sonab od11

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

sonab od11

Inläggav dwain1 » 2008-03-23 15:10

Jaha dessa har stått ett bra tag ute i hallen. Det är pappas burkar. Sist jag hörde dom så spelades det med en philips kompaktanläggning på runt 2x5w och nån form av megabas. Med andra ord det lät riktigt urkasst. Så nu fick jag ett ryck och kopplade in dom till mitt slutsteg på 2x200w. Vad ska man säga? dom låter ju riktigt trevligt. Svårt att greppa hur ett par så gammla högtalare kan låta så bra. Visst dom gör inte allt rätt. Men fasen vad skoj det var att lyssna på musik via dessa. Placeringen var inte optimal. Jag ställde dom i bokhyllan. Men det lät trevligt som tusan ändå

Jag har varit väldigt skeptisk till dessa högtalare. Men ack så fel jag hade :oops:
Senast redigerad av dwain1 2008-03-23 18:07, redigerad totalt 1 gång.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-23 15:31

OA-12 eller OD-11?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-23 15:32

Hej dwain1 :)

Mig veterligen fanns det aldrig några OD 12 men däremot OD 11 och OA 12. Jag förmodar att det är någon av dessa du menar. OA beteckningen står för ortoakustisk. OD stod för något annat. Exakt vad det stod för tvistar de lärde om. :D Ortodirectional kanske?

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-03-23 15:37

Äsh så klantigt det måsste vara od-11. Ett par kub formade högtalare. 1kondiskant och 1 6,5tums bas.

Det enda jag märker är att dom är ganska låg verkninggrad på eller dylikt för mitt steg får verkligen jobba. Men så förvånad jag blir över ljudet. Jag trodde aldrig detta.

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-03-23 15:40

Då ska du höra ett par renoverade! 8)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-03-24 02:10

dwain1 skrev:Det enda jag märker är att dom är ganska låg verkninggrad på eller dylikt för mitt steg får verkligen jobba. Men så förvånad jag blir över ljudet. Jag trodde aldrig detta.

Hörru... kolla upp hur skumkanten ser ut, innan du bränner förstärkaren.

Dom ser undantagslöst ut såhär nämligen...

Bild

...eller så gör dom det om ett par dagar.

Finns fler bilder här.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-03-24 03:08

Hehe förstod att det skulle komma för eller senare. Nä kanten är inget problem. Dom är omkantade för bara några år sedan.

Har nu kopplat tillbax till mina jbl. Å vissa grejor gör ju jbln mkt bättre. Medans andra gör sonab lådorna bättre.

Kanske borde jag titta över filtrena i jbln? Dessa är då ett par l-110. Dom är från runt 80-talets början. Jag vet inte om filter åldras eller så. För jag upplever att delningsfrekvenserna inte riktigt är vad dom borde vara :(

Återgå till Carlsson Illuminati