Uppgradera Oa51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Uppgradera Oa51

Inläggav bassman » 2007-03-17 16:55

Hej alla!

Mina Oa51:or måste bara igång snart (man bir dösugen när man ser alla lyckade kloner som byggs :o )

Jag har sett att ett nytt 7" element är på gång vilket gör mig tveksam att nu inhandla en .3 sats hos Larsen. Tycker ni att det nya elemetet värt att vänta på? Varför jag undrar är att om man nu köper en .3 sats och den nya bestyckningen blir oerhört lyckad så vill man ju naturligtvis ha den istället!

Hur skulle ni ha gjort?

/robban

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-17 18:22

Beror på vad för modell du har. Helkassa OA51 så kan med gott samvete uppgradera. Redan halvuppgraderade OA51.1 (bytta basar) eller OA51.2 så kan man med gott samvete vänta ett tag till.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2007-03-17 20:01

Samtliga element är helt ruttna och måste bytas, men lådorna är i bra skick! Svart ask utan absor-vingar men dom går väl ersätta..

/robban

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-03-17 20:12

"Vingarna" spelar förvånande stor roll för helheten!

Kan ju vara vits att renovera basarna eller köpa ett par begagnade för att kunna lira medans du väntar. Det brukar ju inte blixtra till när det ska fram nya Carlsson-element!

/Jocke

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-17 21:55

Originalvingarna är sådär eg. Bättre är att bygga sig väggfasta absorbenter, sk elefantöron, av markskiva. Formen är som ett uppochnedvänt "L"

Bild

Bilden är lite mörk, men man kan urskilja att absorbenten skall sträcka sig ca 20cm ovanför högtalaren, och 30-40cm inåt mitten på den sida basreflexröret sitter.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Carlsson Illuminati