Tips på enkla knep för att förbättra ljudet?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Tips på enkla knep för att förbättra ljudet?

Inläggav Hammarstrand » 2007-01-15 10:57

Tjena!
I och med att jag nu mera är ägare av ett par Carlsson OA-58.2 så skulle jag vilja ha lite tips på hur jag på ett billigt sätt förbättra ljudet så mycket som möjligt.

Min setup ser ut följande:
*Denon 1730 dvd som cd-spelare.
*Vincent SA-31 försteg.
*Vincent SP-331 slutsteg.
*Dali Blue Wave Kabel med Dali spadar till högtalarna och Argon bananer till slutsteget.

Som det är nu tycker jag inte att basen får komma fram ordentligt samt att jag önskar lite störe spridning i rummet.
Ett annat problem är att det kommer att svagt susande ljud fårn högtalarna när man inte spelar någon musik.
Kan detta ha bero på att eluttagen inte är jordade?

Funderar lite på en DIY högtalarkabel av någon sort samt SD-fötter under högtalarna och kanske även under "cd spelaren".

Tänkte ladda upp lite bilder senare så ni kan se hur placeringen ser ut.
Finns säker en hel del synpunkter på denna.

Tack på förhand.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-01-15 13:08

sd-fötter under högtalarna är ett måste sen kan du sitta nöjd fick du inte det med när du köpte dem det prutade jag mig till 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-15 13:33

Har du dålig bas i systemet kan det bero på olika saker; dels är du van vid mera bastyngd, eller så är placeringen lite vansklig. Ditt problem med spridningen verkar peka på det senare fallet. I huvudsak kan man reglera basen genom närhet till sidovägg. Vanligtvis skall högtalarna inte stå närmare än 40cm från sidoväggarna. Viktigt är också att du inte får ha dämpat tak, vilket försämrar den orthoakustiska finessen rätt mkt.

Ang bruset så köp en såndär elpenna som lyser alt piper så fort den är i ett elektriskt fält. Om du har en grendosa till hela systemet så markera tydligt tex höger sida av dosan med en märkpenna. Koppla ur samtliga anslutningar och sladdar på alla apparater och testa dem var för sig genom att placera pennan i närheten av apparatens nätdel. Stoppa nu i kontakten i eluttaget i grendosan, slå på apparaten och kolla på hur pennan uppför sig. Vänd kontakten i uttaget, slå på apparaten igen, och jämför resultatet med förra "vändningen". Den "vändning" som gav minst utslag på pennan markerar du genom att dutta med märkpennan på kontakten den sida som vetter åt den som är markerad på dosan. Gör nu om detta med alla apparater, var för sig. När du är klar, koppla in alltsammans igen, med markeringarna åt rätt håll i dosan. Nu finns en chans att bruset försvunnit. Har bruset försvunnit så kan det dels bero på att ngt i kedjan är känsligt på hur nätdelarna är inkopplade på "fas" eller "nolla". Dels kan det bero på att systemet i sin helhet är känsligt för att samtliga nätdelar är inkopplade lika.

SD-fötter bör du ha under högtalaren. Om du behöver det under cd-spelaren är mer osäkert. Men prova gärna.

Vill man DIY:a högtalarkabel så kan man ju testa EKK, EKUA (kan tvinnas ihop med hjälp av en borrmaskin och en kompis. Jag själv kör med vanlig cat5 UTP nätverkskabel för installation (den stela varianten). Dessa är nästan idealiska för hemslöjd och DIY, finns många möjligheter till experiment och kostar 3-400:- för 100m på Biltema tex.

Lycka till!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2007-01-15 15:49

Kolla också så att högtalarkabel inte ligger över nätkabel eller kabelvinda om det används! Sånt kan ställa till med konstiga ljud eller brum-fenomen!

/robban

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-15 15:59

Om det är BRUS, så är det allra oftast apparaterna det kommer från.

Om det är BRUM kan det vara jordningar o.dyl. som spökar. Prova att köra allt helt ojordat. Vira hö- och vä-kablar tätt intill varandra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-01-16 10:06

OlA-68 skrev:sd-fötter under högtalarna är ett måste sen kan du sitta nöjd fick du inte det med när du köpte dem det prutade jag mig till 8)

Nej pruta gick då inte dels för att det var det sista exemplaret dom hade och dels för att dom inte hade SD-fötter, dom hade dock vibra-feet eller vad dom nu kallas.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-16 10:19

Johan_Lindroos skrev:Om det är BRUS, så är det allra oftast apparaterna det kommer från.

Om det är BRUM kan det vara jordningar o.dyl. som spökar. Prova att köra allt helt ojordat. Vira hö- och vä-kablar tätt intill varandra.

Instämmer.

Det brukar vara svårt att förklara skillnaden mellan brus och brum utan att ge ljudexempel. Kanske man kan säga att brus låter "sssssssssss" medan brum låter "mmmmmmm" eller i elaka fall "zzzzzzzzzzz"?

Jag fick intrycket att det var brus det var frågan om, och det blir man knappast av med utan att byta förstärkare, eller att byta till en högtalare med lägre känslighet. Man kan iofs dämpa rummet också, men det är en åtgärd som inte ska låta sig styras av brusnivån.

Sen kan man fråga sig hur starkt det är, hörs det när man sitter i soffan, eller bara om man sätter örat intill högtalaren? I det sista fallet så spelar det ju ingen roll. I det första fallet behöver det inte heller spela någon roll, om det inte hörs när man spelar musik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-01-16 21:55

Jag skulle säga att det är brus då det låter ungefär som beskrvningen: ssssssss.
Visst har jag har jag grendosa eller närmare bestämt 2 st som ligger under tv/stereo bänken.
Kan inte på stå att jag hör något brus när jag spelar musik men det hörs ju om man lägger örat till högtalaren.(inget man gör varje dag direkt)

Funderade ett tag på att köpa Monster Cables greendosa med strömfilter men fick sedan för mig att den inte var något effektiv utan jordat eluttag.

Fick även tummarna ur r*** och beställde sd-fötter till mina OA-60 eller OA-58.2 vad dom nu heter.(Hur vet man om det bara är en uppgraderad 58?)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-16 22:20

ja, det låter som typiskt förstärkarbrus, då, tycker jag. Ingenting att göra något åt utom att byta förstärkaren, och det är ju helt onödigt om du inte hör bruset i soffan. Nätfilter kommer inte att göra någon verklig nytta, det vågar jag sätta en peng på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Carlsson Illuminati