Placering, kontakt med vägg och golv, OA14, OA52

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

ConnyChrome

Placering, kontakt med vägg och golv, OA14, OA52

Inläggav ConnyChrome » 2026-02-13 00:04

Hej,
Jag är ny på forumet. Ber om ursäkt om detta diskuterats redan till döddagar, men lyckas inte hitta tråd som behandlar ämnet.
Som jag förstått det tjänar både OA14 och OA52 att placeras dikt till vägg. I mitt vardagsrum finns trösklar. Tjänar högtalarna att stå ovanpå stenplattor, så att dels högtalarnas undre kanter når över tröskeln och kan placeras dikt till bakvägg, dels att resonans i parkettgolv isoleras något?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Placering, kontakt med vägg och golv, OA14, OA52

Inläggav hifikg » 2026-02-14 00:48

Välkommen till forat!
Mina OA52 står mot väggen för så talade Stig och sade. Frågan är om du menar lister när du skriver trösklar, då sågar man ur för högtalarna och ställer dem på plats. Kanske börjar man fundera på att flytta runt dem efter 40 år, vad vet jag? Har bara haft mina i 39.
Sitter nöjd :)

ConnyChrome

Inläggav ConnyChrome » 2026-02-14 01:43

Tack, just så, lister heter det, inte trösklar. Ok, så jag sågar ut eller avlägsnar listen. Min andra tanke gällde det lite :) vi svajiga parkettgolvet. Kunde det förhålla sig så att högtalaren skulle få bättre kontakt med golvet om den placerades ovanpå en stenskiva som lyfte den över listen istället? Eller är trä ett bättre underlag direkt under OA14 och OA52?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2026-02-14 09:00

Jag tror inte att du märker någon skillnad om högtalarna står 0,5 cm eller 3 cm från väggen.

Högtalarna ska normalt placeras på golv. Men jag tror inte heller att du märker någon skillnad om du placerar dem på en stenskiva några cm upp.

Ett annat sätt att höja dem är att sätta dem på "ben". Men det tror jag är mindre bra eftersom stödet från golvet/underlaget minskar.

Jag skriver att jag "tror" eftersom jag inte vet. Själv kör jag utanför lister. Jag rekommenderar dig att testa. Lämpliga trädgårdsplattor bör väl gå att låna så länge.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-02-14 11:05

Jag köpte dessa fötterna till mina 0A14 https://www.hifikit.se/fottercarlsson-s ... oa-14.html
Dom kommer med mjuka SD-fötter och är i sig själva lite mjuka. Det löste mitt problem med ojämn parkett.

Nu var det ett tag sen jag körde OA14 men med mina OA116 som har samma princip så låter dom bäst när jag ställer dom nära bakre vägg fast med några cm mellanrum. Jag upptäckte att ett paket cigg har den perfekta bredden för detta så jag använder det mellan vägg och högtalare när jag placerar dom. Detta har nog mer med mitt rum än högtalaren i sig att göra. Men testa dig fram. Ställ dom så nära vägg du kan och testa och flytta sedan fram dom nån cm eller två och testa igen. Oavsett vad som är rätt elle fel så kommer det ner till vad du gillar bäst.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2026-02-15 10:41

Mina 52ps står några cm från bakvägg.
Funkar aldeles utmärkt.
Ja har Svalander foten under.
Funkar bra trots ojämnheter på golvet.
Men SD foten fungerar aldeles utmärkt.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Återgå till Carlsson Illuminati