Hur och var fästa filtret i OA-51? Carlsson-klistermärken?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Robinox

Hur och var fästa filtret i OA-51? Carlsson-klistermärken?

Inläggav Robinox » 2007-08-07 00:44

Håller ju på för fullt med mina oa-51-kloner, har kommit till momentet att fästa filtren inne i lådan, men hur gör man på bästa sätt? Det är så trångt och svårt att komma åt att skruva där inne.. Ni andra som klonat oa-51, vart och hur har ni fäst era filter? Hur är det utfört på orginalarna?

EDIT:
Kom på en fråga till, lika bra att hålla sig kvar i den här tråden.
Har ni tips på en schysst sida där man kan skapa egna och beställa etiketter/klistermärken till sina OA-51? Det är "Carlsson Ortho-Aucoustic System" -texten på mellanbiten jag är ute efter, samt den lilla "Carlsson" -loggan på dämpvingen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-08-07 01:43

Orginal sitter filtret i botten strax under baselementet...
Jag tycker dock att det är lättare att få plats med det (speciellt om det är lyxfiltret) på bakväggen ovanför basreflexröret.

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-07 09:03

Före:
Bild

Efter:
Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-07 17:51

Mina delningsfilter uppdelade per element (förberett för biamp.) fäste jag på vingens baksida, alltså utanför lådan. Det blir då lättare att komma åt att modifiera dem. :) Plus att betydligt större drosslar inte påverkar den inre volymen, kanske inget man märker av? :?

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-07 17:54

Förresten Vee-Eight har du värden enligt ver .3 på dina filter? Kanske egen variant på dessa? Intresserad att ta del av dina erfarenheter.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-07 17:57

Det är genuina .3-filter, lyxversionen (därav det stora aset till filter). Är det mer du undrar så får du fråga på. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-08-08 00:32

jag placerade mina nya lyxfilter på samma ställe som de gammla men jag skippade skruvandet och satte fast dem med lite smältlim funka perfa ...
jag menar vem faen skall glo där 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-08-08 01:45

Ok de är bra tips, tackars!
Min andra fråga då, hur fixar man Carlsson-loggorna på enklast billigaste sättet?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-08 10:09

Har just fått veta att typsnittet till Carlssonloggan var sonabs egen. Mao, den finns inte ngn annan stans. Det är ngn slags helvetica-typsnitt, kolla om skyltmakare har ngt liknande. Försök att få ut texten hos en skyltmakare på tunn häftande film och fäst på vinkeln. Klarlacka sedan med ngn halvmatt lack.

Bild
- Carlsson Illuminati -

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-08 19:34

Som vanligt vettiga inlägg av Vee-eight (ovan). Nu blev tungan smutsig. :cry:
Kontakta någon firma för screen-tryck, de har ofta möjlighet att ta fram transparanta etiketter, förklistrade = ca 1000kr/50-100st. Tror också att de klarar bildformat. Dags att gå ihop ett gäng? Är möjligheten att köpa via SSC uttömd? De är inte copyright skyddade hoppas jag? De nya OA-58 verkar ha samma typsnitt? Dock med grammatikaliskt fel text, ordet "system" saknas i slutet. 8O

Bild

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-08 21:17

Jag är bortrest under veckan, men kommer jag ihåg så kan jag försöka fota texten på mina burkar. Sedan så kan man bildbehandla så att man endast får svart och vitt, fritt från gråtoner. Av detta kan man ju vektorisera texten, vilket gör arbetet mkt enklare hos tryckfirman. Får se framåt söndag vad som kan göras. :)
- Carlsson Illuminati -

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-09 18:30

Vee-Eight skrev:
Det är genuina .3-filter, lyxversionen (därav det stora aset till filter). Är det mer du undrar så får du fråga på.

Om jag undrar! :D
En filterbeskrivning skulle sitta fint, men skulle väl samtidigt göra mig impopulär hos SSC, (att sno levebrödet sådär!). Värdena skiljer väl mellan ver. /1 och /2 kan jag tänka och inte bara kvaliteten, väl? F.n. har jag ett egenbyggt enligt ver. /1 (bättre komponenter) med 1mH över basen som är en SP8542 och också notch-filtret över denna (2.2mf + 4ohm).
Att filter har SÅ stor inverkan med bara "små" justeringar har blivit en chock, och skapat ett genuint intresse för detta hos mig. Så du kan tro att jag undrar! :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-08-09 19:10

Flamenco... du har PM :)

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-08-11 00:14

Ang. klistermärken, detta kanske är en skabbig metod men den borde fungera tycker jag. Om man gör en bild på datorn med vit Carlsson Ortho...-text på svart bakgrund och sedan skriver ut detta med klistermärks-A4 ark, sedan klistrar man på det på mellanbiten och ev. klarlacka över det? Borde väl fungera!? Jag har sånt där klistermärkspapper men det är uppdelat på många mindre små klisterlappar, borde det inte gå att köpa sådana papper med större klisterlappar på, tom. klisterlapp över hela pappret?

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-11 08:16

Citat Robinox.
Ang. klistermärken, detta kanske är en skabbig metod men den borde fungera tycker jag.

Säg istället budgetmetod.

Låter inte som en tokig idé, hjärnkontoret går varmt efter lösningar förstår jag. :D
Jag gjorde lite sökningar och kan i.o.m. detta hålla med om att denna väg borde vara möjlig, för att inte säga, utomordentlig. :wink:
Istället för att lacka över, kanske du skulle försöka hitta plast med något mattad yta. Glänsande plast brukar ge billighetsintryck, i varje fall mig. Se bara upp med plastkvalitéten, se citat från sökning nedan.

Scannade in mina tavlor i photoshop och fixade till dom där. Sedan är det bara att skriva ut på vitt, kromat, svart, gult, eller va man vill för klisterplast. (Finns i bokhandeln)

Tyvärr fick jag tag på dekalplast att köra i färgskrivaren, som INTE var vattenfast! Frågade ändå butikspersonalen om den var vattenfast, och fick ett jakande svar.
Jäkla butikspersonal!!!

Det måste nog vara dekalen för färglaser, men om du har brådis så har jag en 4-5 ark hemma...

Förresten, om du ska beställa så kan du få ta ett paket transparenta för färglaser till mig, jag köpte bara vita och det hade varit kul att testa dom genomskinliga.

Har du funderat på teckensnitt? Själv tycker jag Win. standard "Palatino Linotype" har viss likhet, men det finns säkert sådana med ännu bättre likhet, det finns ju massor av sådana att ladda hem att kolla igenom.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-08-11 11:33

eller "Goudy ExtraBold", men enklast är väl att be någon fotografera texten på en högtalare och sen lite bearbetning i en bildbehandlare så får man exakt orginal typsnitt.
Har sett att man gjort liknande för texten på OA12/14 men där skannade man den gamla klisterdekalen som har en viss förmåga att lossna.

/staffan

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2007-08-11 13:21

Jag kan plåta av min text i en högupplöst bild, lägga banor ev frilägga osv, men tyvärr inte lägga ut på forumet det behöver jag hjälp med för jag hajar inte hur man gör :oops:

Jag kan jag maila bilden till någon som i sin tur lägger ut den då går det bra!

/robban

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-08-11 21:09

Nu finns en jpg-fil med Robbans fotograferade text på

http://www.box.net/shared/zkjz375exg

jag la även upp OA14 dekalerna från CarlssonPlanet Forumet om någon skulle ha behov av dessa.

/staffanw

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-08-12 13:31

Ah, se där, blev ju riktigt bra! Den tackar vi för!

Återgå till Carlsson Illuminati