Väggfästen till mina hempulade 51:or?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Väggfästen till mina hempulade 51:or?

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-23 17:54

Fråga: Hur långt ifrån kan man utan smärre påverkan av ljudet placera
ett par OA-51:or från väggen? Alltså, kan jag placera dem på ett väggfäste som bygger typ 10-15 mm från väggen?
Jag har ju byggt hela högtalaren själv och har således inte några väggfästen. På Jula och dylika ställen så säljs väggfästen för mikrovågsugnar, men då hamnar högtalaren som sagt 10-15mm ut från väggen. Jag är nämligen lite allergisk mot hyllkonsoller som syns på väggen under lådorna.... 8O

/Arne

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-23 18:33

Vad är det för microvågshållare du talar om? Jag är fetintreseerad själv, eftersom jag måste skaffa någon vägglösning till ett par högtalare själv..

/J

PS Jag vet inte hur det är med oa51, men de mår nog bäst av att vara mot väggen.. DS
admin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-23 18:47

Det är antagligen art.nr. 31-2818 hos Clas Ohlson som är den typ som nämns. Vid en demo när OA-51 kom ut på marknaden, var Stig Carlsson noga med att de inre hörnen skulle ligga dikt an mot väggen. Har inte OA-51 upphängningsbeslag på baksidan, för tavelkrokar?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-23 19:37

När jag skaffade mina 51-or på 80-talet var jag så noga med att hänga upp dem enligt Stigs instruktioner. När de kom till heders för några år sedan hade jag lite renoveringsjobb innan de blev spelbara. Under tiden läste jag på och läste hur andra entusiaster hade gjort.

Om du använder de ursprungliga monteringsanvisningarna bör du nog lämna lite "glapp" mellan lådan och väggen så att inte alla resonanser sprids i väggarna. Tror att det var Svalander som rekommenderade en liten nubb i underkant för att ge någon slags trepunktsupphängning.

Många gillar ju att placera sina 51-or lite lägre än vad som rekommenderats tidigare för att sänka ljudbilden. Att variera avståndet till väggen kan ju då vara ett sätt att balansera basnivån.

Sedan har det ju hänt en del vad gäller rekommendationer om uppställning sedan Stig skrev sina rekommendationer. Det är väl ingen som på allvar tror att spikes dämpar vibrationer längre. (Spikes i detta fall=skruvar i väggen)

Efter en ommöblering (pågår nu på 2:a året) står mina 51-or på ett par stoppade stolar. Lite lägre, lite längre från väggen och mjukt upphängda (!) och det fungerar faktiskt så bra att jag injte har brådskat med att ordna till det!

Utrymmet under högtalaren går ju till spillo men man kanske kan hitta på någon fiffig skivhylla, eller så...

/Jocke

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-23 21:09

Många tips som kan fungera. Jag har ju själv haft burkarna uppställda
på ett par flyttkartonger, den ena högtalaren dessutom en bit fråg väggen pga ett element. det fungerar väl ok tycker jag, men man kanske ska sträva efter att de ska ligga mot väggen i alla fall.
Den här kanske kan vara ett alternativ, då kan man ju dels variera avståndet till väggen, och dessutom slipper man fula konsoller.
Men det gå nog åt kraftiga skruvar o pluggar i min lättbetongvägg.... :(

Länk!

Jösses vilken lång länk!

/Arne

Jupp den var lång men det kan man åtgärda om man kollar igenom hur man kan skriva forumkoden. ;)
/antisidoscrollingsmaffian

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-23 21:15

Aha! alltid lär man sig något nytt! :)

Här är ett alternativ kanske....

Länk

/Arne

Antisidscrollningsmaffian ryckte ut igen. :wink:

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-23 21:26

Tack! Jag får F*n i mig inte ordning på det, måste öva nån dag.... :D
Jaja, bara det är i funktion så lägger jag ingen prestige i det :D

/Arne

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-26 23:12

Nu har jag köpt ett par hyllor på Ikea, som jag har monterat högtalarna på. Efter lite flyttande fram o tillbaka så hamnade de på cirka 80 cm höjd. Det blev enligt mig en rätt ok kompromiss mellan höjd på ljudbild,
och basstöd. Basstödet blev faktiskt BÄTTRE när lådorna kom ut 2-3 cm från väggen! Dessutom så blev det ett mer öppet ljud och sceneriet som målas upp är verkligen hänförande. Nu ska jag bara bygga ihop ett par absorbenter så är saken biff. Ett tag i alla fall.... :D

Får också ge en av er på forumet här rätt, det blev klart bättre ljud när
lådorna inte stod på ett par flyttkartonger....men det misstänkte jag också... :)
Bilder kommer senare.

/Arne

Återgå till Carlsson Illuminati