EN LITEN TANKE

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
engelbert

EN LITEN TANKE

Inläggav engelbert » 2008-01-20 07:42

Hej alla! Tänkte bara på en sak! Har själv ett par par OA14 i kanonskick med nya (re) basar ( vill ha dom gamla om någon har ) men med allt annat i originalt skick.Om vi nu skall hålla på och dona med STIGS gamla godingar hur skall då eftervärlden kunna veta(höra) hur dom egentligen lät (eller skall alla låta TYYYYYP 2000 taaal) .Som att sätta ien V70 motor i en gammal Amason TYYYYP. Hoppas ni fattar .... Har jag fel eller?? Ha ett fortsatt GÅTT NYTT ÅR och att ni inte blir sura utan kanske tänke tänker efter hä hä .....

Soulman

Inläggav Soulman » 2008-01-20 09:52

Nog finns det originalrenoverare ute i stugorna alltid, så dessa högtalare finns bevarade åt eftervärlden. Hoppas SSC har gjort sitt jobb där. Se en ny tråd där följande stod.
Tänker köpa de element som Stig Carlsson själv använde d.v.s. 8542, 115dt och det filtret eftersom detta är tänkt som ett nostalgi projekt.

Men annars tror jag nog att SC skulle ha utnyttjat dagens erbjudna sortiment fullt ut, vad gäller element. Så att uppgradera tycker inte jag är fel. Plus att i mitt tycke de skall kunna gå att lyssna på. Jag tror att med dagens erbjudna ljudkvalitet så måste SC skapelser följa med utvecklingen om denna eminenta högtalarprincip skall överleva framtiden.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-20 10:15

Soulman skrev:Nog finns det originalrenoverare ute i stugorna alltid, så dessa högtalare finns bevarade åt eftervärlden. Hoppas SSC har gjort sitt jobb där. Se en ny tråd där följande stod.
Tänker köpa de element som Stig Carlsson själv använde d.v.s. 8542, 115dt och det filtret eftersom detta är tänkt som ett nostalgi projekt.

Men annars tror jag nog att SC skulle ha utnyttjat dagens erbjudna sortiment fullt ut, vad gäller element. Så att uppgradera tycker inte jag är fel. Plus att i mitt tycke de skall kunna gå att lyssna på. Jag tror att med dagens erbjudna ljudkvalitet så måste SC skapelser följa med utvecklingen om denna eminenta högtalarprincip skall överleva framtiden.

Om högtalarna lät bra för 25 år sedan låter dom inte sämre nu.
Och om dessa element fortfarande tillverkas och säljs är det knappast p.g.a. nostalgi utan för att dom fortfarande räknas som väldigt bra.

T.ex. 115DT sägs ju fortfarande vara en av de bästa diskanterna på marknaden, oavsett pris.

Det kan väl vara helt ok att uppgradera men, med all respekt för SSC och deras arbete, vi vet ingen vad Stig Carlsson skulle använt för element om han skulle uppgraderat.

Min egen personliga åsikt är nog att man borde låtit de klassiska skapelserna förbli Stig Carlssons och koncentrerat sig på endast nya skapelser i hans anda.

Det kanske är knäppt men jag tycker det är roligare att renovera till originalskick.
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Användarvisningsbild
frilins

Re: EN LITEN TANKE

Inläggav frilins » 2008-01-20 10:18

engelbert skrev:Hej alla! Tänkte bara på en sak! Har själv ett par par OA14 i kanonskick med nya (re) basar ( vill ha dom gamla om någon har ) men med allt annat i originalt skick.Om vi nu skall hålla på och dona med STIGS gamla godingar hur skall då eftervärlden kunna veta(höra) hur dom egentligen lät (eller skall alla låta TYYYYYP 2000 taaal) .Som att sätta ien V70 motor i en gammal Amason TYYYYP. Hoppas ni fattar .... Har jag fel eller?? Ha ett fortsatt GÅTT NYTT ÅR och att ni inte blir sura utan kanske tänke tänker efter hä hä .....

CarlssonPlanet säljer begagnade original element som är renoverade.
Maila dom.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-20 15:27

frilins skrev:
Och om dessa element fortfarande tillverkas och säljs är det knappast p.g.a. nostalgi utan för att dom fortfarande räknas som väldigt bra.

T.ex. 115DT sägs ju fortfarande vara en av de bästa diskanterna på marknaden, oavsett pris.

Det kan väl vara helt ok att uppgradera men, med all respekt för SSC och deras arbete, vi vet ingen vad Stig Carlsson skulle använt för element om han skulle uppgraderat.

Min egen personliga åsikt är nog att man borde låtit de klassiska skapelserna förbli Stig Carlssons och koncentrerat sig på endast nya skapelser i hans anda.

Det kanske är knäppt men jag tycker det är roligare att renovera till originalskick.

Som input till denna diskussion vill jag bara att alla skall vara medvetna och komma ihåg att Stig själv totalreviderade både OA50 och OA52 vid återlanseringen 1996. Han stoppade i nya element (bas och diskant) och nya filter samt lite annat pyssel med dämpningen i båda dessa skapelser.
Detta naturligtvis för att utvecklingen hade gått lite framåt och han såg en möjlighet till än större välljud ur sina högtalare.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-20 15:32

För övrigt så tycker oxå jag att det är en kul idé med en orginalrenovering (i mitt fall som en referens för hur det egentligen lät... då man renoverat andra par till olika stadier)

Jag har en sats i källaren med fina orginalelement och filter som jag skall stoppa i ett par clone-lådor så fort jag får tummen ur och bygger mina sågmallar för att kunna tillverka ett gäng sådana.

Jag har även .2 diskanter och .2 filter så det blir nog ett par sådana oxå :)

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-20 16:17

avr7000 skrev:
frilins skrev:

Som input till denna diskussion vill jag bara att alla skall vara medvetna och komma ihåg att Stig själv totalreviderade både OA50 och OA52 vid återlanseringen 1996. Han stoppade i nya element (bas och diskant) och nya filter samt lite annat pyssel med dämpningen i båda dessa skapelser.
Detta naturligtvis för att utvecklingen hade gått lite framåt och han såg en möjlighet till än större välljud ur sina högtalare.

Mvh

Stefan

Naturligtvis uppgraderade han själv och det bör väl räknas till de klassiska, vet du vilka element han hade i då eller det är OA52,2?

P.S. kollade på CarlssonPlanet så nu vet jag att det var OA52,2.
Senast redigerad av frilins 2008-01-20 16:22, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-20 16:18

avr7000 skrev:För övrigt så tycker oxå jag att det är en kul idé med en orginalrenovering (i mitt fall som en referens för hur det egentligen lät... då man renoverat andra par till olika stadier)

Jag har en sats i källaren med fina orginalelement och filter som jag skall stoppa i ett par clone-lådor så fort jag får tummen ur och bygger mina sågmallar för att kunna tillverka ett gäng sådana.

Jag har även .2 diskanter och .2 filter så det blir nog ett par sådana oxå :)

Mvh

Stefan

Ett "gäng", har du tänkt göra affärer? :)
Mvh
Per

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-01-20 16:21

avr7k:
Kan det vara så att sågmallarna avser kloning på OA51 8) .

Är det så, så är jag intresserad av ett par kloner till mina orginal
element (OA51). Om mallarna blir klara under detta deceniet :roll: .

Jag hade väl annars tänk göra som många andra, yxa till ett par
(bakkanaler) i spån eller mdf.

// UGN
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Återgå till Carlsson Illuminati