OA12 - elementbekymmer

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

OA12 - elementbekymmer

Inläggav Rishna » 2008-10-22 15:10

Hej!

Hade tur igår, eller åtminstone är det så jag ser på det hela. Jag sålde en Pioneer-receiver till en man från trakten som frågade mig om jag ville byta till något annat. Tja, varför inte.. vad har du att erbjuda? -Sonab OA12..?

Jag har nu ett par jättefina 12:or i jakaranda i riktigt fint skick stående i vardagsrummet fast med ersättningselement som i min mening inte fungerar tillfredsställande i 12:orna. Det är ett tag sen sist jag hade ett par Sonab och vet inte riktigt vad som gäller. Ska jag leta upp ett par originalelement och renovera dem eller ska jag satsa på helt nya element?

Vad tycker ni att jag ska göra? Kan nämna att jag för närvarande inte är ute efter någon totalrenovering utan snarare ett återskapande av högtalarnas funktion så nära det går ursprungsutförandet.

Tacksam för svar: Fredrik

Ps. Har någon ett par SC165 originalbasar till OA12 som skräpar så hör av er!! Ds.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2008-10-22 22:26

Nu har jag kollat upp elementen och i den ena högtalaren sitter ett Philips AD7065W4 och i den andra ett Philips AD7066, alltså olika baselement i de båda högtalarna. Undrar hur vederbörande har tänkt vid elementbytet, -äsch va fan, de här blir nog bra och sen är det bara att köra.

Undrar om elementen skiljer sig åt så mycket att det hörs?

En fråga:

Hur mycket dämpmaterial ligger i den första "kammaren" alldeles nedanför baselementet i en OA12:a? Tror att elementbytaren har bytt ut en del Gullfiber mot polyestervadd.

Trots allt låter högtalarna skapligt, fast aningen tunna i basen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-22 22:48

Har du varit inne och kollat på carlssonplanet?

http://www.carlssonplanet.com/
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2008-10-23 07:04

Ja, det har jag gjort och hittade en kanonbild där jag kan se att utrymmet under baselementet bara ska ha en mindre mängd Gullfiber i botten av "kammaren", så då har personen som bytt baselementen lagt in en massa extra av någon anledning.

Det ska bli intressant att se om det går att få tag på ett par originalbasar eller om jag nödgas beställa nya B65OAII. De ska tydligen ha helt andra egenskaper än sina föregångare vad jag kunnat utläsa av vad som skrivits här på forumet. Eller är det bara att "plug and play" som det står på Hifikit.se?

Någon som provat B65OAII i ett par tolvor?

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-23 13:59

Har du kollat med Per Gullbrandsen på CarlssonPlanet, han renoverar och säljer då och då orginalelement till okej pris. Han säger sig, inte bara, byta skumkanter utan också signalsvepa och ofta sota magnetgapet (vilket jag inte riktigt fattar vitsen med, de ex han stöter på kanske har varit utsatta för att någon bränt på för mycket :) , nä, nä jag vet, det var inte så vitsigt...).
Jag föredrar orginalelement jämfört med de senare varianter jag provat, har dock aldrig haft/hört den nyaste varianten).

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-10-23 15:17

Har B65oaII i OA14. De går klart djupare i basen (filtret anpassat för CT62-diskanter). Jag kan endast jämföra med SC165 (II) i renoverat skick.

Jag har OA12 också, men de har renoverade SC165, tycker att de är lite rappare i basen än OA14.

Conny

Återgå till Carlsson Illuminati