Häpnadsväckande low-tech V-1

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

henriksch

Häpnadsväckande low-tech V-1

Inläggav henriksch » 2007-09-18 21:04

Köpte två par Carlsson idag..
OD11 med usla kanter och troligen nedhängda spindlar, snyggt fanér och för dyrt men ändå... ett tredje par kan ju alltid vara bra att ha (man har ju hört talas om nördar och så, det lär ju vara jobbiga människor, det konstiga är att man aldrig har träffat nån...)
Nåväl, med på köpet hände ett pat V1:or. Lätt skadad av för mycket läsande på CP lastades de med viss noncharlans in i skuffen på Cittran. Väl hemkommen kunde man ju ändå testa dem, juste om elementen funkar, de kan ju alltid säljas för någon hundring och, på kanten i alla fall, kompensera det dåliga ekonomiska samvetet för ännu ett par 11:or och, just det, två par Oa12:or igår också...

Till saken:
Sjutton vad de låter vettigt för att vara så över axeln sedda. Visst lämnar de lite bumlig bas och kanske lite klent med detaljer men ändå... Hade man inte haft ett par OA12 och koppla över till i testsyfte så hade man ju suttit ganska nöjd...

Märklig man, den där Stig C!

Användarvisningsbild
lucifer

Inläggav lucifer » 2007-09-24 11:04

Köpte en sovrumsstereo bestående av Nad 3020, Carlssons V-1 och en Indonesientillverkad JVC cd...

Nu spelar denna anläggning i vardagsrummet!

V-1 verkar jävligt underskattad tycker jag.
Den lirar ju musik hur bra som helst.

Bas? Blä inget för mig, spelar mest 50-60 talsmusik.
Hellre lite rockenroll än ett fast kneg

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-26 10:04

Mina föräldrar hade V-1. Det lät väldigt fint hemma hos dem tyckte jag. Nu är min mor inte längre intresserad av att spela musik och V-1:orna står i källaren hos mig. Kanke jag ska orka bära upp dem och ge dem en chans? Efter lite möbelpolish på jakarandan.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-30 08:24

mapem skrev:Mina föräldrar hade V-1. Det lät väldigt fint hemma hos dem tyckte jag. Nu är min mor inte längre intresserad av att spela musik och V-1:orna står i källaren hos mig. Kanke jag ska orka bära upp dem och ge dem en chans? Efter lite möbelpolish på jakarandan.

Det är ju dock en klassiker som inte bör glömmas bort i en källare. :cry: Klart de skall användas. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-09-30 15:05

Jag har ett par i teak som någon har behagat måla vita :( Är det någon som har ett tips på hur man bäst tar bort färgen och återfår fanéret igen.

/staffan

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-09-30 23:29

Har samma problem...
Tänker försöka med färgborttagningsmedel, "Bums". Tror egentligen inte på det eftersom faneret inte är helt slätt. Troligen hopplöst att få dem helt rena i porerna. Funkar det inte så får man väl måla om dem.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-09-30 23:52

tänkte också försöka med ett färgborttagningsmedel, men är lite rädd för att fanéret ska släppa om man väntar för länge innan man skrapar bort färgen. Rapportera gärna om dina erfarenheter när du väl försökt.

/staffan

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-01 14:30

Om dom är målade med akrylatfärg (dvs snabbtorkande vattenbaserad färg) så kan det gå att lösa upp färgen med med T-sprit. Spriten löser förhoppningsvis inte upp fanerlimmet.

Är det lösningsmedelsbaserad alkyd/oljelack så fungerar inte sprit. Varning för färgborttagningsmedel! Försiktig skrapning/slipning anbefalls. Prova med en riktigt vass parkettsickel. Eventuellt kan du testa med varmluftpistol eller kittlampa för att värma upp färgskiktet så att det går lätt att lyfta av med en skrapa eller spackel.

Faneret är antagligen mycket tunt så man måste vara mycket försiktig, hur man än gör.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-10-01 16:24

Jag gav upp att försöka få bort all färg. Jag slipade rent så gott det gick och betsade sedan med vitt.

Bild

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-10-01 16:59

Och det blev riktigt snyggt, Hur försökte du få bort färgen ? Borttagningsmedel, varmluftspistol eller bara slipa. Hur så det ut innan du betsade och vilket fanér var/är det. Jag har för mig att de var svartamålade innan du drog igång om jag kommer ihåg tråden rätt.

/staffan

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-10-01 17:35

Gjorde detsamma med ett par i orginal "betsad svart ask (eller är det ek?)". Slipade med planslip, 180 eller 240-papper och i linolja (så kletar inte pappret ihop direkt. Lade på vit linoljefärg spädd med linolja, alltså uttunnad. Torkade sedan av färgen direkt så bara porerna blev fyllda med vitt. Gick ganska bra, grålaserad ask liksom. Skillnaden mot det man står inför med ommålade fanerade är kanske för det första att linoljefärgen inte biter lika bra i porerna samt att taek är ganska mycket mindre "porigt" i en slipad yta samt att det blir brunvitt i stället för träljust/vitt som funkar bra ihop. Lite skeptisk alltså mot att det funkar lika bra på Teak alltså.
mvh
Henrik

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-10-01 21:21

Testade T-röd och en hyfsat skarp kökskniv, det gick alldeles utmärkt och kändes juste skonsamt mot faneret. Bäst funkade det med att fukta ytan med T-röd på en svamp, vänta ett litet tag, fukta igen och sen skrapa med ganska liten vinkel. Kanske hade jag tur med färgtypen de var målade med. Klart värt att testa som inledande metod!
Rätt skönt dock det inte var ett par OA5, det tar lite tid...
mvh
Henrik

Återgå till Carlsson Illuminati