OA-51LE

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
doggydoggen

OA-51LE

Inläggav doggydoggen » 2008-10-08 21:06

Har uppgraderat till OA51.3LE och är besviken på ljudet,men kanske basarna behöver bli ordentligt inspelade,nå´n som upplevt att det blivit skillnad efter ett tag?
går inte å bestämma sångarens plats samt att jag upplever att det är gälla toner som skär i skallen..

jag jämför med mina coatade 8542 och ett eget filter jag gjort
så jag vet inte hur 51.3 låter?
kanske är kringutrustningsproblem för nagref vet ju vad han gör..hmm
har iallafall Sony förstärkare VA-555ES och som spelare en DVP-S9000ES..

Har gått igenom filtrerna 2 gånger och det är iallafall rätt?..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-10-09 08:45

Att du inte får fokus på sångaren antyder att det är något fel i fasgången. Kollat fasen på alla elementen och att det inte finns några kalllödningar i filtret (kan bli sådana effekter om diskantspolen inte är ordentligt lödd på ena högtalaren nämligen)?

Elementen 8545 behöver minst 20-40 timmars inspelning för att prestera sitt bästa och jag rekommenderar människor som har köpt L6 att kolla på ett tiotal filmer först innan de lyssnar på musik via högtalarna. Den mer dynamiska signalen man har på filmer är bättre för att spela in högtalarna och man stör sig mindre på de klangliga felen som finns i början under filmtittning.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2008-10-09 10:06

Naqref™ skrev:Att du inte får fokus på sångaren antyder att det är något fel i fasgången. Kollat fasen på alla elementen och att det inte finns några kalllödningar i filtret (kan bli sådana effekter om diskantspolen inte är ordentligt lödd på ena högtalaren nämligen)?

Elementen 8545 behöver minst 20-40 timmars inspelning för att prestera sitt bästa och jag rekommenderar människor som har köpt L6 att kolla på ett tiotal filmer först innan de lyssnar på musik via högtalarna. Den mer dynamiska signalen man har på filmer är bättre för att spela in högtalarna och man stör sig mindre på de klangliga felen som finns i början under filmtittning.

Tusen tack för svaret nagref..:)..ska grotta mig in filtrerna en gång till..:)

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2008-10-09 13:49

testade att skifta + och minus på högtalren,,dvs högtalarkabeln så att det blev fel,då låter det ett par 100 procent bättre och sångaren centrerades..frågan är vad som är fel,trasig komponent i nå´t av filtrerna,har nu lött om allt även lött anslutningarna på själva elementen..nu får man väll se vad som händer..

lustigt att det alldrig ska gå lätt och smidigt??..alltid nå´t som ska jävlas..:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-10-09 13:51

Då var det väl inget annat fel än att det gick fel sladdar till terminalen?? 8O

(Alternativt att din högtalarkabel sitter omvänd i förstärkaren... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2008-10-09 14:29

Nattlorden skrev:Då var det väl inget annat fel än att det gick fel sladdar till terminalen?? 8O

(Alternativt att din högtalarkabel sitter omvänd i förstärkaren... )

nej när allt är kopplat rätt från förstärkaren till högtalarna,ja då låter det skit,om jag därimot sätter plus på minus,dvs skiftar ja då låter det bättre..
skiftar jag terminalerna på höger högtalare så blir skillnaden liten,om jag därimot skiftar på vänstra högtalaren(högra som det ska vara) ja då hoppar sångaren i mitten och hela ljudbilden blir riktigt bra..skumt
jag har mätt hela kretsen och kollat varje kabel även internt i högtalarna,allt är kopplat rätt?..

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2008-10-09 17:28

va fan..
jättekonstigt..får mest bas när ena högtalaren är felkopplad..plus på minus..det innebär väll att dom är i fas när kablarna sitter fel?..

jag har ohmat högtalarkablarna och allt sitter rätt,haft bägge filtrerna bredvid varandra och studerat dom,är rätt..då till nästa undran,vad händer om den pararella kondingen pajar på filtret,dvs för basen?,nå´t annat kan jag inte komma på?
om inte nå´t är galet i förstärkaren?
eller kan själva elementet i den vänstra högtalare vara felkonstruerad så plus är skiftat med minus..är det rent möjligt??.nå´n som varit med om det?..till råga på allt så tog ju givetvis batteriet slut i mätaren..ha ha..
det går bra nu.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-09 17:49

Om baselementet är felkopplat internt, så kommer det ju att betyda att bas och diskant inte har rätt fasläge inbördes i den högtalaren.
Du kan väl kolla med ett litet batteri, vilket håll baskonen rör sig när du kopplar plus till röd anslutning på elementet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2008-10-09 17:59

paa skrev:Om baselementet är felkopplat internt, så kommer det ju att betyda att bas och diskant inte har rätt fasläge inbördes i den högtalaren.
Du kan väl kolla med ett litet batteri, vilket håll baskonen rör sig när du kopplar plus till röd anslutning på elementet.

ska kolla det..+ på + borde innebära att membranet ska åka utåt?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-10-09 19:31

doggydoggen skrev:
paa skrev:Om baselementet är felkopplat internt, så kommer det ju att betyda att bas och diskant inte har rätt fasläge inbördes i den högtalaren.

ska kolla det..+ på + borde innebära att membranet ska åka utåt?

Yes så skall det vara.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-09 20:57

Det är nog ett fel som är trasigt! Ordna det nu!

/Jocke

Återgå till Carlsson Illuminati