Oinvigd, men var börjar man?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Oinvigd, men var börjar man?

Inläggav 2-ch » 2008-10-09 15:33

Har inga Carlsson, har aldrig haft ett par heller.
Men det finns ju inget som säger att jag aldrig kommer att ha.

OA hit och OA dit med siffror och uppgraderingar i kombinationer som bara en invigd kan förstå.
Var ska man börja!? Vilka modeller ska jag titta efter.

Några förutsättningar.
Bör passa ett rum på 25 kvadrat.
Inte kräva större förstäkare än 120W

Vid de enstaka tillfällen jag öht har hört dom så har jag reflekterart över det klara ljudet, men även den klena basen.
Sen verkar det vara en ständig jakt på hela element vad jag kan läsa här.

Hoppas det sista inte var som att svära i kyrkan bara.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-09 15:42

Du ska nog titta på OA 6, OA 2212 eller OA51 med basmoduler.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-10-09 15:59

Ok, OA51 är ju snygga...
och basstöd har jag redan.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-10-09 16:02

slå till!
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=9279

Finns OA116 på blocket med, de lär räcka med. där kommer ju snart Naqrefs uppdatering med! diskanterna är nog problemet där...men de låter bra med original

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-10-10 07:52

Tack för tipsen, men jag ska inte slå till. Inte ännu i alla fall.
Just nu är jag bara ute efter att se vilka som skulle vara av störst intresse att lyssna på den dag jag ska köpa eller byta de jag har.
Men det kan också bli ett par helt andra än OA den dagen, men visst ska Carlssons konstruktioner få en ärlig chans också.
Det har jag inte givit dom ännu.

Dock har jag en väldigt lång startsträcka när det gäller att byta ut saker.
Så det här är inget som brådskar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-10 13:00

Det ser ut som du har Rauna nu? Det är ju inga skithögtalare så att "uppgradera" till carlsson kommer att stå dig dyrt då dina ger oerhörd bang for the buck medan Alla carlsson är så oerhört regelrade att man får betala mer än prestandan så att säga.

Om man inte second hand fyndar vilket fortfarande går än om det börjar tryta rejält på Carlssonmaknaden.

Jag håller också med om det förhållandevis tunna basljudet vilket inte (om jag tolkar avataren rätt) Rauna har några problem med. Jag är kluven till övergången ur prisprestanda perspektiv. Hoppa i alla fall 70-serierna.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-10 13:18

meanmachine skrev:Det ser ut som du har Rauna nu? Det är ju inga skithögtalare så att "uppgradera" till carlsson kommer att stå dig dyrt då dina ger oerhörd bang for the buck medan Alla carlsson är så oerhört regelrade att man får betala mer än prestandan så att säga.

Om man inte second hand fyndar vilket fortfarande går än om det börjar tryta rejält på Carlssonmaknaden.

Jag håller också med om det förhållandevis tunna basljudet vilket inte (om jag tolkar avataren rätt) Rauna har några problem med. Jag är kluven till övergången ur prisprestanda perspektiv. Hoppa i alla fall 70-serierna.
Ditt senaste fynd, dom med hjulen, var det ingen bas i dom heller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-10 13:22

paa skrev:
meanmachine skrev:Det ser ut som du har Rauna nu? Det är ju inga skithögtalare så att "uppgradera" till carlsson kommer att stå dig dyrt då dina ger oerhörd bang for the buck medan Alla carlsson är så oerhört regelrade att man får betala mer än prestandan så att säga.

Ditt senaste fynd, dom med hjulen, var det ingen bas i dom heller?

Jo men ej fungerande! :) Än iaf.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-10-10 13:24

Ha ha... nu får du säkert ett och annat svar här. Men tack för din åsikt MM.
Jepp, jag kör Rauna, (Ymer) men vill inte framhålla dessa som några basmonster. Men jag har basstöd för det ändamålet.
Ljudmässigt är dom som du nämner löjligt prisvärda. Dom har hängt med mig nu sedan mitten på 80-talet och får fortsätta med det tills jag hittar något bättre.
Men det verkar inte vara så lätt, därför vände jag blicken mot ett för mig relativt otestat märke, nämligen Carlsson.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-10-10 14:29

2c-h: Varför byta?
och finns det ingen "Värre" Rauna modell att sukta efter isf!
Rauna kan kanske bli den nya hypen!

MeanMachine:
Det här är intressant!

Vilka Carlsson är det som är tunna i basen?
Och vad menar du med tunna, för lågt i nivå, går inte tillräckligt djupt, eller något annat?

Menar du:
OA4
OA5
OD11
V1

OA12?
OA14?

Tycker inte att oa51 låter så tunnt att de är fisiga. (Definition på fisig: OD11 spelandes fritt på golv långt från vägg)
De räcker till mycket, det mesta till och med.

Definitivt inte
OA116
OA52

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-10 14:35

schmutziger skrev:slå till!
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=9279

Finns OA116 på blocket med, de lär räcka med. där kommer ju snart Naqrefs uppdatering med! diskanterna är nog problemet där...men de låter bra med original

Angående Naqrefs uppdatering så tänkte jag fylla i texten lite. Dessa OA 116 kommer från mig.

Jag har själv bytt ut diskanterna mot CT62. Jag har utvecklat mellanregisterelementet. Jag har tillsammans med Naq valt bas. Filtrena har vi fixat tillsammans där Naq simulerat men där det slutliga resultatet har jag spikat genom lyssning. Naq har gjort den största biten på filtrena men jag var lite hård och underkände det första som dock var bra men jag ville mer och del av felet syntes även i den låga impedansen. Jag skulle aldrig lägga ut lyssningen på någon annan. Åtminstone inte då jag är projektledare. Sedan ville jag med denna modifiering kolla in en liten sak angående vinklingen av ett diskantelement. Vi provade Stigs originalplacering som jag upptäckte i hans första patentskrivelse. Naq fixade filtrena medans jag var där. Nu i och med Naqs sjukdom så tog jag med högtalarna till avr7000. Nu står detta par hos avr7000 för ihopmontering. Sedan får vi se vad jag beslutar.

Naq har fått göra grovjobbet och filtret och han har gjort ett förbaskat bra jobb.

Jag vill bara påpeka att det är både Naq och jag som jobbar tillsammans :) och numer så är avr7000 inblandad för ihopmontering och lödning av delningsfilterkomponenter :)

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-10-10 14:36

schmutziger skrev:2c-h: Varför byta?

Men jag tänker inte byta. Förutsatt att jag inte hittar något som är bättre (underförstått inom rimliga ekonomiska ramar)
Värre Rauna.. nix, det är den största modellen dom tillverkade som jag har.
Ha ha, nya hypen... nej det tror jag inte.
Men visst vore det lite kul om Bo Hanssons betong-konstruktioner fick det erkännande dom förtjänar.

MP

Inläggav MP » 2008-10-10 14:53

Här är en som har haft Raunor
Jag upplevde Njord och i viss mån Tyr som väldigt hårdklingande och påfrestande någonstans i mellanregistret och dålig (ojämn) spridning uppåt i registret, Leira II var bättre men inte helt ok.
Föredrar Sonab/Carlsson 9 ggr av 10
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-10-10 15:10

eMPe skrev:Här är en som har haft Raunor
Jag upplevde Njord och i viss mån Tyr som väldigt hårdklingande och påfrestande någonstans i mellanregistret och dålig (ojämn) spridning uppåt i registret, Leira II var bättre men inte helt ok.
Föredrar Sonab/Carlsson 9 ggr av 10

Kul med varierande åsikter.
Kan hålla med om att de är något hårda i övre mellanreggistret.
Men med det dämpat så är dom i mitt tycke bättre än mycket annat jag lyssnat på.
Men... mina åsikter om dessa kanske inte är så relevanta för flertalet, eftersom dom dessutom är kapade under 70Hz.
Jämfört mot min andra anläggnings högtalare, ett par NHT 3.3 så är dom helt klart prisvärda dom små vita rackarna.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-10 20:25

schmutziger skrev:2c-h: Varför byta?

MeanMachine:
Det här är intressant!

Vilka Carlsson är det som är tunna i basen?
Och vad menar du med tunna, för lågt i nivå, går inte tillräckligt djupt, eller något annat?

Menar du:
OA4
OA5
OD11
V1

OA12?
OA14?

Tycker inte att oa51 låter så tunnt att de är fisiga. (Definition på fisig: OD11 spelandes fritt på golv långt från vägg)
De räcker till mycket, det mesta till och med.

Definitivt inte
OA116
OA52

Jo 12 och 14 är tunna i basen. Det spelar inte med övertygelse och tyngd än om de går djupt i frekvens. :)

Dessutom om man kommer från en högtalare som Rauna till en Carlsson av äldre modell så tycker man(fler än jag alltså) att ljudbilden är låg som om man satt på en läktare och lyssnade. Projektionen av ljudbilden är gansaka liten om än mycket välljudande och trevlig. Dock inte för alla!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-10-10 20:47

Mean:
Ah, tackar
OA5 II håller jag med om är tunna 12,14 har jag inte hört dock.

Tror/tycker nog att det där med ljudbilden är lite av placebo karaktär.
Speciellt i oa52 fallet.

"...Dock inte för alla!..." Visst är det skönt att alla är olika! Hur tråkigt hade inte detta forumet varit annars?! :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-11 14:14

schmutziger skrev:Mean:
Ah, tackar
OA5 II håller jag med om är tunna 12,14 har jag inte hört dock.

Tror/tycker nog att det där med ljudbilden är lite av placebo karaktär.
Speciellt i oa52 fallet.

"...Dock inte för alla!..." Visst är det skönt att alla är olika! Hur tråkigt hade inte detta forumet varit annars?! :lol:

Jo vi är ju olika. Sen att Stig Carlsson satte ett bomärke i Sverige som GUD som högtalarbyggare gör att det blir en subkultur runt hela hans livsverk som det i sig är fantastiskt skoj. :) Jag är en Carlssonanhängare typ!. Jag gillar det!

hifiguru@spray.se

Återgå till Carlsson Illuminati