Massor av Carlsson!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Massor av Carlsson!

Inläggav meanmachine » 2007-12-30 13:26

baffeln på en od11-kopia blir en svår nöt att knäcka, såtillvida man inte gör som dom nya larsenburkarna med den snedställda baffeln något insjunken i lådan. lillepluttdiskanten sätter man sedan i lådhörnan och "koaxialt" med basen. jag kan tänka mig att det behövs lite dämpmaterial i närheten.

den där morelbestyckade kopian såg riktigt sonablik ut, ssc borde tillverka en od11 i kina med plastbaffel och kanske kabinett å kränga mängder på onoff och hos dom andra jättarna, kan dom inte ingå ett tillverkningsavtal med jws i falkenberg?? think big!

Detta var så bra att det förtjänar en egen tråd. Varför gör man inte på detta vis. Sedan för man en naturlig inkörsport för de bättre och egenbyggda högtalarna.

Myckert bra ide. Lite modernare design dessutom. :) Audio Pro qube var ju en inte alls dålig lösning med bättre om den hette Calsson och od-11 2008 eller liknande. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-30 14:10

Varifrån kommer citatet?

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-12-30 14:15

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-30 14:50

Tack! :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-01 11:25

oj det var visst ett citat från mig :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Spadix

Inläggav Spadix » 2008-01-01 16:29

Är det någon av er som hört Audio Pro Qube? Det kanske blir svårt att slå den i pris även om man bygger själv.

En dum fråga kanske, men; om man nu skulle välja att bygga en kopia på Qube med de två elementen parallellt, skulle man inte då lika gärna kunna använda sig av ett bredbandselement och inget mer? Vad det gäller Carlsson-högtalarna så förstår jag att ljudet är uppdelat för att kunna ges en spridning, men det borde väl inte gälla i det här fallet?

Användarvisningsbild
lennartj

Audio Pro Cube

Inläggav lennartj » 2008-01-02 01:00

I höstas bar jag ner mina OD11 med nya B65 och CT62 till Tele-Hå i kvarteret och fick koppla in dem i växeln bredvid ett par Cube och spela som jag ville i en timma. Cube spelar diskret och oförargligt med avrullad diskant och måttlig detaljeringsgrad. Verkningsgraden är lägre och jag hade inte möjlighet att kalibrera nivåerna. Cuben verkade gå djupare i basen, vilket var väntat med mindre element, ungefär samma lådvolym och som sagt, lägre verkningsgrad.
Det fanns minst ett 20-tal högtalarpar inkopplade i växeln, och jag jämförde snabbt med diverse andra högtalare och de billigaste som inte var klart underlägsna var Focal 806 för runt 7 000 kr/paret
Där fanns inga OA58 och Larsen var väl knappt lanserade då.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-01-02 01:35

Rena bredbandselement som spelar från under 50 Hz till långt över 10kHz med jämn frekvensgång och hyfsad spridning i diskanten har jag hittills inte träffat på.
Lowther , Fostex och några till har visserligen en speciell direkthet i återgivningen när man slipper delningsfilter men jag har aldrig hört dem låta ofärgat.
Koax-element från Tannoy, KEF med flera har varit ok i mina öron men jag har inte sett dem säljas lösa (och så har de ju ett delningsfilter).
Nya SEAS-elementet som jag noterat i tråden om ny bredbandare kan vara intressant i t.ex. OA5 om man gör något i delningsfiltret som dämpar den lite i diskanten och med fyra nya diskanter, typ CT62 eller dess ersättare, om de kommer någon gång.
Visst skulle man kunna bygga något typ V1 med bredbandselementet ensamt, men jag vet inte om det kommer att bli billigare än B65 plus en diskant och som sagt, jag har mina tvivel om det blir tillräckligt ofärgat för min smak jämfört med en tvåvägslösning.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-02 12:50

Det intressanta med od-11 eller Qube förövrigt är unikheten. Låg golvplacering. Fungerar i alla rum med inga direkta krav på elektronik. Skulle kunna vara per grym inkörsport till de tyndgre sererna som sagt. Tänk offensivtr. Med kina-produktion och hyfsade element och typ pianolack kan du säker ändå sälja dem för under 2500:-/paret. Någon som IÖ och liknande duktiga kunde ju lätt ge en vettigt konfiguration som sedan produceras på ett annat ställe.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Spadix

Inläggav Spadix » 2008-01-02 21:10

Hittade just dessa - kan det vara nåt tro?
http://www.valutronic.se/SQ-50C1.html

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-01-02 21:21

Spadix skrev:Hittade just dessa - kan det vara nåt tro?
http://www.valutronic.se/SQ-50C1.html

De (valuetronic) har vart på tapeten förut här på forat, och har väl inte fått strålande omdömen...
Jag har dock inte hört någon av deras högtalare själv.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-01-16 21:10

Och nu har de släppt en "popbox"-kopia!!!!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-16 22:31

Och nu har de släppt en "popbox"-kopia!!!!

ja, nu längtar man ju på den av ssc framtagna moderna hembygget av popboxen
Bikinitider

Återgå till Carlsson Illuminati