Förstärkeri tips till mina 51.3

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
flygarjanne

Förstärkeri tips till mina 51.3

Inläggav flygarjanne » 2008-07-14 20:24

Hej.

hoppas inte jag startar något som redan finns här, då skäms jag....
men, tanken var att få tips till elektronik till dessa högtalare.

mina är ju ett par kloner, men dom är så goa ändå :D

kör nu med en musical fidelity a1, den gamla goa, varma.....
det låter öppet o bra, men botten saknas, men det kan deväll göra på 51:orna om jag förstått saken rätt.

funderar ibland på att skaffa en sub till dom, eller gärna bygga något.

på carlssonplanet så pratas det varmt om denon receivrarna, och man undrar ju om dom är bra, eller så jättebra som det verkar ??

rumskorrigerarfunktionen är det ett vettigt verktyg på dessa denon tingestar ?

kul om ni kanske nämner vad ni tutar på med.

Det var ett j---- meck med islagsmuttrar till baselementen, först skall dom tråcklas in i elementet, sen in i plastringen, sedan alltihopa ini lådan, och träffa rätt !!!! så inte gängerna pajar.

den ena högtalaren så drog jag i plastmellanbiten sist, den sitter ju med 2 skruv och när jag tryckte i den sista av dessa två, så hörde jag ett plopp, när muttern fastna på basmagneten !!!!!!

bara till att skruva upp alltihoppa igen !! men kul är det :D

Janne

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-07-14 20:31

Basmoduler till OA51 med fantastiska prestanda:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22429

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2008-07-14 21:42

Har sett den tråden tidigare, men gav den nu en stunds granskande igen. puh!!! låååång!!

finns elementet att få tag i fortfarande ?

vem kontaktar man smidigast ?

Såg aldrig någon prisbild, men det är väl sådant som ger sej om man kommer närmare till skott.

det verkar onekligen som en spännande variant.

Janne.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-07-14 22:12

Kontakta Peter Steindl för att kolla tillgänglighet på element.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-07-14 22:58

Här är en sida om din förstärkare...

http://www.mhennessy1.f9.co.uk/mf_a1/technical.htm

Låter den inte som du vill kanske det är något fel på den, enligt sidan så är det vanligt med problem med glättningskondensatorerna.

Du kan ju kolla.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
bobo

Re: Förstärkeri tips till mina 51.3

Inläggav bobo » 2008-07-14 23:39

flygarjanne skrev:Hej.

hoppas inte jag startar något som redan finns här, då skäms jag....
men, tanken var att få tips till elektronik till dessa högtalare.

mina är ju ett par kloner, men dom är så goa ändå :D

kör nu med en musical fidelity a1, den gamla goa, varma.....
det låter öppet o bra, men botten saknas, men det kan deväll göra på 51:orna om jag förstått saken rätt.

på carlssonplanet så pratas det varmt om denon receivrarna, och man undrar ju om dom är bra, eller så jättebra som det verkar ??

rumskorrigerarfunktionen är det ett vettigt verktyg på dessa denon tingestar ?

kul om ni kanske nämner vad ni tutar på med.

Det var ett j---- meck med islagsmuttrar till baselementen, först skall dom tråcklas in i elementet, sen in i plastringen, sedan alltihopa ini lådan, och träffa rätt !!!! så inte gängerna pajar.

den ena högtalaren så drog jag i plastmellanbiten sist, den sitter ju med 2 skruv och när jag tryckte i den sista av dessa två, så hörde jag ett plopp, när muttern fastna på basmagneten !!!!!!

bara till att skruva upp alltihoppa igen !! men kul är det :D

Janne

Utan att ha hört Denonreceivrarna så tror jag inte att dom är bättre än din MF A1. Den är ju en riktig klassiker, ja så bra att Musical Fidelity har börjat nytillverka en modern variant av denna. Jag tror du vinner mer på att komplettera med en basmodul till dina OA51:or.
Det kan även ligga något i det som Stefan säger. Kolla så din A1:a är helt kurant.
OA58.2
OA5 II som ev ska uppgraderas till OA5.3

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2008-07-15 19:30

Angående dessa spännande basmodulerna som jag blev rekomenderad att kolla på:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22429

fråga 1:

är man helt fel ute om man kör med en bas bara ? tappar givetvis 2samhetens fördelar, bla om jag förstått saken rätt viss släckning av rumsresonanser.
men står man helt ute i regnet ??

fråga 2:

om man då kopplar denna ensamma basmodul med en basstärkare som man matar med högnivå, tappar man mycket av kontroll o finess, eller går högnivå bra det oxå ?

mina egna erfarenheter dock säger annat, bla basstärkaren sa-2 till nht 2.5 fick jag alldrig till att synka ihop och bli bra alls via hönivå.

men andra har sagt mej annorlunda, att rentav högnivå är bättre ibland.

har lite tajjt med plats därav monotankarna, samt ingen lågnivå ut på stärkaren, trots detta sugen på mera bas 8)

hls
Janne

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-07-15 20:53

Jag har testat en hel del subbar/basstöd till mina 51or och jag har också lite trångt med plats för basar. En bas som överaskade i musikalitet och prestanda för storleken var Audio Pro MONDIAL SUB 1 den ger väldigt mycket för musik pengarna 2500kr och är väldigt nätt i formatet. Du kanske tillåmed rymmer två st..

Men då är vi inne på aktiva saker och det är ju inte fallet med dom som har diskuterats tidigare.

Själv kör jag med en Linn Afekt som basstöd till mina 51 och det funkar bra men det blir så mycket bättre med två basar så jag funderar att sälja bort Afekten och köpa två smutta Audio Pro i svart skinn i stället..

Men drömmen vore att ha dom riktiga basarna som rekommenderas av avr7000, men damen i huset säger nix-pix :( :wink:

Bearbetning pågår..!

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-07-15 21:03

Min regering okejade OB51 för att de harmonerade med 51orna 8O
De funkar ju också som stativ och man får hyffsad rätt höjd på 51orna.

Jag tror det finns bilder på hur det kan se ut, dels i OB51 (Basstödstråden)
samt att Erol har en variant i sin tråd.
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2008-07-15 21:13

mitt utrymmesproblem är så att enda sättet att få 51 att spela ok gör att den ena hamnar placerad svävande över en soffa, den andra står (hänger på vägg) och kan lätt få en modul placerad under sej.

vill som sagt gärna bygga, då jag fick blodad tand efter 51:orna, har stort snickeri intresse och gillar att utmana mitt tålamod.

kruxet känns snarare att få drivningen att bli ok, i o med endast högnivå utgångar från det nuvarande steget, bytt stärkare så många gånger nu att jag inte orkar, pluss att ljudet är underbart över sub frekvenserna, därunder lite tunt.

men som sagt bassteg typ hypex har ju högnivå, bara man inte "förstör" den fina karaktären på basen.

janne

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-16 10:32

Jag förordar alltid stereofoni i basen d v s en bas per kanal. Har man två hägtalare så blir det två subbar. Monokoppling av bas tycker jag inte om. Om man använder centerkanal d v s tre kanaler så blir det således tre basmoduler. Detta är mitt förstaval, men ibland är det svårt möbleringsmässigt och speciellt om man är fler än en person i hemmet som beslutar i ärendet. Man också tänka sig mer än en bas per kanal, men det är lite överkurs och den äkta hälften brukar tycka att det snarast är fel kurs :) :( :wink:

MvH
PS

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-16 10:43

petersteindl skrev: Om man använder centerkanal d v s tre kanaler så blir det således tre basmoduler.

Fast centerkanalen är väl normalt sett hp-filtrerad (antar jag utan att alls veta egentligen)? Vad gör då den basmodulen för nytta?

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Förstärkeri tips till mina 51.3

Inläggav Jocke » 2008-07-16 11:22

flygarjanne skrev:kör nu med en musical fidelity a1, den gamla goa, varma.....
...
...
...

Så där körde jag mina OA51 typ 1985. :) Men, så varm A1-an blir! Stekte ett par LP-skivor. :( Bra lät det i alla fall. Enligt Ville hos dåvarande distributören var den ett mycket bra val för Carlsson. Som jag förstod honom hade även Stig deltagit i provlyssningar av deras sortiment för att få fram rekommendationer.

Att restaurera A1-an tror jag kan ge en hel del. Jag kan inte påminna mig att jag saknade bas (mer än i sub-regionen) men det är ju inga "disko-burkar"! Det jag tror att du ska undvika är mindre vintage-stärkare (samtida med OA51) från tex Luxman och Yamaha då de ger en överdriven lyster och brillians i de högre registren som kan bli outhärdlig med dessa högtalare.

/Jocke

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2008-07-16 11:54

Precis så som du upplever jag a1, jättebra ljud.
kul att kanske stig själv varit och använt sina öron på dessa apparater..

jag har nog ett ganska baskrävande rum, har snedtak, men hööögt.
väggen dom hänger på är 2.80 sedan sluttar det öppåt till 4,5 meter, så högtalarnas bakvägg är nästan som en skateboardramp om man står nere och tittar uppåt kanten.

å andra sidan så försvinner nog takreflexer helt, om det nu är positivt med oa51 vet jag ej, men så är fallet.
sedan är kök o hall o allt inbakat i samma öppna rum, så det är massa kubikmeter luft som skall flyttas.

så jag tror att både a1 och 51 gör nu ett jättebra jobb.

janne

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-16 12:41

Jag har också snedtak i en del av huset men har inte provat 51-orna där ännu. Det är lite knepigt att flytta dom med alla grejer som hänger utanpå! :wink:

/Jocke

PS. Jag tror att takreflexen är viktig men den kommer säkert om än lite senare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-16 12:45

Magnuz skrev:
petersteindl skrev: Om man använder centerkanal d v s tre kanaler så blir det således tre basmoduler.

Fast centerkanalen är väl normalt sett hp-filtrerad (antar jag utan att alls veta egentligen)? Vad gör då den basmodulen för nytta?

Varför skulle just centerkanalen vara hp-filtrerad? På A/V receivrar kan man ställa in det själv genom att välja small speaker i menyn eller låta bli att välja small speaker.

Det finns dom som vid musiklyssning extraherar en centerkanal och då kan man använda basmodul även på centern. Dom som spelar multikanal SACD eller DVD-Audio kan också använda sig av basmodul i centerkanalen, förrutom på sidosystemen.

Sedan finns det ytterligare en metod som jag så småningom kommer att redogöra för.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-16 12:57

petersteindl skrev:Varför skulle just centerkanalen vara hp-filtrerad? På A/V receivrar kan man ställa in det själv genom att välja small speaker i menyn eller låta bli att välja small speaker.

Aha, jag tog förgivet att den brukade hp-filtreras eftersom den (väl?) mest används för dialog i filmer.

Återgå till Carlsson Illuminati