Nya Larsen 4:or med H/K 970 förstärkare och CD

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
dodge16

Nya Larsen 4:or med H/K 970 förstärkare och CD

Inläggav dodge16 » 2008-09-19 23:10

Hej!

Vad tror ni det är som väser i sången, dvs inte helt rena Sss i sången? Är det inspelningarna eller någon svag punkt i anläggningen?

Provar mina nya högtalare Larsen 4 och ny förstärkare HK 970 D och K. Det låter otroligt bra jämfört mina g.a OA5 och en Beo förstärkare men..

I och för sig låter det bättre hemma hos mig jmf när jag provlyssnade högtalarna med vanlig bioreciver och DVD i butiken (glömt märken)

Tacksam för synpunkter.

Hälsningar

Roland

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-19 23:15

Taskiga SSS (kallas annars för essighet) är troligtvis taskig inspelning. En del kompressorer gör att S:en sprakar och lever rövare. Vanligtvis har man en manick som kallas de-esser, ofta inbyggt på kompressorn.

Om man kan utesluta inspelningen så är det antagligen förstärkaren som inte orkar med. Man kan ofta detektera en klippande förstärkare med att S:en blir som gaffel mot svarta tavlan.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Nya Larsen 4:or med H/K 970 förstärkare och CD

Inläggav petersteindl » 2008-09-19 23:22

dodge16 skrev:Hej!

Vad tror ni det är som väser i sången, dvs inte helt rena Sss i sången? Är det inspelningarna eller någon svag punkt i anläggningen?

Provar mina nya högtalare Larsen 4 och ny förstärkare HK 970 D och K. Det låter otroligt bra jämfört mina g.a OA5 och en Beo förstärkare men..

I och för sig låter det bättre hemma hos mig jmf när jag provlyssnade högtalarna med vanlig bioreciver och DVD i butiken (glömt märken)

Tacksam för synpunkter.

Hälsningar

Roland

Hej Dodge16 :)

Välkommen till faktiskt.

Om du vill ha en diagnos om sjukdom föreligger eller ej i din förstärkare/högtalarkombination så får du specificera hela din utrustning samt specificera de CD-skivor eller Vinyl? eller båda delarna som du upplever som inte helt rena Sss i sången.

Jag tror vi behöver lite mer input, åtminstone gör jag det.

Är det någon skillnad då du spelar högt kontra om du spelar lågt?

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-19 23:23

Jag hade en en-bitars DVD-spelare som verkade ge hf-skräp som gav jobbigt ljud från förförstärkaren. Med lakritskablar så minskade problemet och med en ny spelare så försvann det.
Svårt att veta vilket det aktuella problemet är utan att lyssnat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dodge16

Inläggav dodge16 » 2008-09-19 23:34

Tack för synpunkterna!

Jag ska prova vidare. Just nu vilar mina vinyl, planerar köp av Rega P3. Tycker vinyl roligare, på sikt blir det roligt att jämföra.

Utrustningen är således en Harman/Kardon HD 970 CD-spelare och förstärkaren HK 970. Chord Crimsson kablar mellan CD och förstärkare.

Jag har några referensskivor från High Fidelity och i från dem hör mindre s-ande. Hoppas givetvis att det är som antyds lite dåliga inspelningar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-19 23:55

dodge16 skrev:Tack för synpunkterna!

Jag ska prova vidare. Just nu vilar mina vinyl, planerar köp av Rega P3. Tycker vinyl roligare, på sikt blir det roligt att jämföra.

Utrustningen är således en Harman/Kardon HD 970 CD-spelare och förstärkaren HK 970. Chord Crimsson kablar mellan CD och förstärkare.

Jag har några referensskivor från High Fidelity och i från dem hör mindre s-ande. Hoppas givetvis att det är som antyds lite dåliga inspelningar.

Ge gärna några exempel på de skivor som sssar också.
/PS

Användarvisningsbild
dodge16

Svenska inspelningar från 80-talet

Inläggav dodge16 » 2008-09-22 22:11

Hej!

Ja har lyssnat en del över helgen och hör väl ett mönster.
Det var ju en samlingskiva från 80-talet som gjorde att jag drog öronen åt mig. "Livet är en fest" spår 7 Eldkvarn är essigast. Och det hör jag även på min I-tunes, Mac med Harman/kardon glashögtalare.
Har även lyssnat på en samlings CD av Wilmer X "Den blå vägen hem" törs jag säga att skånska är känsligt för essighet?
Nej skämt och sido köpte Dire Straits och " Brorthers in arms" enligt tips från annat forum på Faktiskt ( ev. borde jag vara där?) Toppen CD som väl alla vet för att prova anläggningar. Och det är faktiskt roligt att lyssna nu!! Det hör näst intill inga ess (S).
Analys: Jag ska välja bra inspelningar. Nu lyssnar jag även på annat skoj såsom Proggklassiker #2. Det är blandad kvalité men CD-2 med Peps Blodsband "Falsk matematik" tycker jag gav en otrolig bra ljud i mina Larsen 4:or!

Hälsningar /Roland

Återgå till Carlsson Illuminati