Spridning OA-60

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Spridning OA-60

Inläggav LEXrasta » 2006-10-29 16:11

Jag har ett litet problem ljudet av mina OA-60 når inte in i köket riktigt.Det blir ganska basfattigt,det låter nästan som om man spelar med ett par riktigt dåliga högtalare när man sitter inne i köket.det är lite irreterande när jag ganska ofta sitter där och tex surfar på nätet+att jag givetvis vill lyssan på musik när jag lagar mat..Vad ska jag göra?JAg kan inte flytta på högtalarna(får inte för regeringen)E det nåt jag måste leva med eller går det och fixa?

/Danne

http://user.faktiskt.io/LEXrasta/Skiss.bmp

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-29 16:25

Din sambo får du väl leva med, men kan du inte flytta högtalarna så är det ju lite problem...
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-29 16:34

Du menar att inga högtalare är godkända i köket också, eller? Om du skulle få det för någon i din närhet kan det ju vara intressant att bygga ett par små vägghängda saker för köksmontage månne?

/J
admin

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-10-29 16:48

Slartibartfast skrev:Du menar att inga högtalare är godkända i köket också, eller? Om du skulle få det för någon i din närhet kan det ju vara intressant att bygga ett par små vägghängda saker för köksmontage månne?

/J

Njanäää inga högtalare i köket det finns inte plats för det..Jag får nog bara leva med ett sämre ljud i köket..ett annat alt e att flytta runt på högtalarna i rummet när min kvinna inte e hemma,hon ska iof åka till bodö en vecka så då kan jag ju exprimentera lite med placeringen..

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-10-29 16:50

e det ingen som direkt kan säga vad det är som förstör ljudbilden just inne i köket genom att titta på min extremt fina teckning.!! :P 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-29 16:53

Antagligen har du en utsläckning av basen. Ett tips är ju att ställa högtalarna mot den "norra" väggen, med risk för ditt förhållande.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-10-29 16:57

Vee-Eight skrev:Antagligen har du en utsläckning av basen. Ett tips är ju att ställa högtalarna mot den "norra" väggen, med risk för ditt förhållande.

Ja vad välja bra ljud i köket eller ett bra förhållande!!!??? :? :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-29 17:02

LEXrasta skrev:
Vee-Eight skrev:Antagligen har du en utsläckning av basen. Ett tips är ju att ställa högtalarna mot den "norra" väggen, med risk för ditt förhållande.

För kärlekens skull skall du således inte fråga oss. :twisted:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-10-29 17:05

Vee-Eight skrev:
LEXrasta skrev:

För kärlekens skull skall du således inte fråga oss. :twisted:

Hahahaha nä det e jag helt innförståd med..nä det får bli kärlek istället för bra ljud i köket... :D
/Danne

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-29 17:06

Men ett par små i köket är inte en dum idé. Man borde kunna ha ngt enkelt man kan stänga av när man skall finlyssna.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-10-29 17:13

Vee-Eight skrev:Men ett par små i köket är inte en dum idé. Man borde kunna ha ngt enkelt man kan stänga av när man skall finlyssna.

Det e sant men vad ska man ha då?det måste ju vara jäkligt små högtalare.Du menar då att man kopplar in dom på samma förstärkare antar jag!!I b utgångarna..Dom där små röda bubblia B&W högtalarna kanske.Dom e ju ganska coola...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-29 17:17

tja, aktiva datorhögtalare av bättre kvalisort är ju en idé.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2006-10-30 20:47

Hur låter det om du flyttar på katten?

Jag fällde in ett par bredbandare under köksskåpen ovanför diskbänken, dom använder köksskåpen som låda.

Låter förvånansvärd bra och är dessutom HELT osynligt, vilket underlättar förhållande med den fjärdedel av familjen som inte riktigt förstår vikten av välljud...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-10-31 10:45

Har egentligen inget med högtalarna, eller anläggningen att göra, det där med spridningen av ljud genom bostaden.
Du borde vara glad och tacksam att ljudet inte sprids så mycket utanför lyssningsrummet.

Fick samma upplevelse när jag flyttade från ett tegelhus till en trävilla.
Enorm skillnad hur ljudet transporterar sig runt i huset.
Om jag spelar smärtsamt högt med riktigt kraftig lågbas i lyssningsrummet, hör jag knappt någonting i köket och än mindre i sovrummen på övervåningen.

Därför har jag musikanläggningar faktiskt i alla rum i huset, inkl köket.

Kanske det är därför de flesta faktiskare även sitter på så många fina retroanläggningar. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-01 12:00

Ja, man bör förstås ha en liten anläggning i varje rum, och rejälare doningar i musiklyssningsrummet och i hemmabion.

Personligen tycker jag att det är trevligt med en liten extra hemmabio i sovrummet också.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-01 12:16

Hahaha ni e är ett par snäpp värre än mig när det gäller stereo prylar.För mig räcker det med en i vardagsrummet..Jag får vara nöjd med ljudet i köket.Skulle jag börja montera stereos i hela lägenheten så kan jag nog lika gärna flytta på en gång.. :D min kvinna e hårt och Norsk... :)
/Danne

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-01 14:05

Har du prövat att lyssna i mono, med bara vänster högtalare (den närmast köket alltså) inkopplad? Det är säkert, som herr V8 påpekar, ett utsläckningsfenomen, vilket borde försvinna om du kopplar ur ena kanalen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-04 21:26

Jaha ja nu har jag fixat ljudet i köket..Sjukt hur enkelt allt kan vara,det jag gjorde var att flytta laptopen till vänster på bordet(Närmare fönstret)nu låter det jäkligt bra!!! :D :idea:

Återgå till Carlsson Illuminati