Byggkvaliten på era carlsson högtalare.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Byggkvaliten på era carlsson högtalare.

Inläggav Hammarstrand » 2007-06-14 14:14

Har själv ett par OA-60 som för sina 6000:- i alla fall kunde haft vettigt placerade högtalarterminaler. Varför dessa sitter gömda bakom elementer mot väggen är för mig helt obegtripligt, dessutom så skall den redan så trånga huven placeras över dessa. Vad jag förståt så fick inte huven den from som var tänkt från början då konstruktören inte följde anvisingarna från SCC. Hur blev det igentligen med den nya huven det var snack om för ett tagsedan?

Varför inte placera terminalerna på sidan av högtalaren närmare golvet för att smidigt kunna koppla in högtalarkabeln?

Skall bli väldigt intressant att höra era tankar och åsikter!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-06-14 14:24

För egen del tycker jag att terminalerna är placerade perfekt. Jag har gömt mina högtalarkablar i kabellister som går in bakom högtalarna. Inte en kabelstump syns och allt är väldigt rent och snyggt.

Vad gäller kvaliten i övrigt är jag något besviken på den dåliga passformen av huven (svårt att trycka ner den på rätt plats, inte direkt mercedes-känsla), samt de taffliga och lossnande "Carlsson Ortho-Acoustic"-klistermärkena.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-06-14 17:33

Jag tycker terminalerna är fiffigt tekniskt utförda. Högtalarvärdens kortaste väg mellan delningsfilter terminaler? Antagligen också en ekonomiskt billig lösning. Men kan hålla med om att konstruktionen känns lite knölig med tjockare och styva ledningar. Huvens passform är väl inte heller 100%-ig, med lite bucklor i tyget där detaljer trycker på det och med passformen är det lite si och så, där man får trycka ned den då och då. Tidsfråga innan tyget blir söndernött? Men konstruktionsmässiga ideér och utseende ger jag högt betyg. Däremot ljudåtergivningen blev en besvikelse än annat som hemmabiohögtalare. Men för pengarna ligger den väl ungefär för vad man kan förvänta sig? Tycker annars att det sämsta är att inte detaljer togs fram för att uppgradera OA-58 till OA-60 istället för att sälja en helt ny variant med annan beteckning. Detta borde kunnat ha lösts med en snedskuren baffeldel som motsvarar OA-60'ans vinkel bl.a.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-06-15 10:36

Mina OA50 verkar vara gediget byggda.

Bild
Bild

Vissa saker kanske var bättre förr ;)

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-06-15 10:48

FS skrev:Mina OA50 verkar vara gediget byggda.

http://user.faktiskt.io/FS/link/oa50_terminal.jpg
http://user.faktiskt.io/FS/link/oa50_logga.jpg

Vissa saker kanske var bättre förr ;)

När var du hemma hos mig?! 8O

Undvik att citera med bilder. /V8

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-06-15 10:59

Ton skrev:När var du hemma hos mig?! 8O

Alldeles nyss ;)

Återgå till Carlsson Illuminati