Carlsson högtalarna felkonstruerade???

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-30 23:14

Peter!

På det här området har du säkert långt mycket större kunskap än jag! Min poäng var att jag noterat en golvplacerad högtalare i en av patenten som figurerar här lite nu och då. SC hade alltså koll på furutsättningarna för detta! Använde det som argument mot att de skulle vara felkonstruerade.

Jag betvivlar inte för ett ögonblick att den sk 3-vägaren var en utmärkt konstruktion. Det jag avser med att vi inte ska sörja den utgår enbart från hur de ser ut på skissen. De flesta av oss Carlsson-entusiaster och musikälskare skulle nog med det utseendet få välja mellan högtalaren och att få leva ensamma resten av livet! :wink:

Ser fram emot din redogörelse om detta :) då jag endast haft sporadiska kontakter och då främst via LEAB.

VH/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-30 23:48

den som vill titta på dom nämnda patenten kan göra det här:

http://patft1.uspto.gov/netahtml/PTO/srchnum.htm

fyll i patentnummer (för vägghögtalarna):

4,475,620

patentnummer (för golv 3-vägarna):

4,558,762
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-31 00:01

Jocke,

Va, tror du inte att alla tjejer skulle tycka att de är världens snyggaste högtalare :?: 8O :P :wink: :D

Ett riktigt Gott Nytt År på er. :D

Celef, dessa är de amerikanska patenten. Man kan också söka via det svenska patentverkets hemsida så får man hits från de flesta andra länder. Det är nämligen intressant att jämföra de olika språken. Det existerar små nyansskillnader som är intressanta. :)

MvH
PS

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-31 17:12

dom svenska patenten tycks vara omöjliga att få synliga på webben:

http://se.espacenet.com/

patent:

CA1011656
CA1017256
EP0080991
EP0080990
Bikinitider

Användarvisningsbild
Greensleeves

Lite om värdet med icke-felkonstruerade saker...

Inläggav Greensleeves » 2008-01-01 02:04

Jag hoppas, så här en liten stund in på år 2008, att vi aldrig mer behöver uppleva felkonstruerade hifi-prylar. Speciellt inte felkonstruerade högtalare. :wink:

I själva verket behöver har vi inget behov av felkonstruktioner överhuvudtaget, inte ens dåligt konstruerade ting. 8)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-01 20:49

Celef

Om du går in på din länk och sen på t ex:
Patentnummer: EP0080991
Publiceringsdag: 1983-06-08
Uppfinnare: CARLSSON STIG
Sökande: CARLSSON STIG

Där ser du att du befinner dig på fliken Bibliografiska data.

Till höger står det Även publicerad som:

Där finns det 5 stycken pdf dokument.

Därunder står det men röd text fler >>

Tryck på denna text så visar sig även detta dokument SE447438 (B)

Klicka sedan på pdf sigillet så kommer dokumentet upp. Det tar lite tid.

Du kan spara sida för sida. Har du Acrobat professional så kan du därefter importera sida för sida till ett enda dokument.

Du kan även kolla in dom andra flikarna. Det kan finnas matnyttigt där också.

Hälsningar i eftermiddagen på årets första dag och dessutom med uruselt väder :( God fortsättning på dig :)

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-01 21:27

hej peter och tack för instruktionen, den ska jag prova så fort jag slutat skriva dessa rader

god fortsättning på dig med och ha en framgångsrik amerikaresa :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-03 23:41

Celef

Hur har det gått? Har du hunnit prova?

Celef skrev
hej peter och tack för instruktionen, den ska jag prova så fort jag slutat skriva dessa rader

god fortsättning på dig med och ha en framgångsrik amerikaresa :)

Kanske mitt inlägg borde ha varit i tråden patenten....? Nåväl, funkar det så kanske du kan lägga in den där på nåt sätt?

Just nu håller jag på och packar inför resan men jag är nyfiken om du lyckades med min lilla anvisning.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-04 00:42

hej peter, tack för din omtanke :)

jag provade din anvisning men tyvärr så fungerar det fortfarande inte att ladda ner annat än sidan 1, sedan får jag ett felmeddelande; "felaktig syntax för filnamn, katalognamn och volymetikett", vad det nu betyder!?

kanske är det just min version av adobe reader som spökar trots att det är den senaste?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-04 00:53

celef skrev:hej peter, tack för din omtanke :)

jag provade din anvisning men tyvärr så fungerar det fortfarande inte att ladda ner annat än sidan 1, sedan får jag ett felmeddelande; "felaktig syntax för filnamn, katalognamn och volymetikett", vad det nu betyder!?

kanske är det just min version av adobe reader som spökar trots att det är den senaste?
Ibland när det strular kan du ju högerklicka på filen och spara den först. Sen öppnar du den när hela nerladdningen är klar, för det låter inte som om det var det du gjorde...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-04 01:06

Ibland när det strular kan du ju högerklicka på filen och spara den först. Sen öppnar du den när hela nerladdningen är klar, för det låter inte som om det var det du gjorde...

du hade rätt, nu gick det ju genast mycket bättre - tack för hjälpen
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-04 02:43

Bra att det funkar :D

Utmärkt teamwork. Snart flyger jag iväg. :) 06:50 går planet.

MvH
PS

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-10 10:33

Hoppar upp denna tråden igen då jag tycker den passar bäst på min fundering.

I "OA51" patentet http://user.faktiskt.io/naqref/carlsson/Carlssonpatent2.pdf

Finns det en "figur 5" på ett alternativt utförande (helt annorlunda än 51:orna dock...) när högtalarna skall användas som satelliter till basdel(ar).Här är det ingen horisontell vinkling alls....., bara i vertikalplanet mot mitten av lyssningsplats.

Någon får gärna försöka förklara hur det där gick till ?, eftersom alla andra skapelser från SC riktar snett uppåt blir jag smått förvirrad av den bilden, texten ger inte så mycket heller, bara att det är ett alternativ när inte lågbas skall återges.

Skall man tolka det som att vinklingen uppåt har stor betydelse för basåtergivningen ?, jag försöker tänka för fullt här 8O :lol:
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-10 10:49

De här idéerna handlar ju mycket om att slippa tidiga reflexer och absorbenten finns ju där. Däremot får den ju mindre takreflex än de lutande bafflarna men jag kan tänka mig att mycket handlar om att golvreflexen inte är något större problem om man man kör en satellit som sidosystem till en/flera bashögtalare på annan plats.

/Jocke

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-10 12:12

Jocke skrev:De här idéerna handlar ju mycket om att slippa tidiga reflexer och absorbenten finns ju där. Däremot får den ju mindre takreflex än de lutande bafflarna men jag kan tänka mig att mycket handlar om att golvreflexen inte är något större problem om man man kör en satellit som sidosystem till en/flera bashögtalare på annan plats.

/Jocke

Det måste ju vara något i den vägen, tänker samma själv men om någon som har lite koll på OA kunde redogöra för det så hade iaf min nyfikenhet stillats, för "figur 5" i kombination med basmodul(er) är ju onekligen en relativt ordinär ljudkälla jämfört med resten av OA modellerna.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-10 13:02

Då man skriver ett patent kan det vara bra att skriva patentet på ett sådant sätt att patentet blir allmängiltigt d v s så pass brett täckande att inga andra enkelt kan ”gå runt” patentet och göra något liknande.

I detta patent använder sig Stig Carlsson av vinklade högtalarelement, både vertikalt och horisontellt, samt av en väggabsorbent samt att högtalarna skall placeras intill vägg.

Man skulle kunna tänka sig att Stig Carlsson skulle ha patenterat högtalare med både vertikala och horisontella definierade vinklar plus väggabsorbent men då hade patentet varit svagt.

Om någon skulle få för sig att marknadsföra en högtalare med väggabsorbent men med vedertagna ”ickevinklade” högtalarelement så skulle denne enkelt kunna krypa runt Stig Carlssons patent vad gäller väggabsorbenten. Men eftersom Stig Carlsson har tagit med denna högtalare med vertikalt ickevinklade högtalarelement i patentet så blir det svårare att komma runt Stig Carlssons patent. Stig låser således på detta sätt sina konstruktioner för plagiat. Det bör påpekas att även alla vertikala vinklar däremellan ingår i patentet. Det är således inte så att det endast är två vertikala vinklar som ingår. Hade patentet skrivits med enkom en enda högtalarelementvinkling så skulle denna vinkel vara låst och man har i så fall lämnat en dörr öppen så att någon annan kunnat patentera väggabsorbent i samband med annan högtalarelementvinkel.

Detta är ett vanligt sätt att stärka sina patent på, oberoende om man hade tänkt använda sig av allt som patentet täcker eller ej.

I detta patent täcker Stig alla horisontellt och vertikalt vinklade högtalarelement utom just vinkeln noll grader horisontellt eftersom den då ej anses som vinklad och jag känner mig övertygad om att väggabsorbenter tidigare har förekommit i samband med plant vägginfällda högtalare i kontrollyssningsrum i ljudstudios bl a.

Stig Carlsson har aldrig påbörjat någon konstruktion som påminner om högtalaren i figur 5 eftersom det inte ligger inom ramen för hans högtalarfilosofi och ingen annan har heller påbörjat någon konstruktion som påminner om högtalaren i figur 5 eftersom Stig Carlsson hade patentet.

Nu är det fritt fram förstås eftersom patenten har gått ut.

Skulle någon annan ha marknadsfört en sådan högtalare så finns det en förväxlingsbarhet ur konsumentens synvinkel d v s marknadsföringsmässigt och patentet hade definitivt varit för svagt för tilltänkta investorer och kanske även för tillverkare som satsar pengar i tillverkning.

Väl mött
Peter Steindl

Sensmoral: Det är inte allt som står i patent som används av patentinnehavaren eller ens är tänkt att användas.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-10 13:26

petersteindl skrev:
Sensmoral: Det är inte allt som står i patent som används av patentinnehavaren eller ens är tänkt att användas.

Du har förmodligen rätt till 100% tror jag :)

Blir ju svårt att ens komma i närheten av något som möjligen skulle kunna likna en högtalare, ens inspirerad av OA högtalarna, utan att göra patentintrång här.

Jag har nog fått mitt svar.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati