mig ganska mycket med OA116.

Väl hungrig på att bygga detta så fick jag tag på ett par väldigt fina OA51 lådor som har stått här sen i November och samlat damm i väntan på... ja, mig. :mrgreen:
Men tiden tickar och igår satte jag mig för att gräva fram element fårn Purifi och upptäckte då att dom givetvis slutat sälja och tillverka PTT6.5X04-NFA-01. Jag kikar då istället på detta element som är snarlikt, tror jag: https://ptt.purifi-audio.com/shop/ptt6- ... cument/709

Jag är verkligen ingen expert utan mer en glad amatör och jag behöver hjälp att komma fram till om detta element är dugligt som ersättare för: https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... fer-4-ohm/

När det kommer till filter så har jag ingen aning, jag har aldrig varesig designat eller byggt ett filter utan bara köpt via Grafpro när jag har renoverat och moderniserat både OA14 och OA116. Finns det någon filterskiss att ugå ifrån som jag missat för OA51 P/B? Behöver filtret förändras för bytet mellan Purifielementen eller är dom så pass lika att det går under samma konfiguration? Ser att det nya elementet har en kraftig topp vid 5k men jag antar att man delar vid ca 2500-3000hz?
Finns det någon som kan tänka sig att ratta ihop ett par filter åt mig? Betalar självklart för tid, komponenter och kunskap. Ett litet problem som jag har förstått det är att få in filtrena i lådorna och det är ett måste-krav.

Sen kommer nästa problem; basstöden. Har ingen aning om hur dessa är designade och jag förmodar att ett filter finns för dessa för att dela bort mellanregistret men hur bör ett sånt se ut? Dela bort allt över 300hz?
Har någon koll på hur själva stödens design ser ut?
Får vi fram en ritning, finns det då kanske någon vänlig själ i Göteborgstrakten som kan hjälpa mig att kapa upp delarna, och kanske tom kan hjälpa till att sätta ihop det hela?
Det är nämligen så att jag bygger allt på mitt kontor i min lägenhet och har inga maskiner mer än en Dremel och en välfylld verktygslåda. Att kapa detta med fogsvans är inget jag drömmer om att göra och risken att det blir snett och vint är såklart maximal. Betalar självklart för denna tjänst, precis som med filterkonstruktion.

Jag har ett par ritningar för 3D print så som förlängning av basreflexen, ring för montering av nya bas/mid elementet (som förhoppningsvis passar även nya elementet men lätt att justera i värsta fall) och även plattan för montering av Bliesmadiskanten. När saker begav sig för några år sen så tog ju AVR7000 fram en monteringsplatta för diskanten i svartlackad metall. Går det kanske att få fram ett par till såna på något vis? Det känns så trist att 3D printa plattan då den inte blir så värst snygg och nästan lyser med sin fulhet :(

Utöver detta så går jag och klurar lite på detta med ullfyllningen/biten som tidigare fanns hos Larsen, men jag antar att med tanke på hans bortgång (vila i frid) så är dett inget vi längre har tillgång till att köpa via honom eller Larsen som företag? Vet någon vad detta är för ull eller om det finns snarlika lösningar med likvärdiga egenskaper?

Användarvisningsbild
Chris71

Re: Bygga OA51 P/B

Inläggav Chris71 » 2026-02-09 18:26

Hej

Jag vet inte hur AVR7000 har utformat sin affärsmodell för egenbyggare så det måste du ta med honom gällande diagram för delningsfiltren.

När det gäller Madisound så är det ju ursprungselementet som använts men med dagens import/export förhållanden så skulle jag definitivt inte köpa ett danskt element från USA.

https://ptt.purifi-audio.com/shop/ptt6- ... ,7690,7827

Detta är ersättaren och utan en djupstudie så säger Purifi att förändringarna är för att metallkorgen skall vara stadigare och passa i ett mer standardiserat hål på 148mm vilket inte var fallet med det tidigare.

Om du skall bygga med basstöd så är skulle jag köpa 4 av samma sort, om det är så att du vill har ursprungsmodellen av någon anledning så har jag 1 par som endast använts till tester och kan bytas mot nya modell av samma sort eller samma mängd pengar.

När du är överens med AVR7000 om vad som gäller för att få ta del av delningsfiltret så kan jag absolut hjälpa till att få till ett filter om det inte ingår i konceptet runt OA51 P/B. jag har ju byggt några varianter av .N och .PB så det är ganska bekant territorium för mig.
Snickerier är int så svår då volymen och yttermått på lådorna är givna, så efter att man bestämt hur man önskar utforma basstödet så kan man köpa färdigkapade delar från byggmarknaden och bygga själv eller leja bort det.

Det som kräver kapning och fräsning är 4nya basreflexrör av rätt dimension och att göra hålen för dessa, i högtalarna skall man ju ta bort det gamla röret och trimma till hålet innan man monterar det nya, sen kan man ju välja om man vill försänka diskanten eller använda distansplattor och basen i stödet blir snyggast om man försänker men det är inte ett måste så man kan klara sig med en sticksåg för allt snickeri och en duglig skuvdragare.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-02-09 21:54

Jag har 2sr NFA-4 jag ev kan tänka mig att släppa för jag är nyfiken på andra Purifi 6,5” till mina 51or.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-02-10 04:14

Hjalmar_Branting skrev:Jag har 2sr NFA-4 jag ev kan tänka mig att släppa för jag är nyfiken på andra Purifi 6,5” till mina 51or.

2+2 gör ju en hel uppsättning, frågan är om vi gör någon en tjänst eller bara lockar med första silen.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-02-10 08:57

Chris71 skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Jag har 2sr NFA-4 jag ev kan tänka mig att släppa för jag är nyfiken på andra Purifi 6,5” till mina 51or.

2+2 gör ju en hel uppsättning, frågan är om vi gör någon en tjänst eller bara lockar med första silen.

:mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-02-10 10:31

Tack för svaren!

Jag var väldigt osäker på hurvida avr7000 har släppt lös ritningarna eller ej. På någotvis fick jag som för mig att de fanns mer eller mindre tillgängliga men så kanske inte fallet är. Ska kika mer med honom gällande den biten.

Angånende import från USA så var det bara första bästa länken jag kunde hitta som innehöll datan från NFA-4 för jämförelse mot så tanken var aldrig att köpa från de mer eller mindre förenta staterna.

Ett problem som jag har förstått det med NFA-4 är att dom inte är uv resistenta, vilket OEM varianten av samma element är då det har någon coating. Detta gör såklart att elementen blir ganska fula över tid, och jag tänker också att ett element med aluminiumkon är lättare att hålla rent över åren. Hurvida den soniska skillnaden mellan papp och alu skiljer sig låter jag vara osagt.

Jag tackar hjärtligast för erbjudanden om NFA-4 elementen men jag tänker att det förmodligen går att knåpa ihop en likvärdig eller bättre variant med andra, möjligtvis snarlika drivers. Det var ju trotts allt ett gäng år sen dom lanserades så att ihärdigt gå i motvind för att bygga med äldre element kanske är en mindre smart idé idag.

Gällande diskantplattan så har jag sen mitt inlägg igår klurat på om det möjligtvis går att lacka en 3D printad variant. Lite orolig att lacken spricker då plasen har en viss mjukhet i sig men det är väl bara att testa och se om det inte går att få fram nya metallplattor.

Att försänka diskanten vet jag inte riktigt... När jag tittar på mina OA51or så ser hålet lite väl stort och otympligt ut för att göra en snygg försänkning, eller?

Basstöd ska det bli, kanske inte med en gång då jag gärna gör en sak i taget men kanske att de påbörjas eller införskaffas i delar inför att OA51 P/B ska bli klar. 4 identiska element skall därför införskaffas ihop, det är tanken. Jag får kika lite mer på att införskaffa delarna när det närmar sig. Att limma/skruva ihop bygget bör vara en baggis så länge man har delarna färdiga. Det är väl i så fall bara hålet för elementet som ska till av mig själv då och det bör ju gå rätt lätt med en sticksåg. Får klura lite på försänkningen, det hade varit snyggt att få till helt klart.

Jag visste faktiskt inte att man helt behövde byta basreflexrören, jag såg i ett bygge (men är osäker på vad när jag tänker efter) att man hade 3d printat en förlängning av orginalröret. Jag kan inte speciellt mycket om basreflexrör men jag antar att både längd och tjocklek spelar roll på sina olika vis. Man kan alltså inte kompensera ett tunnare rör med längd för att uppnå samma resultat som ett kortare tjockare rör?

Sticksåg vid en snabb titt var inga konstigheter rent prismässigt, är väl ingen direkt avancerad maskin att hantera heller så det ska nog gå fint.
Fräs är jag dock lite osäker på. Jag antar att man kan köpa en sån konformad borr med olika steg i så länge man vet storleken som det nya röret ska ha. Om det nu finns så pass stora för en överkomlig peng. Om inte annat så vill jag minnas att jag läste något om limpatron och sandpapper i någon tråd, kan ju också vara en lösning.

Sen behöver Bliesma diskanten lite kapning i lådan med för att få plats med sina kontakter som jag har förstått det. Men det löses lätt med sticksåg eller en liten kontursåg som jag har. Annars har jag hört att motorsåg också ska kunna göra detta jobb :twisted:

Tar väldigt gärna din hjälp när det kommer till filterbygget Chris71!

Jag får helt enkelt invänta lite mer svar från AVR7000 och sitta lugnt i båten tills dess, men satskap vad det kliar i både HIFI och bygg-tarmen :D

Vad är det för element ni är nyfikna på att bygga med?

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-02-10 11:25

Bättre eller snarlika element än Purifi? Tveksamt om det går att uppbringa :wink:
Att NFA inte skulle vara UV-resistenta är inget jag hört innan så det låter jag vara osagt men det kanske stämmer.

Blir Purifi igen fast annan modell isfl. Kör även Purifi i mina basmoduler fast 10" versionen med alukon.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2026-02-10 11:32

6,5" me alu kon kräver ett mer koplicerat filter än pappersvarianten.
Kul att de e en till som fastnat i Purifi träsket.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-02-10 11:56

Hjalmar_Branting skrev:Bättre eller snarlika element än Purifi? Tveksamt om det går att uppbringa :wink:
Att NFA inte skulle vara UV-resistenta är inget jag hört innan så det låter jag vara osagt men det kanske stämmer.

Blir Purifi igen fast annan modell isfl. Kör även Purifi i mina basmoduler fast 10" versionen med alukon.

Jag kanske uttryckte mig lite klantigt, jag menade ett annat element från Purifi istället för NFA-4.
Mer Purifi åt folket!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2026-02-10 16:33

https://ptt.purifi-audio.com/shop/ptt6- ... ,7690,7827

-är väl en ersättare mer eller mindre direkt i papp....

Och som jag sa när du var här så kommer jag att hjälpa dig med allt du behöver för filtret.

Stefan

Aluminiumbasen är trixigare med filter men jag har dem hemma och har tänkt bygga även med dessa för att testa.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2026-02-10 17:31

avr7000 skrev:Aluminiumbasen är trixigare med filter men jag har dem hemma och har tänkt bygga även med dessa för att testa.

Av ren nyfikenhet: varför ger olika membranmaterial olika komplxe filter?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-02-10 17:56

Hårda membran brukar få uppbrytningar i övre delen av dess verksamma frekvensområde. Blir då ofta filterlösningar av det lite komplexa slaget för att bli av med eländet.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-02-10 21:49

avr7000 skrev:https://ptt.purifi-audio.com/shop/ptt6-5x04-nfa-06-ptt6-5x04-nfa-06-1920?page=2#attribute_values=8510,8073,7991,7690,7827

Om som jag sa när du var här så kommer jag att hjälpa dig med att du behöver för filtret.

Stefan

Aluminiumbasen är trixigare med filter men jag har dem hemma och har tänkt bygga även med dessa för att testa.

Om du skyndar dig lite istället för att bli morfar om och om igen så kan du rädda mina Alu från att hamna i ett par proac 2.5 som är en av de andra lådorna som sväljer långa basrör.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-02-10 22:12

RogerGustavsson skrev:Hårda membran brukar få uppbrytningar i övre delen av dess verksamma frekvensområde. Blir då ofta filterlösningar av det lite komplexa slaget för att bli av med eländet.

Det är lite som med en turbo på en bil, vill man ha kapabel kolvformighet från ett rörligt objekt vid högre frekvens så ser mat till att ha starka stakar och "membran" som pallar trycket så kan man plötsligt plocka ut samma effekt ur 1 cylinder som normalt finns i hela motorn.

Skämt å sido så är ju det enklaste att vänta med att bygga sina högtalare tills man passerat 60 och då bara uppgradera någon lämplig carlsson burk med en kapabel mellanbas med pappkon och den dyraste silkesdomen man har råd med så kommer ett enkelt filter låta utmärkt. Eller så vill man utmana fysiken och precis som när man ökar effekten på en bil så kommer det nya krav på förare och delningsfilter.

Jag är personligen förtjust i att välja element och konstruktioner som medger enklare filter då det ofta gynnar fas och transient utmaningar, men kan erkänna att ibland så är det riktigt kul att försöka sig på optimerade lösningar som kräver mer av filtren, eftersom aktiva filter med peq nästan är billigare än passiva så är ju komplexitet inte lika mycket av ett bekymmer idag.
Men med det sagt så finns det en svensk tillverkare som faktiskt för alltid sätter fingret på problemet med en av sina tidigare instegsprodukter där de använde accutons keramiska element, det går att läsa i reklamen att man valt ett första ordningens filter till dessa högtalare för att få en responsiv och faskorrekt 2-vägs konstruktion där de bästa materialen använts till alla 52st komponenterna i filtret av 1a ordningen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2026-02-11 10:15

RogerGustavsson skrev:Hårda membran brukar få uppbrytningar i övre delen av dess verksamma frekvensområde. Blir då ofta filterlösningar av det lite komplexa slaget för att bli av med eländet.

Aha! Tack, Roger!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-02-11 10:57

avr7000 skrev:https://ptt.purifi-audio.com/shop/ptt6-5x04-nfa-06-ptt6-5x04-nfa-06-1920?page=2#attribute_values=8510,8073,7991,7690,7827

Och som jag sa när du var här så kommer jag att hjälpa dig med allt du behöver för filtret.

Stefan

Grymt! Är ersättaren UV resistent tro?
Samtidigt som papp-varitanten kanske låter mer... ja, organiskt så är jag väldigt nyfiken på aluminiumvarianten, jag gillar hur den ser ut :twisted:

Får be om ursäkt om jag legat på dig Stefan men mina tomma OA51or står här och dammar och det har varit radiotystnad sen i Oktober samtidigt kliar det som sagt i bygg-tarmen så jag tänkte lite hastigt kanske, att det är väl bara att dra igång på egen hand. Tänkte inte på att uppgifterna kring bygget inte var publika, vilket är en självklarhet så här i efterhand.

Jag får helt enkelt tygla mig och invänta saker och ting. Allt tar sin tid :)

Fortsättning följer!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2026-02-11 15:50

Förmodligen inte UV skyddad.... OEM element kan beställas med denna coating.

Jag är oxå väldigt nyfiken på Aluminium, skall för söka få tid till detta...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-02-11 15:57

Jag är nyfiken på mellanregistervarianten med alukon, mina är avlastade neråt så jag behöver inte utnyttja pumpkapaciteten i den långslagiga varianten.
Just den jag tittat på har en annan fördel, den har inte lika elaka uppbrytningar som långslagig alukon har, lite snällare frekvensgång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-11 16:20

Som vanligt inom högtalarkonstruktion så handlar det om kompromisser.

Det råder dock inga tvivel om att den prestandamässigt klart bästa kompromissen utgörs av styva koner i kombination med branta filter. Eventuella funderingar om fördelar gällande fasgång och impuls-/stegsvar kan man lägga åt sidan, då hörseln är extremt tolerant mot avvikelser här. Motsatsen gäller dock för frekvensgång, spridning och distorsion, vilket alltid är vad man bör optimera mot.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-02-17 15:33

Någon som har info om exatkt vilka kontakter det är man behöver till själva högtalarna? Har rotat som en dåre hos Stäubli och hittat några olika men väldigt snarlika. Jag är osäker som tusan... Någon som har en länk eller artickelnummer? Eller rent av har 2 svarta och 2 röda att sälja mig?

Tänkte i samband med byte av basreflexröret passa på att installera kontakterna. Men jag är också osäker på vilken längd och tjocklek det nya röret behöver vara... Kan det kanske komma att ändras om tester med aluminiumelementet går bra eller bör det vara samma rör oavsett?

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-02-17 15:41

Banankontakter?
Jag har Stäubli, banankontakt med snabbkopplad kabelanslutning, fjäderbelastad.
Även med skyddshylsa för att förhindra kortslutning, mkt god kvalité

https://www.tme.eu/se/details/skls4-22/ ... 2-3007-22/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-02-17 16:21

Stäubli SLQ-4A för lödning eller den vinklade SLS425-SW/A.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-02-17 16:51

Tack för svaren men jag var nog lite otydlig... Det är honorna för panelmontering jag är ute efter. Samma som är orginal (eller väldigt lika) i OA51

{2C69BA53-28DC-4229-95DB-26119FD05001}.png
{2C69BA53-28DC-4229-95DB-26119FD05001}.png (42.17 KiB) Visad 727 gånger

[Edit] Hittade på HiFikit! https://www.hifikit.se/komponenter/carl ... SQhzJIQkxM [/Edit]

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-02-18 17:14

Okunnig fråga: Jag anar att man inte kan kompensera en basreflexrörs läng för tjocklek eller vise versa?
Alltså om man kan ha kvar orginalröret och förlänga det istället för att byta till ett nytt tjockare?

Om det måste bytas: Är det någon som har koll på läng och tjocklek på det nya röret? Jag är tämligen säker på att det är samma rör som används i OA51.N.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-02-18 18:42

smorgar skrev:Tack för svaren men jag var nog lite otydlig... Det är honorna för panelmontering jag är ute efter. Samma som är orginal (eller väldigt lika) i OA51

{2C69BA53-28DC-4229-95DB-26119FD05001}.png

[Edit] Hittade på HiFikit! https://www.hifikit.se/komponenter/carl ... SQhzJIQkxM [/Edit]

Det finns de som utan gänga och mutter som slås in. Väldigt enkelt, borra ett 12 mm hål och slå in med en hamare. Vet inte exakt vilken typ det är på Carlsson.

Stäubli SEB4-F (även Hirschmann har sådana). Köpte mina hos Bürklin.

Bild

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2026-02-18 20:10

Det är den gängade varianten som satt original på Carlsson. Den "gängas" rakt in i det borrade hålet i MDFn. Så "låsringen" används inte.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2026-02-19 00:53

smorgar skrev:Okunnig fråga: Jag anar att man inte kan kompensera en basreflexrörs läng för tjocklek eller vise versa?
Alltså om man kan ha kvar orginalröret och förlänga det istället för att byta till ett nytt tjockare?

Om det måste bytas: Är det någon som har koll på läng och tjocklek på det nya röret? Jag är tämligen säker på att det är samma rör som används i OA51.N.

Det är längre än 51.n

Jag har 3D printade förlängningsrör som du får....
Skickar ner dem med Sebatian.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-02-19 09:42

avr7000 skrev:
smorgar skrev:Okunnig fråga: Jag anar att man inte kan kompensera en basreflexrörs läng för tjocklek eller vise versa?

Det är längre än 51.n

Strålande! Har en inbokad dejt med honom den 3e Mars. Sen ska det börja mekas, gud va kul det ska bli! :)

Det blir nog till att 3D printa diskantplattan. Har kikat runt lite på alternativ för att få fatt på ett par i metall men det är så svulstigt jäkla dyrt om man bara ska ha 2.
Ska labba lite med att lacka den printade plattan så kanske det blir snyggt men är lite rädd för att lacken ska spricka då plasten har en viss mjukhet. Vi får se hur det går i slutändan :)

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-02-19 11:43

Klurar lite på hur man skruvar i kontakterna... Ser inget spår eller så att nyttja utan det får göras med en tång?
Det kanske är självklart och lätt när man väl ska installera dom men det känns som stor risk att man skadar plasten lite, eller?
rnd_lab_1_.jpg
rnd_lab_1_.jpg (35.57 KiB) Visad 501 gånger

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2026-02-19 11:50

smorgar skrev:
avr7000 skrev:

Det är längre än 51.n

Strålande! Har en inbokad dejt med honom den 3e Mars. Sen ska det börja mekas, gud va kul det ska bli! :)

Det blir nog till att 3D printa diskantplattan. Har kikat runt lite på alternativ för att få fatt på ett par i metall men det är så svulstigt jäkla dyrt om man bara ska ha 2.
Ska labba lite med att lacka den printade plattan så kanske det blir snyggt men är lite rädd för att lacken ska spricka då plasten har en viss mjukhet. Vi får se hur det går i slutändan :)

Jag skall kolla om jag har diskantplattor i rostfritt liggande oxå

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati