Renovering Oa-12

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Olle

Renovering Oa-12

Inläggav Olle » 2007-05-03 13:52

Vad skall det kosta med en renovering av basar och de nya diskanterna när det gäller Oa-12. Undrar även om det finns någon kunnig och villig i Gbg som kan hjälpa mig med renovering och i så fall hur mycket det kommer kosta.
Mvh. Olle

Användarvisningsbild
afrika

Inläggav afrika » 2007-05-03 17:08

Jag kantade om mina basar själv, det var faktiskt inte sådär ubersvårt.
Jag ska kanta om 2 stycken snart igen, var bor du?
Vi kanske kan göra det samtidigt, har du köpt skumkanter?

Skicka mig ett PM

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-05-03 21:14

Min erfarenhet Sonabs 70-tal (har renoverat OA12, OD11 och OA14 och några par av varje) är att de alla låter jättebra om du lägger ner lite pengar på renovering av de befintliga elementen.
Har själv misslyckats en gång av nu kanske tiotalet skumkantbyten och det gick också att göra om.
Är du osäker eller hinte har tid så betala det det kostar hos Gullbransen på Carlsonplanet.se eller någon annan elementfixare. Priset brukar ligga mellan 250 och 350 spänn per element dvs halva priset för ett nytt ersättningselement på HIFI-kit.
Det här lite hysteriska bytandet/uppgraderandet gör mig lite fundersam egentligen. Tycker själv att det finns något fint i renoverat orginal / svensk sjuttiotals ingenjörskonstRenoverat. Orginal är och låter jättefint.
På Calssonplanet och säkert även här hittar du steg-för-steg instruktioner för skumkantsbyte. Skumkanter är lite råddigare att hitta, det finns ett ganska stort mått av snobbism (eller vad det nu är, kanske ren närighet...) hos elementfixare, de säljer inte kanter till "amatörer".
Skicka mig ett PM så skall jag ge dig en adress där du kan hitta snabbt, billigt och enkelt om du vill prova själv. Kostanden blir då under 100 spänn per element (Sverige). Annars finns det gott om "skumkantslangare" i USA som säljer till oss amatörer, brukar själv använda myaudioaddiction.com som funkar hur bra/snabbt/enkelt som helst
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-05-03 22:05

Omkantade basar blir i regel riktigt bra.
Tyvärr när det gäller Carlsson (med mer eller mindre horisontella element) så finns en tendens att elementen hänger ner sig.

Rörelsen blir då olinjär och det kan t o m bli en liten "ploppande" tendens i elementets "spider" (den inre veckade tygupphängningen) när elementets kon rör sig utåt.

Kontrollera därför spidens kondition innan du lägger jobb och pengar på att kanta om elementen.

Jag har gjort en liten guide på Carlssonplanet i ämnet...
http://carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=1459

Låt dig inte skrämmas av de "varningar" Per Gullbrandsen lagt till... Det är ingen hjärtoperation vi talar om...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Återgå till Carlsson Illuminati