Vintage-test: OA 5 mot MP AB 11 och DUX sound project

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Vintage-test: OA 5 mot MP AB 11 och DUX sound project

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-28 19:57

Finns i denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24907
Det är en test ur Radio & television nr 3 1970. Man har i en lokal i Konserthuset i Stockholm gjort en blindtest mellan de båda OA 5-modellerna, Martin Persson AB 11 och DUX Sound Project.
Mycket intressant.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-08-28 22:38

Jag tycker att det är häpnadsväckande att OA5 typ I i de flesta avseenden uppfattas som bättre än OA5 typ II enligt testet.

Carlssonplanet skriver:
Men OA-5 Typ 1 lider liksom SONAB OA-4 typ 1 av ett stort (och i mina ögon helt onödigt) fel: Ovansidans baffel med alla element är nedsänkt ca 6 cm bakom högtalarväggarna.
Sannolikt var detta, liksom avsaknaden av egentliga basreflexrör, en snåldålig lösning för att förbilliga tillverkningen. De nedsänkta elementen leder i mina öron till oacceptabla ljudproblem i mellanregister- och diskantåtergivningen.

Blindtest är intressanta. Vetskapen om att en teknisk lösning borde vara bättre kan ganska enkelt påverka våra upplevelser. :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-29 06:26

P5 skrev:Jag tycker att det är häpnadsväckande att OA5 typ I i de flesta avseenden uppfattas som bättre än OA5 typ II enligt testet.

:)

Är det egentligen så häpnadsväckande.
Man menar ju i början av testen att läsaren inte ska dra för stora växlar av den.
Och jag menar att testen egentligen bara visar en sak: Testpersonernas upplevelser av högtalarna, med just de musikavsnitt som spelades och under just de förhållanden som rådde.
Hemma i mitt vardagsrum och med mig som lyssnare, kan allt vara omkastat.

Ändå tycker jag att den här typen av tester är ärligare, än de som i vår tid förkommer i t ex Hifi & Musik.

Återgå till Carlsson Illuminati