OA 14 som passiva subbasar?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Frodrak

OA 14 som passiva subbasar?

Inläggav Frodrak » 2006-10-27 02:20

Innan någon får en infarkt :wink: , vill jag utveckla detta:
Jag har fått ett par OA14-chassin, dvs. de är helt utan filter och element, som jag tänkt renovera.
Eftersom jag för tillfället inte är vid särdeles stadd kassa, hade jag en fundering på att köpa enbart rätt bas/mellan-element och bara sätta en spole i serie, för lagom lågpassdelning.Inte för alltid, utan bara så länge... Har en gammal duxreciver som kan driva dem.
Funderar även på ev. byte av dämpmaterial, då jag har en flickvän som är astmatiker, vad tror ni om det???

Mvh: Fredrik.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2006-10-27 12:57

Kör bara 8) . Jag gör samma grej (inte med carlsson då).
Också skriver du här vad som hände.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-27 13:55

Är det dom här elementen du tänker på :
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=947
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2006-10-27 16:12

Paa, Jo det är dem elementen jag tänkte. Har du andra ideer så mottages förslag tacksamt.
Särskilt vad det gäller diskanter då det verkar dra ut på tiden med ersättarna till CT62:orna....
Sen lär jag ju behöva filterhjälp också, men dit är det långt....
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-27 17:01

Angående basen har jag naturligtvis inga bättre ideer, för den är nog så optimal som det går för ändamålet. När det gäller diskanter så har jag tyvärr inga ideer alls, det är väl bara och vänta på vad Carlssonplanet-gänget hittar på. Nånting skall väl dyka upp så småningom, och du skulle ju bara använda basen än så länge. En aktiv delning skulle jag starkt rekommendera i alla fall, om du ska dela så lågt som man måste för en basmodul. Eller hade jag fattat fel, skulle du köra med bara basen som fullregister i början?
Det borde ju finnas många som bytt ut pappersdiskanterna i sina OA-högtalare och som skulle kunna sälja några såna till dig för några tjugor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2006-10-27 21:28

Nej hade tänkt att köra som ren bas, och aktiv delning har jag via min (förlåt svordomen :wink: ) hemmabiostärkare. Sen ska de tju drivas med en gammal duxreciver. Funderingen kring ytterligare passiv delning beror på att jag inte vet vid vilken frekvens stärkaren filtrerar och ej heller hur brant...
Skulle köra oa14 som nån form av subwoofer tills jag kan få ordning på resten...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Återgå till Carlsson Illuminati