Högt och snett i tak

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petern

Högt och snett i tak

Inläggav petern » 2007-09-08 13:42

Hur "ska" det funka med carlssonhögtalarna? Jag har ett högt och sluttande trätak, från 3,5 m till ca 4 m i andra änden. Kan det vara så att jag i detta rum inte får ut maximal kapacitet från dom pga att taket inte reflekterar ljudet som "det ska"?
/Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-08 13:57

Högt i tak är förmodligen inte ett så stort problem, den lilla vinkel du har lika så.
Det finns ju inget fixt lyssningsavstånd och den extra fördröjning som din extra meter i takhöjd ger nog inte mycket större skillnader i ljud än olika lyssningsavstånd...

Dämpade tak däremot äter ju upp den diskantenergi som är tänkt att spridas i rummet och ge en balanserad energinivå i hela frekvensregistret. Ditt tak är av trä och det är ju i detta fallet utmärkt.

Se till att få låna hem högtalare och prova, gärna tillsammans med någon som har "erfarenhet" av hur Carlsson brukar "låta".

Jag gissar att det kommer att fungera utmärkt om inte rummet för övrigt är väldigt litet så att takhöjdsskillnaden blir oproportionerligt stor jmf ett "vanligt" rum

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-09-08 14:04

Tack för det snabba svaret! Jag tolkade ditt svar positivt ang det höga taket. Jag har lite olika carlssonhögtalare hemma; 50, 14 och 11:or(om det var carlsson du menade?). Var mer fundersam runt om dom kunde låta bättre, med lägre tak, eller om dom presterade fullt i mitt rum.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-08 14:18

Har du något annat rum utan högt snedtak där du kan återskapa uppställningen någorlunda kan du testspela där och jämföra hur det låter...

Bortse i så fall från basåtergivning då denna inte så mycket med takhöjden att göra, lyssna efter andra tonala skillnader, inte minst diskantenerginivå vid sidan av "sweet spot", -detta med följande brasklapp...
Olika rum låter olika (även med samma takhöjd)
samt att:
-om du har frekvenssvepskivor typ 20-200 Hz så kan du ju faktiskt uvärdera även rumsresonanser, skillnader mellan rummen etc.
Nagref™ har gjort ett trevligt tonsvepljudspår som jag tror går att ladda hem på LTS hemsida.

Ett typiskt 240 i takhöjd rum brukar ha en puckel i frekvensgång vid ca 70 Hz

En liten nackdel med Carlsson är ju att de i o m sin placering maximalt exiterar den resonans som finns mellan fram och bakvägg... För OA50 och 52 så även i viss mån golv-tak resonansen då elementet sitter relativt nära golv...
Ställer du dessutom högtalaren nära hörn så exiteras även breddresonansen...

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-08 14:47

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-09-08 16:16

Tack för dina synpunkter och tips! Svepskivor, pucklar, breddresonanser kan jag tyvärr inte riktigt relatera till. Jag försöker bättra mig, men det går långsamt. Inlärningsfönstret stängdes, el iaf minskade för x antal år sen :wink:

Ett ex från länken ovan:
" 46 Hz b=0 h=x l=0" från länken ovan. Kan du översätta?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-08 16:27

vid frekvensen 46 Hz finns antagligen en resonans som härör från avståndet mellan golv och tak, h som i höjd i "b=0 h=x l=0" där h är "ikryssat"

b= bredd
h= höjd
l= längd

Labba på :)

Mvh
Stefan

Återgå till Carlsson Illuminati