Nya element i OA12?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Andex

Nya element i OA12?

Inläggav Andex » 2006-12-30 12:53

Hej, vill först meddela att mina OA12.3 låter mkt bra!

Det sitter Peerless SC 165 (serie 4, Cat.No 831881) i mina OA12.3 idag,(högtalarna köpta och nyrenoverade nyligen av känd Carlsson-fantast).

Fråga: Är uppgradering till B65oa II att rekommendera eller känns det overkill? Vad tycker ni?

Gott Nytt år!
//A

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-30 13:45

Njut du av dom högtalare du har!

Den dag det kommer nya diskanter och tillhörande filtermod kan du kanske börja fundera på saken. Men då är det förmodligen enklare att sälja de nuvarnade och renovera upp några andra....

/ B

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-12-30 15:55

Vad skiljer B65oa II och SC165 serie 4 åt i prestanda och kvalitet?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-30 16:19

Skall inte skilja ngt alls, vad jag vet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Andex

Inläggav Andex » 2006-12-30 17:39

Tack, vi får se, har en tråd på Carlsson planet också.

Undrar bara om det bara är att plugga in dem, inga filter o dyligt som måst bytas?

//A

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-12-30 18:37

Andex skrev:Tack, vi får se, har en tråd på Carlsson planet också.

Undrar bara om det bara är att plugga in dem, inga filter o dyligt som måst bytas?

//A

Är det inget fel på dom befintliga basarna så är det ju onödigt att byta dom. Men som v8 sa så ska dom vara lika, så någon modifiering ska inte behövas.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-31 02:06

Vee-Eight skrev:Skall inte skilja ngt alls, vad jag vet.

Men då vet du ju inte allt uppenbarligen. ;)

B65oa-II har ett annat membran som saknar den lilla men ändå halvsnälla uppbrytningspeaken som alla tidigare SC165 och B65oa har haft. Motorsystemet är väl även det lite ändrat till det bättre.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-31 02:22

Mja, men jag menade i de termerna om man var i behov av modifiering av filter etc.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-31 02:24

Naqref har som vanligt helt rätt.

Det finns i själva verket bara en enda del som är gemensam mellan å ena sidan de närbesläktade elementen SC165*/B65oa och å andra sidan B65oa-II, som alltså är ett i praktiskt taget alla delar nytt element.

Vh, iö, för SSC

- - - - -

*Detta har för övrigt tillverkats i minst 5 olika versioner genom årtiondena. De har skiljt sig med avseende på magnetsystem (först alnico, sen keramisk, sen keramiskt + kortsl.ring), dome-material (först papper, sedan textil) och upphängning (först foam, sedan gummi). De har dock allihopa varit varandra ganska lika prestandemässigt.

Det nya B65oa-II är något helt annat och ett i det mesta överlägset högtalarelement. Det är dock inte 100% bakåtkompatibelt, men under 2007 kommer SSC att ta fram modifieringssatser för ALLA versioner genom tiderna som använt det äldre elementet, således att man kan bruka B65oa-II istället, med signifikanta förbättringar i framförallt det övre mellanregisterområdet och i djupbasen. :P
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-01-12 23:33

"signifikanta förbättringar"

betyder det slankare eller fetare i djupbasen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-13 04:24

celef skrev:"signifikanta förbättringar"

betyder det slankare eller fetare i djupbasen?

Min gissning är "bättre mot idag". Eftersom de idag är ganska intetsägande i just djupbasen, så kanske de säger ett litet knyst mer än förut där nere.

Jag gissar på lite större ljudtryckskapabilitet och en aning mindre distortion helt enkelt. Jag tror dock inte att man ska tro på en magiskt stor förändring.

Kul att se dig här igen celef, det var inte igår! :D

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Andex

Inläggav Andex » 2007-01-13 12:29

Jag kunde inte låta bli, elementen är beställda. Skall bli spännande. Återkommer... :)
//A

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-01-13 14:10

"Min gissning är "bättre mot idag". Eftersom de idag är ganska intetsägande i just djupbasen, så kanske de säger ett litet knyst mer än förut där nere."

mer bas vore verkligen välkommet

"Jag tror dock inte att man ska tro på en magiskt stor förändring."

synd, för det skulle verkligen behövas

"Kul att se dig här igen celef, det var inte igår!"

tack 8) , men det är bara temporärt, har snöat in på andra roligare hobbyn men återvände för att leta efter akustik och vibrationstrådar - vet du några sådana?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-13 17:12

celef skrev:tack 8) , men det är bara temporärt, har snöat in på andra roligare hobbyn men återvände för att leta efter akustik och vibrationstrådar - vet du några sådana?

Jag tror att vi har trådar där vi sammanfattat akustik som ett väldigt svårt område, där man måste titta specifikt på varje enskilt fall. Men starta gärna en tråd om du undrar något, jag lovar att försöka hjälpa till i den grad jag kan!

Jag har inte hittat någon roligare hobby (vad kan det vara??) men jag har ledsnat lite på stereoanläggning. Lyssnar hörlurar nu för tiden, typ heltid. ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-01-13 22:07

"Jag har inte hittat någon roligare hobby (vad kan det vara??) men jag har ledsnat lite på stereoanläggning."

sånt här är ju jättekul:

Bild

"Lyssnar hörlurar nu för tiden, typ heltid."

me too! det är så befriande att slippa störande omgivningsoljud

akustik och vibrationsåtgärder söker jag tips om för att förbättra mitt trumrum

tack paa för länkarna, dem skall jag kolla upp
Bikinitider

Användarvisningsbild
Andex

nya B65oa-II i OA 12.3

Inläggav Andex » 2007-01-19 19:46

Andex skrev:Jag kunde inte låta bli, elementen är beställda. Skall bli spännande. Återkommer... :)
//A

Nu sitter de i och det är en klar förbättring på just de områden som IngOehman nämner, detta upplever man direkt utan att elementen är inspelade! Basen går djupare än någonsin, riktigt häftigt faktiskt. Mellanregistret kräver mer tid att utvärdera, men jag tycker spontant att detaljrikedomen har blivit större.

//A

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-20 14:21

Det gläder mig mycket.

Kan säga att förbättringarna i mellanregisterområdet var det som hade högst prioritet när elementet togs fram, och som dessutom alltid är svårast.

I detta fall var det inte bara som alltid nödvändigt att göra konstruktionsarbetet rätt, utan det blev även av ljudkvalitetsskäl nödvändigt att övertyga Peerless om att gå utanför ramarna och använda en delar från en leverantör som inte var på deras ok-lista för produktion i den fabriken, men det gick! Vi är mycket nöjda med resutatet. :P

Att förbättra basområdet är alltid mycket enklare, det är ju bara att välja rätt småsignalparametrar. Det blev lika mycket bättre som vi avsett, men det hade vi ju väntat oss också.

Vh, iö

(för Stiftelsen Stig Carlsson)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-09-10 19:58

får man fråga Ingemar hur han upplever att oa50 står sig mot 52 med detta nya element? Eller är det du som gjort 52 basarna också :P

Är det någon här förutom Andex som har bytt till de nya basarna? Jag har ett par oa50 (serie3basar) och ett par oa14 (serie2basar) och jämför jag dessa så upplever jag oa-14 som betydligt mer baskapabla, men inte alls lika detaljerade (mer bumlig på nått sätt)...tilläggas är att jag själv kantat om de båda högtalarna med fyndas slavbasar, något som kan ha en viss inverkan :D

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2007-09-11 12:57

Hej!

Jag uppgraderade för ett par-tre veckor sedan mina OA14.3Y från B65oa-I till B65oa-II.

MMMMMMMumma!!! :D

Trodde verkligen inte på en så stor förbättring!!

Bättre djupbasförmåga och mycket bättre artikulation i basområdet vilket jag gissar beror på lägre distortion.

Mellanregistret mycket luftigare naturligare och mindre påträngande, det låter mindre högtalare kan man säga......tycker jag.

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-09-11 15:53

ohh, min käre sambo kommer nog få sig en överaskning (som hon kanske inte tycker är lika rolig som jag) nu framöver då jag äntligen ska ta mig från att vara student till arbetare :lol:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-09-11 22:01

När räknar SSC med att släppa nya filter till .4-version av 70-talarna? Antar att nytt filter konstrueras för nya basen och nya diskanten? Jag som hyfsat nyligt renoverat ett par tolvor till .3. Snyft.
11010000

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-09-11 23:01

Carlssonplanet för exakt ett år sedan angående B65oa-II:
http://www.carlssonplanet.com/newslette ... hp?id=60#6

Carlssonplanet nyhetsbrev 28 skrev:Modifiering av OD-11/OA-12/OA-14
Ett nytt filter till dessa högtalare som anpassar basen till diskanterna är framtaget.

vidare
Modifieringsbeskrivning för detta filter kommer inom kort att kunna beställas av SSC via CarlssonPlanet.

Vad hände sedan?

Återgå till Carlsson Illuminati